سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دنور پست:

اختلافات سیاسی مرکل و اوباما چه زمان منفجر خواهد شد؟

زمانی که باراک اوباما در ماه ژوئن به برلین سفر کرد، صدراعظم آلمان بالکن دفتر کار خود را به وی نشان داد، دفتری که مشرف به خط آهن بود و از منطقه‌ای که زمانی منطقه مرزی آلمان غربی و شرقی بود، می‌گذشت. نمادی از بخش شرقی آلمان و منطقه‌ای که در دوران جنگ سرد از آن برای اقدامات جاسوسی استفاده می‌شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری دنورپست، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی درباره افشاگری‌های اخیر در زمینه جاسوسی آمریکا از آنگلا مرکل می‌گوید: ما امیدواریم قدرت روابط میان اوباما و مرکل بتواند جنجال‌های اخیر را فروبنشاند، اگرچه مرکل اکنون به خاطر این مسئله بسیار شوکه است.

افشاگری‌های اخیر درباره جاسوسی از 35 رهبر کشورهای دنیا از جمله صدراعظم آلمان در شرایطی منتشر شده است که وی رهبر کشور دارای بزرگترین اقتصاد در اروپا، یک متحد قوی برای آمریکا،‌ یک عضو مهم در جنگ افغانستان و یکی از اعضای گروه مذاکره‌کننده درباره برنامه هسته‌ای ایران است. اگرچه اوباما هفته گذشته در تماس با مرکل به وی گفت که آمریکا هیچ قصدی برای جاسوسی مکالمات تلفنی وی در آینده ندارد، اما این اعتمادسازی به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی برای تسکین دادن مرکل داشته باشد. اگرچه یک مقام ارشد دولت آمریکا در این‌باره می‌گوید که اوباما تا همین هفته‌های اخیر از جاسوسی از مرکل اطلاع نداشت.

از نظر اوباما، مرکل رهبری با خصوصیاتی چون منظم بودن است. البته هر دو این افراد در اجلاس‌های بین‌المللی رسمیت را در روابط خود رعایت می‌کردند، مسئله‌ای که به نوعی می‌تواند به سرد بودن روابط تعبیر شود. 

تامی ویتور، سخنگوی سابق مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این‌باره می‌گوید: مرکل رفتاری مردانه دارد که برای اوباما آشنا است. وی انسان غیرقابل تحملی نیست، بلکه فردی تاثیرگذار و مصمم است.

زمانی که مرکل اولین بار در سال 2005 به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شد، خود را به عنوان یک فرد نیرومند در عرصه بین‌الملل مطرح کرده بود و این در حالی بود که بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی شیفته فرد تازه به قدرت رسیده‌ای در آمریکا به نام باراک اوباما شده بودند. زمانی که اوباما در سفر به برلین تلاش کرد در دروازه براندربورگ، جایی که روسای جمهور سابق آمریکا در آن سخنرانی کرده بود، نطق خود را ایراد کند، مرکل با این امر مخالفت کرد. زیرا این دروازه یادآور دوران جنگ سرد بود و در همان زمان بود که اوباما متوجه سرسختی مرکل شد. 

در سفرهای اوباما به آلمان، وی و مرکل تلاش کرده‌اند کمی گرما به روابط اقتصادی میان خود تزریق کنند. با وجود این دو طرف اختلافات سیاسی عمیقی با یکدیگر دارند، به ویژه درباره واکنش نسبت به بحران بدهی اروپا. مرکل بر ریاضت اقتصادی تاکید دارد و در حالی اوباما بر استفاده از الگوی محرک اقتصادی آمریکا اصرار می‌ورزد.

اما اکنون و با توجه به افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مرکل، به نظر می‌رسد صفحه جدیدی از اختلافات سیاسی میان دو طرف فاش شده است. این در شرایطی است که پیش از این و در دوران انتخابات سراسری آلمان، وقتی باراک اوباما به برلین سفر کرد، مرکل در دیدار با وی به دلیل فشارهای وارده به وی از سوی محافل سیاسی آلمان درباره اقدامات جاسوسی آمریکا، این موارد را به وی گوشزد کرد. اقدامی که بر تلاش‌ها برای انجام یک دیدار به دور از تنش سایه انداخت.

اکنون نیز مشخص نیست آیا افشای این مسئله در جریان دیدار آینده اوباما و مرکل تاثیر منفی بر روابط آنان خواهد داشت یا خیر، اما چیزی که مشخص است این است که دو طرف تا مدتی مجبورند همدیگر را تحمل کنند، چرا که مرکل به تازگی بار دیگر به عنوان صدراعظم انتخاب شده و از دوران ریاست جمهوری اوباما نیز هنوز هم مدتی باقی مانده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.