سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ استکبارستیزی در کدام سوره تأکید شده است؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۲۱ و ۲۲ سوره مجادله
كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿۲۱﴾ لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۲۲﴾
خدا در لوح محفوظ چنین مقرر فرموده است که من و فرستادگانم بی گمان چیره و پیروز خواهیم شد بدرستی که خداوند صاحب قدرت و عزم و اقتدار است (۲۱) تو هرگز مردمی را نخواهی یافت که به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند [و با این همه] با کسانی که در مقابل خدا و رسولش می ایستند و سد راه می شوند هر چند پدرانشان یا پسرانشان یا برادرانشان یا عشیره آنان باشند دوستی کنند. در دل اینهاست که [خدا] ایمان را نوشته و آنها را با روحی از جانب خود تایید کرده است و آنان را به بهشتهایی که از زیر [درختان] آن جویهایی روان است در می‌آورد همیشه در آنجا ماندگارند خدا از ایشان خشنود و آنها از او خشنودند اینانند حزب خدا آری حزب خداست که رستگارانند (۲۲)


هر کجا خداوند می‌فرماید که ما امری را نوشته‌ایم به این معنی است که واجب کرده‌ایم و مقرر داشته‌ایم و آن از قوانین و نوامیس الهی است که در آن هیچ‌گونه تبدیل و تحویلی راه ندارد چنانکه وقتی خداوند می‌فرماید: خداوند رحمت را بر نفس خود نوشت یعنی وجود الهی یکسره رحمت است و این صفت در هیچ عرصه‌ای از آن ذات مقدس جدا نخواهد شد.

در آیۀ حاضر خداوند با تأکید و قاطعیتِ تمام می‌فرماید که خداوند بر صحیفۀ هستی چنین نوشته است که بی‌هیچ شک و تردیدی من و فرستادگانم در آنچه مشیّت الهی قرار گرفته است پیروز خواهیم بود و هیچ نیرویی نمی‌تواند در برابر لشکر عزت و اقتدار الهی بایستد.

پس از تحکیم آن قانون و ناموس کلی، خداوند نشان روشنی از ایمان و اهل آن به‌دست داده است که هر کس به خدای عالمیان و عرصۀ آخرت که هنگام پاداش و جزاست ایمان بیاورد در حقیقت ایمان آورده است به‌حقانیت راه خداوند و رسول او.

این ایمان چنان است که در مقابل هر نیرویی می‌ایستد و قوم و خویش و قبیله و عشیره نمی‌شناسد بلکه حق را در هر حال بیان می‌کند اگر چه همۀ مردمان برخلاف او باشند. در راه حق هیچ‌گونه فریبی و طمعی یا تهدیدی او را از میدان به در نخواهد کرد:
خلقی اگر به خونِ من جمع شوند و متحد       با همه تیغ برکشم با تو سپر بیفکنم
     سعدی

این بهترین نشان ایمان است که به تعبیر حضرت امیر(ع): «لا یَدخِلُ الباطِلُ و لا یَخرِجُ عنِ الحقّ» چنین مردمی هستند که چون حضرت ابراهیم (ع) که خداوند در دل‌هایشان آیات ایمان را مکتوب داشته است نه مانند منافقان که ایمانشان تنها بر زبان است.
نیز یکی از وعده‌های الهی که آن نیز خطاناپذیر است این است که خداوند چنین مؤمنانی را با فرستادن روح‌الامین و فرشتگان و کروبیان مورد تأیید و تحکیم قرار می‌دهد و هر دم بر ایمانشان می‌افزاید و بهشت به‌حقیقت میوه‌های همین شجرۀ ایمان است که آب رحمت الهی بر پای جاری است و پیوسته سبز خرّم است.

چنین بندگانی به مقام نفسِ راضیۀ مرضیه می‌رسند چنانکه پروردگارشان از ایشان خشنود است و ایشان از پروردگارشان خشنود و شاکرند و اگر بخواهیم در جهان حزبی و گروه و دسته‌ای تشکیل دهیم که آن حزب مُهر و نشان پیروزی الهی بر پرچم و درفش ایشان خورده است همان حزب الله است.

یعنی کسانی که تمامی دل در کار عشق به‌حق و حقیقت نهاده‌اند و از هر آنچه دروغ و باطل و ناحق ظلم و بی‌عدالتی است گریزانند و به هر آنچه حق و راستی و خوبی و مهربانی و احسان و خدمت به خلق است دل سپرده‌اند.

و تاریخ نشان داده است که پیوسته خوبان بر بدان و خوبی بر بدی پیروز بوده و غلبه کرده است بدین معنی که تنها خوبان در کار پیروز شده‌اند و بدان در عین پیروزی های ظاهری به هیچ فتح و فتوحی نرسیده‌اند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.