سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحویل 30 بالگرد روسی به ارتش افغانستان در سال 2014

شرکت روسی مسئول صادرات تسلیحات اعلام کرد روسیه پیش بینی می کند سال آینده 30 فروندبالگرد را که آمریکا (از روسیه)‌ خریداری کرده است به ارتش افغانستان تحویل دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ این اقدام در چارچوب قراردادی صورت می گیرد که در مجموع تحویل 63 فروند بالگرد را به افغانستان در نظر گرفته شده است.

شرکت دولتی روزوبوروناکسپورت Rosoboronexport در سال 2011 قراردادی را به ارزش 375 میلیون دلار برای تحویل 21 فروند بالگرد ام.ای 17 MI-17 به کابل امضا کرده بود. این شرکت دولتی در بیانیه ای اعلام کرد اجرای این قرارداد در نیمه سال 2012 خاتمه یافت و از آن پس دو بخش دیگر نیز مکمل آن شده است. 

در این بیانیه آمده است، در سال 2012، واشنگتن 12 فروند بالگرد جدید را سفارش داد که آخرین آن در ماه اکتبر تحویل داده شد. مسکو و واشنگتن سپس امسال ضمیمه جدید این قرارداد را امضا کردند و براساس آن برای تحویل 30 بالگرد دیگر به کابل که قرار است در سال 2014 انجام شود، متعهد شدند. 

این قرارداد در مجموع تحویل 63 فروند بالگرد را به ارزش بیش از یک میلیارد دلار که براساس بهای 21 فروند بالگرد اولیه محاسبه شده است، شامل می شود.تحویل بالگردهای روسیه به نیروهای مسلح افغان که به سال 2009 باز می گردد نشانه ای از نزدیکی بین مسکو و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو)‌ است. 

پس از بیش از یک سال مذاکرات بیهوده بین روسیه و ناتو، واشنگتن تصمیم گرفت هزینه تحویل این بالگردها را به عهده گیرد. شمار بسیاری از اعضای ناتو می خواستند مسکو بالگردها را مجانی تحویل افغانستان دهد.سناتورهای آمریکایی در سال 2012 این قرار داد را محکوم کردند. آنها اعلام کردند این شرکت روسی به رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز سلاح می فروشد. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.