سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

جزئیاتی از شصتمین اجلاس "پاگواش"

شصتمین "کنفرانس پاگواش" برای علوم و امور جهانی با عنوان گفتگو و خلع سلاح امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی با برپایی 17 جلسه و شش کارگروه به مدت چهار روز از 10 آبان تا 13 آبان در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران "پاگواش" یک سازمان غیر دولتی بین‌المللی است که از نخبگان کشورهای جهان در زمینه خلع سلاح تشکیل شده است.

کنفرانس پاگواش در سال 1957 و در زمان جنگ سرد توسط "جوزف روتیلات" و برخی دانشمندان مخالف جنگ پایه‌گذاری شد تا در چارچوب کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها برای کاهش تسلیحات هسته‌ای و منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی فعالیت کند.

این نام از دهکده‌ای در کانادا گرفته شده که نخستین نشست این دانشمندان در آنجا برگزار شد.

از ابتدای برپایی کنفرانس‌های پاگواش درباره علم و امور جهانی تا کنون در مجموع 300کارگاه و نشست درباره خلع سلاح هسته‌ای و منع سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی و امنیت بین‌المللی برگزار شده است.

این کنفرانس در وضع قراردادهای کنترل و کاهش تسلیحاتی مانند "ان پی تی" و "کنوانسیون‌های منع سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی" نقش داشته است.

گروه پاگواش و اعضا موسس آن در سال 1995 موفق به دریافت جایزه "صلح نوبل" شدند.

گفتنی است شصتمین کنفرانس پاگواش برای علوم و امور جهانی با عنوان گفتگو و خلع سلاح امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی با برپایی 17 جلسه و شش کارگروه به مدت چهار روز از 10 آبان تا 13 آبان در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، چشم‌انداز خلع سلاح هسته‌ای و نابودی تسلیحات کشتار جمعی، پاکستان و ثبات منطقه‌ای، نابودی تسلیحات هسته‌ای و دیگر تسلیحات کشتار جمعی از خاورمیانه و متعاقب آن، خروج تسلیحات اتمی تاکتیکی از اروپا، چشم‌انداز نابودی تسلیحات هسته‌ای، حمایت از منع تولید و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی و حل کشمکش هسته‌ای ایران، تسلیحات شیمیایی، امنیت انرژی هسته‌ای، کشمکش اسرائیل-فلسطین: آینده راه‌حل دو دولت، لغو محاصره غزه در شرایط منطقه‌ای فعلی، چشم‌انداز آینده سوریه: جوامع مدنی و دانشمندان، افغانستان بعد از 2014، چشم‌انداز کنوانسیون احتمالی در قبال جنگ سایبری، مذاکرات هندوستان-پاکستان، سمینار فوکوشیما، گزارش پنج‌ سالانه پاگواش از موضوعاتی است که در 17 جلسه جداگانه این نشست بررسی می‌شود.  

همچنین برگزاری شش کارگروه با عناوین "تسلیحات هسته‌ای و نابودی آنها، انرژی هسته‌ای و امنیت، امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه، هندوستان، پاکستان و افغانستان، ترکیه و همسایگانش، خلع سلاح: حل و فصل درگیری و فناوری جدید تسلیحاتی" در دستور کار کنفرانس قرار دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.