سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مديركل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

كشورهاي غربي معناي "فتوا" را درك كنند/ تا زماني كه ظريف مورد تاييد رهبري است از وي حمايت مي‌كنيم

سید داوود صالحی گفت: مقام معظم رهبری یکی از عناصر بسیار تعیین‌کننده در مذکرات هسته‌ای ايران است و ایشان در راس نظام جمهوری اسلامی فتوایی را صادر کرده‌اند مبنی بر اینکه هدف ما ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای نبوده و آن‌ را حرام می‌دانیم.

سید داوود صالحی در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مذاكرات اخير ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: این مذاکرات در شرایطی رخ داد که همه كشورها در سطح بین‌المللی به حق مسلم ایران به عنوان یکی از اعضای مهم NPT اعتراف کردند اما نكته مهم اين است كه این بار تهران به عنوان "ام‌القرای" جهان اسلام ميزبان مذاكرات خواهد بود.
 
وي ادامه داد: پیشنهاد من به مذاکره‌کنندگان غربی این است که قبل از سفر به تهران از اندیشمندان و کتابخانه‌های خود استفاده کرده و معنای فتوا را به خوبی درک کنند.  
 
مديركل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه افزود: مقام معظم رهبری یکی از عناصر بسیار تعیین‌کننده در مذکرات هسته‌ای ايران است و ایشان در راس نظام جمهوری اسلامی فتوایی را صادر کرده‌اند مبنی بر اینکه هدف ما ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای نبوده و آن‌را حرام می‌دانیم. 


 
صالحي خاطرنشان کرد: البته غربی‌ها به خوبی اين مسئله را می‌دانند و نباید خودشان را به خواب بزنند، چرا که آنها وارد کشوری می‌شوند که 7000 سال قدمت تمدنی و فرهنگی داشته و همیشه از خودش دفاع کرده و آمریکا و کشورهای غربی ناچارند که با تهران کنار بیایند.  
 
وي با اشاره به روند گذشته مذاكرات ايران و كشورهاي غربي تاكيد كرد: ايران در مذاکرات گذشته همیشه حضور فعالی داشته‌ و تنها حرف اين كشور این بوده که در کمال شفافیت از حقوق خود که مورد تجاوز قرار گرفته دفاع کند.

مديركل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه گفت: كشورهاي غربي باید از این روند فعلی دست بردارند و اگر می‌خواهند به نتایج مثبتی برسند که بارقه‌های آن نيز کم‌کم پیدا شده باید بدانند تهران بیش‌تر از حقوق طبیعی خود در NPT چیز دیگری نمی‌خواهد.  
 
صالحي تصريح كرد: اين امري مسلم است كه نه تنها مقامات بلکه ملت ایران نیز زیر بار زور نمی‌روند و این از ویژگی‌های فرهنگي این سرزمین است.  
 
وي افزود: غربی‌ها باید با فرهنگ ما آشنا شده و بدانند علی‌رغم اینکه 1400 سال از حادثه عاشورا می‌گذرد ولی ما همچنان با آن فرهنگ زنده‌ایم؛ گذشت 34 سال برای غربی‌ها کافی است تا بدانند که نباید با ملت ایران با روش زور برخورد کنند.  
 
مديركل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه اظهار داشت: این اتفاقی بسیار مثبت و گامي بزرگ براي جمهوری اسلامی و دیپلماسی این کشور است که طرف مذاکره‌کننده را به ایران کشانده است.

صالحي تاكيد كرد: تنها انتظاری که از مذاکره‌کنندگان غربي وجود دارد این است که تغییر لحن داده و همچنین پس از پایان مذاکرات صحبتی نکنند که موجب رنجش مقامات رسمی و دولت و ملت ایران شود.  
 
وي افزود: توصیه من به شهروندان ایرانی نيز به عنوان یک برادر شهید و ارادتمند به آرمان‌های امام و رهبری و همچنین یک دیپلمات این است که با دیپلماسی می‌توان بسیاری از تنش‌ها را از بین برده  و به اهداف عالی نظام نزدیک‌تر شد.  
 
