سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمايت از توليد کنندگان "برنج" وابستگي ارزي را کاهش مي دهد

يک نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: با حمايت همه جانبه از توليد کنندگان برنج وابستگي کشور به ارز کاهش و ميزان اشتغال در کشور توسعه مي يابد.

ايرج نديمي عضو کميسيون اقتصادي مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: ميزان مصرف سرانه برنج براي هر ايراني حدود 40 کيلوگرم تعريف شده است و براساس ميزان توليد داخل به مقدار 500 هزار تن برنج وارداتي براي تامين نياز داخلي است.

وي افزود: در حال حاضر ميزان گشايش واردات برنج به يک ميليون و 200 هزار تن رسيده است و از نياز داخلي نيز بالاتر است.

نماينده گيلان، لاهيجان و سياهکل گفت: مقدار واردات علامت هاي خوبي به توليد نمي دهد و رقابت شاليکاران را کاهش مي دهد که بايد مسئولان وزارت صنعت و جهاد کشاورزي نسبت به اين امر پاسخگو باشند.

وي ادامه داد: علاوه بر استان هاي شمالي ايران در مناطق مرکزي و در استان هاي اصفهان، فارس و کهکيلويه و بويراحمد کاشت برنج مرغوب داريم و با سرمايه گذاري و توجه به تمام اقليم هاي کشور ميزان توليد افزايش مي يابد.

وي افزود: يکي از راه کارهاي مثبت و عملياتي توجه به ميزان توليد در واحد سطح و افزايش توليد از 2 تن در هکتار به 8 تا 10 تن است.

اين نماينده مجلس ادامه داد: با حمايت از توليد کنندگان برنج وابستگي ارزي کاهش مي يابد و ميزان اشتغال مثبت مي شود که اين امر در جهت حفظ سرمايه مفيد است.

وي گفت: در صورتي که دولت به تعهدات خود عمل نکند و پول خريد تضميني را به موقع پرداخت نکند بي اعتمادي در بين کشاورزان افزايش مي يابد.

نديمي افزود: واردات بي رويه نوعي آفت توليد محسوب مي شود و زمين هاي کشاورزي را به سمت تغيير کاربري و کاهش توليد داخلي سوق مي دهد.

وي ادامه داد: تغيير کاربري نوعي اعتراض به نحوه برخورد با توليد است و بيانگر عدم تامين زندگي کشاورزان است.

اين نماينده مجلس افزود: جلوگيري از تغيير کاربري با اجبار صورت نمي گيرد بلکه با اقتصاد و راهکارهاي اقتصادي در جهت تامين زندگي، معيشت و کسب درآمدهاي مکفي اجرايي است.

نماينده گيلان، لاهيجان و سياهکل افزود: قيمت گذاري واقعي، پرداخت به موقع، تامين نهاده هاي توليد مثل کود و سهم تامين آب و ماشين آلات مورد نياز و اجراي طرح هاي يکپارچگي اراضي بايد مورد نظر دولت باشد.

وي گفت: طرح يکپارچگي اراضي و نوسازي اراضي به عنوان عوامل موثر محسوب مي شود و با خرده مالکي و زمين هاي کوچک که مقدار توليد را کاهش مي دهند بايد مبارزه کرد.

وي در پايان گفت: با بزرگ شدن زمين ها مديريت و برنامه ريزي آسان مي شود و با تغيير کاربري و عدم استفاده مفيد از زمين جلوگيري مي شود.
انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.