سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

مشکل ریز گردها، مدیریت نامناسب منابع آبی

مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، یکی از علل وجود ریز گردها در کشور را ناشی از مدیریت نامناسب و ناصحیح آب و بهره برداری بیش از ظرفیت آب های زیر زمینی دانست.

سعید یوسف پور، در نشست هم اندیشی آب و محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در دانشگاه شهرکرد گفت: شهرهای اهواز، سنندج ، کرمانشاه و یاسوج در زاگرس میانی، از سوی مراکز علمی بین المللی به عنوان شهرهای آلوده جهان معرفی شده اند.
وی، با بیان اینکه هم اکنون 26 شهر کشور با مشکل ریزگردها مواجه اند اظهار داشت: خشک شدن دشت ها و حوضه آبخوان ها، بیابانزایی را به همراه دارد.
یوسف پور افزود: دشت شهرکرد به عنوان یکی از دشت های مهم استان چهارمحال و بختیاری نیز به دلیل مدیریت نامناسب منابع آب به اصلی ترین کانون گرد و غبار در این استان تبدیل شده است.
مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، با گلایه از اجرای پروژه های انتقال آب از این استان تصریح کرد: بر اساس معیار های یونسکو برای پروژه های انتقال آب باید راهکارهای صرفه جویی و جایگزینی انتقال آب نیز بررسی و انجام شود، ولی تاکنون در استان چهارمحال و بختیاری مقصد در موضوع بهره برداری بهینه از آب مصرفی یا جداسازی مصارف آب شرب و دیگر مصارف، اقدامی انجام نشده است.
سعید یوسف پور، با بیان اینکه اجرای پروژه های انتقال آب در صورت تخریب محیط زیست منع قانونی دارد، گفت: قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت اعلام کرده در اجرای پروژه های انتقال آب، مراحل مکانیابی و مکان سنجی باید صورت گیرد و برای اختصاص ردیف ملی باید مجوز از محیط زیست صادر شود.
وی، طول تونل بهشت آباد به عنوان یکی از پروژه های انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به اصفهان را 65 کیلومتر عنوان کرد افزود: این تونل بر اساس بررسی ها روی 40 گسل ریز و چهار گسل اصلی نظیر: ابر گسل زاگرس ساخته می شود که درصورت وقوع زلزله باعث تخریب آن و وارد آمدن خسارت فراوان خواهد شد.
یوسف پور تصریح کرد: با توجه به تجربه ای که از تونل سوم کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، پیش بینی می شود بسیاری از چشمه های این استان خشک و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی نیز برای مردم ایجاد شود./ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.