سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوريه، مناقشه خاورميانه و ايران، محورهاي اصلي گفتگوهاي کري در سفر به منطقه

جان کري وزير امور خارجه آمريکا در چارچوب يک سفر دوره اي طولاني به چند کشور خاورميانه و گفتگو با مقامات منطقه درباره مسايل مختلف به ويژه روند دشوار صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان، بحران سوريه و برنامه هسته اي ايران، روز شنبه واشنگتن را ترک کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه، جان کري قرار است توقف چند ساعته اي در قاهره داشته باشد. وزير امور خارجه آمريکا خود هفته گذشته  اعلام کرد در آغاز سفرش به خاورميانه توقف کوتاهي در مصر خواهد داشت.

جان کري در حالي به قاهره سفر مي کند که روابط ميان آمريکا و مصر آشکارا به سردي گرائيده است. سفر کري به قاهره همچنين در شرايطي صورت مي گيرد که قرار است روز دوشنبه رسيدگي به پرونده محمد مرسي، رئيس جمهور برکنار شده مصر در دستگاه قضايي اين کشور آغاز شود. 

با اين همه توقف کوتاه جان کري در قاهره در برنامه سفر وي به خاورميانه گنجانده نشده است و جنيفر پساکي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا نيز در کنفرانس مطبوعاتي اخير خود درباره سفر  دوره اي کري به خاورميانه و حوزه خليج فارس، به توقف وي در قاهره اشاره اي نکرد.

سفر دوره اي وزير امور خارجه آمريکا به خاورميانه و حوزه خليج فارس هفدهمين سفر وي از زمان تصدي وزارت امور خارجه آمريکا در هشت ماه پيش به شمار مي رود.

اصلي ترين بخش سفر جان کري به منطقه در واقع اولين ديدار رسمي وي از عربستان سعودي است که روزهاي يکشنبه و دوشنبه صورت خواهد گرفت. جان کري در سفر به رياض با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودي، ديدار خواهد کرد و خواهد کوشيد تنش هايي را که اخيرا ميان رياض و واشنگتن که دو متحد ديرينه محسوب مي شوند، کاهش دهد. عربستان سعودي از اين که آمريکا از مداخله نظامي در سوريه برضد رژيم بشار اسد صرفنظر کرد و از سوي ديگر روند نزديکي با ايران را در پيش گرفته است، ناراضي است.

وزير امور خارجه آمريکا در مدت اقامت در رياض و گفتگو با مقامات عربستان بر ماهيت راهبردي روابط ميان واشنگتن و رياض تاکيد خواهد کرد و با رهبران عربستان درباره راههاي پايان دادن به جنگ در سوريه و مسايل مربوط به مصر تبادل نظر خواهد کرد.

به گفته جنيفر پساکي، از ديگر موضوعات مهمي که جان کري در اين سفر با مقامات عربستان سعودي مطرح خواهد کرد، مذاکرات پنج به علاوه يک ( پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) درباره مسئله هسته اي ايران است که روزهاي هفتم و هشتم نوامبر با حضور نمايندگان دو طرف، در ژنو سوئيس برگزار خواهد شد.

گفته مي شود رهبران عربستان سعودي درباره روندي که آمريکا با ايران براي ذوب کردن يخ روابط دو کشور آغاز کرده است، بدبين هستند. عربستان سعودي همچنين از اين مسئله خشمگين است که دولت آمريکا کمک هاي نظامي خود را به دولت انتقالي که پس از سرنگوني محمد مرسي توسط ارتش مصر در اين کشور روي کار آمده، کاهش داده است.

جان کري که اواخر ژوييه گذشته توانست به لطف تلاش هاي مستمر خود شرايط را براي از سر گيري مذاکرات مستقيم ميان اسرائيل و فلسطينيان فراهم کند، در سفر به اسرائيل و سرزمين هاي فلسطيني بار ديگر خواهد کوشيد مقامات اسرائيلي و فلسطيني را به احياي روند صلح خاورميانه که به مشکل برخورده است، ترغيب کند. مسئولان فلسطيني مي گويند تصميم کابينه اسرائيل براي ساخت يک هزار و پانصد واحد مسکوني جديد در شرق بيت المقدس و سماجت اسرائيل بر ادامه سياست توسعه شهرکهاي صهيونيست نشين، گفتگوهاي صلح خاورميانه را به بن بست کشانده است.

جان کري که  از فوريه گذشته فعاليت خود را به عنوان وزير امور خارجه آمريکا آغاز کرد، تا کنون به سي و پنج کشور سفر کرده است.

کري در سفر دوره اي جديد خود به منطقه پس از قاهره به امان و سپس به ابوظبي خواهد رفت. وي در ادامه به الجزاير خواهد رفت تا با مقامات اين کشور گفتگوهاي راهبردي دوجانبه اي داشته باشد. جان کري همچنين در پايان سفر خود به الجزاير عازم مغرب خواهد شد تا گفتگوهايي نيز با مقامات اين کشور داشته باشد.

بنا به اعلام سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا، جان کري در بازگشت از منطقه در ورشو، پايتخت لهستان نيز توقف کوتاهي خواهد داشت. انتظار مي رود جان کري دوازدهم نوامبر به واشنگتن باز گردد.


انتهاي پيام/
برچسب ها: کری ، منطقه ، سفر ، اسرائیل ، ایران ، kerry ، trip ، travel
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.