سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

نیمی از دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با بیان اینکه جمعیت مبتلایان به دیابت در کشور در حال افزایش است گفت: نیمی از مبتلایان به بیماری دیابت حتی از بیماری خود خبر ندارند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

داوود عباسی در همایش روز جهانی دیابت در استان یزد با بیان اهمیت شناخت بیماری دیابت و کنترل آن اظهار داشت: شناساندن ديابت به جامعه و تشويق مردم در سطح جامعه با هدف پيشگيري و مراقبت از اين پديده روز افزون از وظایف و اهداف انجمن دیابت و برگزاری این همایش است.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماران در جامعه حتی هیچ شناختی از بیماری خود و راه‌های درمان و یا کاهش اثرات منفی این بیماری ندارند که لازم است در این زمینه آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه پایه درمان بیماری دیابت، آموزش و شناخت این بیماری است افزود: سطح ابتلا به دیابت در استان یزد از متوسط کشوری جلوتر است و افراد زیادی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی به تشریح دلایل شیوع و گسترش این بیماری پرداخت و عنوان کرد: با ماشینی شدن زندگی در جوامع امروزی و به دلیل تغییر در سبک زندگی که خود را با کم تحرکی و سستی همراه کرده است روبه افزایش است و اگر در این مورد مراقبت نشود و هشدارها جدی گرفته نشوند خطر بزرگی در کمین خواهد بود.

این مقام مسئول ابتلا به بیماری دیابت را مشکلی جهانی دانست و تصریح کرد: دیابت چیزی نیست که ایتلا به آن به شهر و کشور خاصی متعلق باشد بلکه جهانی و فراگیر است اما واگیر ندارد.

وی عنوان کرد: این بیماری گرچه غیر واگیردار است اما تعداد قابل توجهی از افراد در سطح کشور مبتلا به این بیماری هستند که باید راهکارهای درمان و کاهش اثرات آن را یاد بگیرند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

عباسی با بیان اینکه در این بیماری قند خون به صورت مزمن بالا می‌رود گفت: به دلیل کمبود یا نبودن انسولین و یا بروز مشکل در این غدد بیماری دیابت خودش را نشان می دهد که در کودکان، بزرگسالان و زنان باردار شایع است.

وی به تشریح انواع دیابت پرداخت و بیان داشت: شایعترین نوع دیابت در بین افراد بزرگسال و بالای 30 سال دیده می‌شود اما کودکان و زنان باردار نیز در معرض خطر و حتی ابتلا نیز هستند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران اضافه کرد: نوعی دیابت نیز در کودکان و نوجوانان شایع است که برای درمان آن باید از انسولین استفاده کرد.

وی از جمله کسانی را که در معرض ابتلا به دیابت هستند افراد چاق و کم تحرک برشمرد و گفت: کسانی که سابقه دیابت در یکی از افراد خانواده نیز داشته باشند ممکن است دچار بیماری دیابت شوند.

این مقام مسئول از جمله عوامل ابتلا به بیماری دیابت را تغذیه نادرست، عدم مصرف به موقع صبحانه، استفاده از غذاهای پرچرب و شیرین بیان کرد.

وی ادامه داد: فشار خون بالا نیز در ابتلا به بیماری دیابت تاثیر فراوانی دارد که توصیه می‌شود هر ماه یکبار برای پیشگیری از بیماری دیابت و یا کنترل قند خون به پزشک معالج مراجعه شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه بیماری دیابت اگر جدی گرفته نشود خطرات جبران ناپذیری دارد بیان داشت: بسیاری از افراد در اثر ابتلا به این بیماری یا دچار نقص عضو شده و یا جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: این بیماری تاثیرات نامطلوبی روی قلب و عروق کلیه، چشم، اعصاب و سایر اعضای بدن می‌گذارد و حتی امکان بروز سکته قلبی و مغزی نیز در مبتلایان می‌شود.

عباسی از جمله راهکارهای عدم ابتلا به این بیماری و یا کاهش اثرات منفی آن را در رعایت چند نکته توصیه کرد و خواستار جدی گرفتن این بیماری با توجه به وضعیت روز جامعه شد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های ورزشی از جمله پیاده‌روی، کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین، عدم مصرف دخانیات، استفاده بیشتر از حبوبات و نان سبوس دار از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در این راه موثر باشد./س
برچسب ها: دیابت ، در ، استان ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.