سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

نگهداری برخی گیاهان آپارتمانی مسمومیت شدید ایجاد می کند

معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نگهداری طیفی از گیاهان در محیط خانه مسمومیت شدید ایجاد می کند

دکتر دلاور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت (یکم تا هفتم آبان ماه) افزود: بسیاری از گیاهان تزئینی و آپارتمانی نظیر «خرزهره»، «دیفن باخیا»، «گل انگشت دانه»، «شوکران» و «کرچک» در بافتهای خود سرشار از سمومی هستند که تماس با آنها می تواند آسیب های شدید ایجاد کند.
وی گفت : مهمترین عوارض مسمومیت با این گیاهان در دستگاه گوارشی ظاهر می شود و برای مثال مسمومیت با گیاه دیفن باخیا با تورم، خارش و سوزش مخاط دهان و گلو و ایجاد حالت خفگی و ناراحتی در دستگاه گوارش همراه است.
معاون دارو وغذای دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود : اکالیپتوس نیز از گیاهان بسیار سمی است و اگر به اندازه یک قاشق چایخوری از بخور آن به صورت خوردنی استفاده شود کشنده است و افرادی که به این مسمومیت دچار شده اند نباید وادار به استفراغ شوند.
دکتر دلاور، استفاده از انواع قارچ های خودرو و ناشناخته را نیز یکی از مسمومیت های رایج دانست و گفت: برخی قارچ ها ترکیبات سمی کشنده دارند و به هیچ وجه نباید آنها را امتحان کرد.
وی افزود : مسمومیت با سرب نیز یکی دیگر از انواع خطرناک مسمومیتها با دامنه پیامدهای سنگین در سلامت است و باید با اطلاع رسانی بهینه از آن پیشگیری شود.
دکتر دلاور افزود: بسیاری از مشاغل از جمله باطری سازی، جوشکاری، لحیم کاری، پمپ بنزین، چاپخانه، برخی صنایع دفاعی، کوزه گری، رنگ کاری، نقاشی و جواهر سازی به طور مستقیم با ذرات سرب درارتباط هستند و در درازمدت می توانند بر اثر سهل انگاری شاغلان مسمومیت ایجاد کنند./س

برچسب ها: گل ، آپارتمان ، مسمومیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.