سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن پست:

کمک‌هاي مستقل عربستان و کشورهاي خليج فارس به تروريست‌هاي سوري

واشنگتن پست در گزارشي فاش کرد عربستان سعودي و ديگر کشورهاي خليج فارس تصميم گرفته اند بدون توجه به آمريکا کمک هاي خود را مستقلانه به تروريست ها در سوريه ارائه کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست نوشت کشورهاي منطقه خليج فارس از عملکرد آمريکا ناراضي هستند.

اين روزنامه آمريکايي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم کارن ديانگ و باب وودوارد نوشت کشورهاي حاشيه خليج فارس به رهبري عربستان در حال تقويت حمايت نظامي خود از شورشيان سوريه هستند.

به گفته مقامات بلند پايه اين کشورها، آنها که تصميم گيري اوباما را براي حمله نکردن به سوريه عدم موفقيت رهبري آمريکا در اين زمينه مي دانند، در حال بررسي گزينه هايي براي انجام اقداماتي مستقل هستند.

با وجودي که عربستان و کشورهاي ديگر منطقه از زمان آغاز درگيري ها در سوريه سلاح در اختيار شورشيان قرار داده اند و با سازمان سيا براي آموزش و مسلح کردن مخالفان همکاري کرده اند، اما اين مسئله را به آمريکا به عنوان رهبر و هماهنگ کننده تلاش هاي خود سپرده بودند.

بر اساس گفته مقامات کشورهاي خليج فارس که نخواستند نامشان فاش شود، عربستان در نظر دارد آموزش شورشيان  را که در اردن انجام مي شود گسترش و ميزان سلاح هاي ارسالي به گروه شورشيان را افزايش دهد.

ناخشنودي در مورد مسئله سوريه فقط يکي از علل نارضايتي اين کشورها از آمريکا است، مذاکرات هسته اي با ايران و انتقاد از دولت جديد مصر نيز بر اين نارضايتي افزوده است.

جان کري، وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه وارد عربستان شد و به سرعت اولين ديدار خود را با ملک عبدالله، پادشاه اين کشور ترتيب داد. هدف از اين ديدار کاهش اختلافات فزاينده در روابط ميان دو کشور بود.

 سعودي ها متقاعد شده اند که آمريکا اصرار دارد با ايران به توافق دست يابد و نگرانند تعامل دولت اوباما با دولت جديد ايران حتي بيش از اختلافات کنوني بر سر سوريه و مصر، موجب تيره شدن روابط دو کشور شود.

از طرف ديگر، عربستان که اخوان المسلمين مصر را تهديدي براي خود تلقي مي کند از دولت آمريکا که معتقد است حاکمان نظامي مصر در سرکوب اعضاي اخوان المسلمين زياده روي کرده اند ناراحت است.

پس از آن که آمريکا ارسال کمک هاي تسليحاتي به مصر را قطع کرد، عربستان، امارات و کويت دوازده ميليارد دلار براي تامين هزينه هاي اين کشور به دولت جديد مصر دادند و مقامات اين کشورها گفتند در نظر دارند دستکم سه ميليارد دلار ديگر در روزهاي آينده به اين کشور کمک کنند.

در حالي که آمريکا و متحدانش در منطقه خليج فارس اهداف مشترکي در منطقه دارند از جمله ثبات مصر، هسته اي نشدن ايران و ايجاد صلح در سوريه بدون اسد، اما متحدان آمريکا به اين نتيجه رسيده اند که هيچ يک از اين اهداف با وجود سياست کنوني اوباما حاصل نخواهد شد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.