مديركل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه با اشاره به نقش رسانه‌هاي غربي در ايجاد جو نامناسب براي مذاكرات گفت: ما نمی‌توانیم نقش ژورنال‌ها و رسانه‌های غربی را نادیده بگیریم؛ غربی‌ها معمولا دروغ‌پردازی مي‌كنند و رسانه‌های ما نیز ناچارند به این دروغ‌پردازی‌ها پاسخ داده و به نحو مناسبی با آن برخورد کنند اما مسئله مهم این است که ایران امروزه اراده سیاسی برای رفع تنش با غرب و آمریکا را دارد.  
 
صالحي تصريح كرد: شعارهای جمهوري اسلامي ایران همیشه و در همه زمان‌ها اصولی و نشان‌دهنده گفتمانی سیاسی بوده که به نفع همه جهانیان باشد.

وي با تاكيد بر اينكه مشکلات جهان امروز با دهه‌های قبل بسیار متفاوت است افزود: شرایط امروز در خاورمیانه، شرق و غرب جهان بسیار ویژه است و كشورهاي غربي با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و سابقه تاریخی ایران باید بدانند كه این ملت بسیار هوشیار بوده و می‌داند که طرف‌های مذاکره‌کننده با چه نیاتی وارد تهران می‌شوند.  
 
مديركل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه اظهار داشت: امروزه برخی کشورهای جهان حضور ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای برنمی‌تابند اما این یک واقعیت است که ملت ایران امروزه به دلیل مقاومت‌های خود و رهنمودهای مقام معظم رهبری شرایطی را ایجاد کرده که محل مذاکرات در تهران باشد.  
 
صالحي تاكيد كرد: باید رفتارهای ما در داخل با احتیاط بوده و از شعارهای ژورنالیستی پرهیز کنیم و طرف غربی نیز باید بداند كه شعارهای بی‌مبنای گذشته خود را تکرار نکند.

وي افزود: اگر پس از مذاکرات نيز عده‌ای بخواهند با دخالت‌های خود روند مذاکرات را بر هم زنند به نفع هیچ کس نبوده و بحران بین‌المللی افزایش پیدا خواهد کرد.  
 
مديركل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه تصريح كرد: کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا باید بدانند که ایران امروز وزیر امور خارجه‌ای دارد که به خوبی با قوانین سازمان ملل آشنا بوده و سخنانی متین و قابل تامل برای گفتن دارد.  
 
وي اظهار داشت: قدرت‌های غربی به خاطر تمایل‌ به سلطه بر نفت و سرزمین ما و ایجاد هیمنه قرون وسطایی بر ملت‌های عصر حاضر مسیر اشتباهی را می‌روند که این امر غیرقابل قبول است.  
 
صالحي تاكيد كرد: حل پرونده هسته‌ای ایران به نفع همه کشورهای جهان از جمله قدرت‌های مذاکره‌کننده خواهد بود چرا که امروز قدرت‌های جدیدی در صحنه بین‌المللی تعریف شده است.  
 
وي افزود: اعتمادسازی ایران بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری، امری بسیار مهم و تعیین‌کننده است البته تیم مذاکره‌کننده ایرانی همیشه تاکید کرده است که نظارت مورد نظر طرف‌های غربی از مراکز هسته‌ای ما براساس قوانین NPT  آزاد بوده اما ما اجازه نخواهیم داد کشورهای غربی در امور داخلی ما دخالت کنند.  
 
مديركل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه اظهار داشت: ایران امروز کشور بسیار مهمی بوده و حتي تعبیر "ژاندارم منطقه" برای این کشور کافی نيست، چرا که جمهوری اسلامی ایران امروز قدرتی منطقه‌ای است، قدرتی معنوی و ناشی از حرکت مردم. 


 
صالحي تصريح كرد: ملت ایران با بیش از 300 هزار شهید این انقلاب را حفظ کرده و امروز به یکی از بازیگران اصلی جهانی تبدیل شده است.

وي تاكيد كرد: ما باید از جناب آقای ظریف و همچنين ساير اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي تا زمانی که مورد تایید مقام معظم رهبری هستند حمایت کنیم همانطور که تاکنون نیز این پشتیبانی به خوبی انجام شده است.

مديركل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه در پايان خاطرنشان كرد: باید به دور از تشنج و با ایجاد فضایي معقول و منطقی وارد مذاکره شويم تا بتوانيم نتایج مثبتی را از آن اخذ كنيم. 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.