سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هيئت اروپايي در واشنگتن: آژانس امنيت ملي پيام ما را نشنيد

هیئتی از پارلمان اروپا که برای تحقیق از جاسوسی های آمریکا بر شهروندان اروپایی به واشنگتن سفر کرده است در کنفرانسی خبری از نگرانی خود مبنی بر اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا پیام این هیئت را نشنیده است، خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "کلود موریس" عضو پارلمان اروپایی و رئیس هیئت تحقیق نظارت گسترده الکترونیک از شهروندان اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری گفت: هسته اصلی این انکارها این است که اتحادیه اروپا در این قضیه دخیل بوده است. در حال حاضر این نکته مشخص است که به اتهامات جاسوسی و موضوع نظارت گسترده اطلاعاتی پاسخ داده نشده است. در حقیقت دخالت آژانس امنیت ملی آمریکا در این اتهامات کاملا روشن است و نیاز است که ما این اطلاعات را مورد ارزیابی قرار دهیم و من فکر می کنم که اتهامات جدی ای مطرح شده است. همچنین موضوع اعتماد در این میان مطرح است. بنا بر این نیاز است که ما این مسائل را مورد ارزیابی قرار دهیم و این یک مشکل واقعی است. اما من فکر می کنم که ما در این فرایند به پیشرفت هایی دست پیدا کرده ایم.

ابراز نگرانی هیئت اروپایی پس از این ابراز شد که روز سه شنبه رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا در کنگره این کشور گفت: جاسوسی از سران جهان به دلایل معتبر اطلاعاتی صورت می گرفته است. وی همچنین به اعضای کنگره آمریکا گفت که سیاست های این آژانس قانونی است.

در کنفرانس مطبوعاتی هیئت اروپایی مطرح شد که اعضای این هیئت درباره اینکه در این سفر به پیشرفتی دست یافته اند ابراز شک و تردید کردند.

جان البرکت نماینده حفاظت اطلاعات پارلمان اروپا نیز گفت: یک مشکل این است که محیط اجازه حفاظت اطلاعات را ندهد، مثل قانون پاتریوت و مثل قانون نظارت اطلاعاتی خارجی موسوم به فیسا، این قوانین بدون اینکه احتمالات قانونی را در آمریکا رعایت کنند باعث تضعیف حق شهروندان اروپایی می شوند. این موضوع دقیقا چیزی است که پارلمان اروپا از مدت ها پیش خواستار مقابله با آن شده است. ما خواستار حفاظت آمریکایی برای شهروندان اروپایی هستیم.

المار بروک عضو آلمانی پارلمان اروپایی گفت که بی اعتمادی به وجود آمده به حدی شدید است که در طول سالها ترمیم نخواهد شد.

المار بروک رئیس امور خارجی پارلمان اروپایی گفت: به روشنی مشخص است که چهره آمریکا در این قضیه به حدی تخریب شده است که کسی باید کاری انجام دهد. من امیدوارم این اقدامات موثر باشد زیرا ما باید پیامی به شهروندانمان بدهیم که تحت هیچ شرایطی دیگر از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و دیگر شهروندان جاسوسی نخواهد شد. نه از رهبران و نه از شهروندان. این موضوع مهمی است و باید مورد مذاکره قرار بگیرد. من این احساس را دارم که در کنگره آمریکا تمایلات برای داشتن چنین قطعنامه ای وجود دارد اما کسانی دیگر هم هستند که خواستار چنین چیزی نیستند. رسیدن به چنین قطعنامه ای تقلای درونی آمریکایی ها است.

کلود موریس در این کنفرانس مطبوعاتی مطلبی درباره اینکه سرویس های جاسوسی اروپایی در فعالیت های آژانس امنیت ملی آمریکا دست داشتند یا نه، بیان نکرد.

کلود موریس عضو پارلمان اروپایی و رئیس هیئت تحقیق نظارت گسترده الکترونیک از شهروندان اتحادیه اروپا در ادامه کنفرانسی خبری گفت: موضوعاتی مثل نظارت های گسترده، اتهامات جاسوسی، موضوع اعتماد، و همچنین موضوعات عمیق تری مثل حفظ حریم خصوصی افراد، حساسیت های تجاری و حقوق بشر در این دیدارها مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. ما می خواهیم این اتهامات را بررسی کنیم و زمانی که به پارلمان اروپا بازگشتیم به شهروندانمان گزارش دهیم. بنا بر این تلاش می کنیم تا به حقایقی دست یابیم و آنچه را که اشتباه انجام می شده درست کنیم.

وی افزود: بررسی این اتهامات جزئی از فرآیند کاری ما است و ما در واشنگتن به صحبت های برخی از افراد ارشد گوش خواهیم داد. این بخشی از فرایند است. به پاسخ ها گوش خواهیم داد و این پاسخ ها را به دقت مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. من و همکارم از احزاب مختلفی در پارلمان اروپایی آمده ایم مثل کنگره آمریکا بنا بر این ما دیدگاه های مختلفی داریم اما به عنوان اعضای پارلمان اروپایی به دنبال حقیقت هستیم و می خواهیم روابط حاوی از اعتماد بین دو طرف را بازسازی کنیم. این موضوع بسیار مهمی برای ما است.

وی در پاسخ به سوال برخی از خبرنگاران گفت: سکوتی طولانی و خارق العاده و اتهامات پاسخ نداده ای از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا وجود دارد. به همین دلیل ما به واشنگتن آمدیم، زیرا به این اتهامات پاسخ داده نشده است. در این حال کنگره مواردی را تکذیب کرده است ما باید این تکذیبیه ها را ارزیابی کنیم. هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا این موارد را به دقت مورد ارزیابی قرار می دهد. بر این اساس باید گفت که نظارت های گسترده و اتهامات جاسوسی نه تنها پاسخ داده نشده است بلکه مشخص است که آژانس امنیت ملی آمریکا در این اتهامات درگیر است. این موارد به دقت مورد ارزیابی قرار می گیرد و من فکر می کنم که این اتهامات جدی است. موضوعات مربوط به اعتماد هنوز هم باقی مانده است.

وی افزود: تحقیق ما هم شامل مکانیسم های اطلاعاتی اتحادیه اروپا که صادقانه باید گفت مکانیسم کاملی نیست و روابط اطلاعاتی ما با آمریکا را شامل می شود. این تحقیقی متوازن است و ما تشخیص دادیم که باید وضعیت را هم در اتحادیه اروپا و آمریکا درست کنیم.
برچسب ها: اروپا ، آمریکا ، جاسوسی ، هیئت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.