سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا آمریکا از دوستان خود جاسوسی می کند؟

این روزها که جاسوسی آمریکا از متحدانش و حتی صدر اعظم آلمان رسوایی های زیادی به بار آورده، این سوال مطرح است که چرا آمریکا از دوستان خود جاسوسی می کند؟


*** منافع حرف اول و آخر را می زند
با توجه به نظر برخی از کارشناسان امنیتی و ملی، پاسخ منطقی این است که روابط بین کشورها بر اساس منافع مشترک بین آنها شکل می گیرد ، هر چند ممکن است این منافع با کشورهای دوست هر از چندگاهی تضاد پیدا کند و قطع شود. آمریکا و آلمان در قبال برخی مسائل مهم، نظر مشترکی با هم ندارند. این را جیمس لوییس مدیر برنامه تکنولوژی و سیاسی مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و بین المللی در واشنگتن می گوید.

وی اشاره می کند که تنها راه واشنگتن برای اطمیان بخشیدن به آلمان این است که نظرش را در برخی از مسائل بشناسد و بفهمد.


*** اختلاف آمریکا و آلمان:
لویس می گوید که در سالهای اخیر آمریکا و آلمان در برخی از مسائل از ایران گرفته تا چگونگی مقابله با جاسوسی سایبری چین با هم اختلاف داشتند. با وجود این اختلافات اما باز هم آمریکا در پی بردن به نظر آلمان در مورد برخی مسائل جهانی مهم، برایش منفعت دارد.

آلمان اروپا را در طول دورانی که با بحران مالی در 2008 روبرو شد، بر سر پا نگه داشت و از آن حمایت کرد. لویس اقدام آمریکا را به عنوان یک مبارزه جهانی سریعی ارزیابی کرد که ایالات متحده می خواست به اطلاعات بیشتری از آلمان دست یابد. 

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال اگر آلمان از یونان حمایت نمی کرد این مساله پیامد های جهانی زیادی به دنبال داشت.

شارل دوگل رئیس جمهور سابق فرانسه در جنگ جهانی دوم می گفت: میان کشورها دوستی ای وجود ندارد بلکه تنها منافع مشترک دیده می شود. او حق داشت که این حرف را بزند.
اما در سرو صدای کنونی و جاسوسی آمریکا از متحدانش به نظر می رسد که فرانسه روش متفاوتی از گذشته در پیش گرفته است.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه می گوید جاسوسی آمریکا از دوستان قابل قبول نیست و در دیداری با مرکل، صدر اعظم آلمان خواهان گفتگوهایی با آمریکا در این رابطه شد تا برای جمع آوری اخبار اطلاعاتی قوانین جدیدی وضع شود.

*** پیامدهای دیپلماتيک: 
اما با وجود این رسوایی به بار آمده در جهان باید گفت که آمریکا  به طور پنهانی از دیگر کشورها نیز جاسوسی می کند. پیامدهای دیپلماسی این مساله باید آمریکا را به فکر وادارد که  حتی در صورت توانایی بر چنین اقداماتی اما از این جاسوسی چه چیزی عایدش می شود؟ برخی کارشناسان می گویند جهانی شدن افزایش یافته و این باعث می شود که بر دوستان یا شرکت های تجاری هم جاسوسی کنند تا بهره اقتصادی ای به دست آورند و این مساله ای است که مدتهاست چین بدان متهم است.

این کارشناسان همچنین می گویند که : اروپایی ها از جاسوسی اقتصادی آمریکا  چندان ابراز نگرانی نمی کنند زيرا آمریکایی ها بسیار زورگو هستند و در بسیاری از مسائل، برتر از اروپایی ها هستند از این رو نیازی به جاسوسی از اروپا ندارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.