سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

بالاترین رتبه تنوع زیستی و جانوری در کشور

استان چهارمحال و بختیاری از لحاظ تنوع زیستی و جانوری، دارای بالاترین رتبه در سطح کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه این استان از لحاظ تنوع زیستی و جانوری، دارای بالاترین رتبه در سطح کشور است، گفت: در استان چهارمحال و بختیاری، 9 منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به مساحت 155 هزار هکتار وجود دارد که 50 هزار هکتار از این سطح را مناطق شکار ممنوع تشکیل می دهند.

سعید یوسف پور خاطر نشان کرد: مجموع مناطق شکار ممنوع در استان چهارمحال و بختیاری، با احتساب تالاب ها و مناطق حفاظت شده، 212 هکتار می باشد.

وی گفت: در استان چهارمحال و بختیاری 1100 گونه گیاهی و 295 گونه جانوری شناسایی شده که پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با وسعت 26 هزار هکتار در شهرستان های شهرکرد و بروجن، به لحاظ تنوع زیستی جزء مناطق ارزشمند استان و کشور محسوب می شود.

یوسف پور، گونه های خاص مناطق حفاظت شده استان چهارمحال و بختیاری را شامل: قوچ و میش وحشی، کل، بر، کفتار، پلنگ، خرس قهوه ای، انواع مارها، افعی ها و خزندگان، پرندگانی مانند دلیجه، کبک، تیهو، اردک ها، عقاب و شاهین و ... برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر، پدیده بیابان زایی و گرد و غبار ناشی از خشکسالی، اکوسیستم های جنگلی و مرتعی زاگرس را آسیب پذیر و با مخاطره جدی غیرقابل بازگشت در محیط زیست طبیعی مواجه ساخته است.

یوسف پور تأکید کرد: این مشکل، در صورت عدم کنترل مناسب، استان چهارمحال و بختیاری را با یک چالش و زنگ خطر جدی روبرو می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری که در جریان رهاسازی یک رأس بره قوچ وحشی، پس از مداوا، در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد حضور یافته بود، گفت: این رأس بره قوچ وحشی به دلیل صدمه به سر، به آتونی دستگاه گوارش مبتلا شده بود، که پس از مراقبت، درمان و بهبودی توسط مأمورین حفاظت محیط زیست و متخصصان اداره کل دامپزشکی استان، به حیات وحش طبیعی بازگردانیده شد.

پارك ملی و منطقه حفاظت شده «تنگ صیاد »، در فاصله 15 کیلومتری شهرکرد ( مرکز استان چهارمحال و بختیاری ) قرار دارد./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.