سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در دیدار با روسای شرکتهای چینی طرف قرارداد با ایران:/11

دولت جدید ایران در تلاش است که برخی چالشها و سوءتفاهمات پیش آمده را مرتفع کند

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه فعالیت‌های دیپلماتیک بسیار گسترده و امیدوارکننده در جریان است، گفت: دولت جدید در تلاش است که برخی چالشها و سوءتفاهمات پیش آمده را مرتفع کند از این رو دورنمایی خوبی برای روابطه ایران و چین متصور هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به چین؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در روز دوم سفر خود به چین با روسای شرکت‌های طرف قرارداد با ایران دیدار کرد و گفت: دو کشور ایران و چین از سابقه تاریخی طولانی برخوردارند و دوملت متمدن دارند که این سرمایه بزرگی است.

وی افزود: ما به چین به عنوان کشور دوست نگاه می‌کنیم که یک رابطه درازمدت داریم و من در سفرم به چین متوجه علاقه چینی‌ها به همکاری‌های تجاری شدم.

رئیس مجلس تصریح کرد: امروز تلاش می‌کنم در مذاکره با چین زمینه‌های تجاری را پیگیری کنم، ایران و چین زمینه‌های مشترک خوبی در در مسائل تجاری منطقه‌ای دارند به همین دلیل ایران می‌تواند لنگرگاه خوبی برای چین باشد.

لاریجانی اضافه کرد: خوشبختانه در ایران و چین دولت‌های جدیدی روی کار آمده‌اند و این فرصتی است که در روابط دو کشور تنفس جدید به وجود آید.

وی اظهار کرد: در ایران با مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات دولتی بر سرکار آمد که از ظرفیت عملگرایی خوبی برخوردار است و وزرای این دولت باتجربه و متخصص هستند و مادر پارلمان ایران از این دولت حمایت می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه فعالیت‌های دیپلماتیک بسیار گسترده و امیدوارکننده در جریان است، گفت: دولت جدید در تلاش است که برخی چالشها و سوءتفاهمات پیش آمده را مرتفع کند از این رو دورنمایی خوبی برای روابطه ایران و چین متصور هستیم.

لاریجانی با اشاره به موضوع هسته‌ایران ادامه داد: مساله هسته‌ای ایران مساله‌ای نبود که اینقدر ماجراجویی کنند، یک دوره عده‌ای در صحنه بین‌الملل خرابکاری کردند ولی امروز شرایط عوض شده است و آنها متوجه شده‌اند از طریق زورگویی نمی‌توانند ایران را به عقب بکشانند، ما خوشحالیم که غربی‌ها به میز مذاکره بازگشتند و ما این مذاکره را دنبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر روابط ایران و چین تصریح کرد: ما چین را به عنوان کشور دوست به حساب می‌آوریم و نگاه ما به چین به عنوان کشوری مهم در تجارتی پایدار است از این رو بنا نداریم روابط ما با سایر کشورها بر روی روابط تجاری با چین سایه بیاندازد.

رئیس مجلس افزود: ایران و چین از ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردارند، اگر به توسعه قاره‌ها نگاه بیاندازیم می‌بینیم چین ظرفیت خوبی برای رشد دارد و این در حالی است که جوامع دیگر در حال رکود اقتصادی هستند.

لاریجانی بیان کرد: شاید رشد فزاینده چین به آن خاطر است که چین توانسته از ظرفیت‌های بالفعل نشده آسیا استفاده کند و با این رشد دست یابد. ایران نیز ظرفیت‌های بالفعل نشده بسیاری دارد که چین می‌تواند از آن استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اسا زمینه برای جهش وجود دارد و من فکر می‌کنم در دولت جدید این زمینه فراهم است و ما نیز زمینه همکاری تجاری را برای چین فراهم می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه سرمایه ارزی خوبی برای گسترش روابط تجاری وجود دارد، گفت: اگر مشکلی هم وجود داشته باشد دولت و مجلس ایران آن را مرتفع خواهد کرد.

لاریجانی ادامه داد: در ایران پروژه‌های سودآور خوبی وجود دارد که با توجه به نیاز چینی‌ها به انرژی برای روند رو به رشد توسعه‌ای بسیار مفید است.

وی همچنین افزود: ایران علاقمند است در زمینه قطارهای پرسرعت نیز سرمایه‌گذاری چینی ها ببیند و همچنین بسترسازی لازم را برای فعالیت‌های توریستی ایجاد کند. البته برخی از این پروژه‌ها در جربانند و با مشکلاتی روبرو هستند که در این سفر این موانع را از میان برخواهیم داشت.

رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه تصور می‌کنم روابط بانکی دو کشور تسهیل شود، ادامه داد: ایران و چین در دو نقطه آسیا هستند و سرفا بازارهای خودشان ملاک نیست بلکه دسترسی به بازارهای ایران هم می‌تواند مدنظر چین قرار گیرد.

لاریجانی گفت: ما درصدد هستیم دسترسی به بازارهای کشورهای اطراف را فراهم کینم و زمینه ترانزیت کالا را به وجود آوریم از این رو پروژه ریلی شمال به جنوب و شرق له غرب را به همین منظور در روند احداث قرار داده‌ایم که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هیئت همراه بنده متشکل از معاونان وزارت نفت، صنعت، راه و همچنین شهرداری و بانک مرکزی هستند که تمام موارد مورد تاکید را پیگیری خواهند کرد.

در پایان این دیدار روسای شرکتهای چینی طرف قرارداد با ایران در دیدار چهره به چهره با رئیس مجلس و اعضای هیئت ایرانی مشکلات خود را بیان کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: لاریجانی ، سفر ، چین ، روز ، دوم ، شرکتها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.