سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

آذربایجان‌شرقی ،صاحب موزه صنایع دستی

معاون صنایع دستی کشور گفت: آذربایجان‌شرقی به زودی صاحب موزه صنایع دستی می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، نامور مطلق در بازدید از خانه صلح جوی تبریز با اشاره به آماده‌سازی فضای فیزیکی موزه صنایع دستی آذربایجان‌شرقی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اظهار کرد: اعتبارات مورد نیاز برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این موزه اختصاص می‌یابد و آذربایجان‌شرقی به زودی صاحب موزه صنایع دستی می‌شود.

وی افزود: ساختمان خانه صلح جو به خوبی مرمت شده و در آستانه تجهیز و راه‌اندازی قرار دارد.

نامور‌مطلق راه‌اندازی موزه صنایع دستی را با توجه به گستردگی و قدمت و تنوع صنایع دستی در آذربایجان‌شرقی اقدامی ضروری خواند و نسبت به بهره‌برداری آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن اظهار امیدواری کرد.

معاون صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: تقویت جدی حوزه صنایع دستی استان‌ها رویکردی مهم تمام مدیران این سازمان است چرا که صنایع دستی به عنوان یکی از فاخرترین آثار فرهنگی و تمدنی کشور می‌توانند در عرصه بین‌المللی افتخارآفرین باشند.

نامورمطلق صنایع دستی آذربایجان‌شرقی را محصولاتی با ارزش افزوده بالا خواند که علاوه بر درآمدهای حاصله از طریق صادرات می‌توانند روح فرهنگ و هنر این سرزمین را به جهانیان منتقل کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در بازدید از این مکان با بیان اینکه صنایع دستی آذربایجان‌شرقی خواهان بسیاری از سوی کشورهای خارجی داشته و همه ساله حجم عمده‌ای از این آثار تولیدی صادر می‌شود، تصریح کرد: برخی از این آثار تولیدی مانند ورنی، نقره، تابلو فرش‌های هنری و قالی دارای ویژگی‌های خاص و منحصر بفردی هستند که تولید آنها را در استان‌ها و حتی کشورهای دیگر غیرممکن کرده است.

تراب محمدی با اشاره به اینکه هر یک از شهرستان های استان به یک یا چند نوع صنایع دستی خاص مشهور هستند، گفت: قالی تبریز، قالی هریس، ورنی ارسباران ، چرم و کفش های دست دوز چرمی تبریز، نقره کاری تبریز، سفالگری شبستر و کوزه کنان، ابریشم بافی و چاپ کلاقه‌ای اسکو و سوزن‌دوزی ممقان تنها برخی از شاخص‌ترین صنایع دستی آذربایجان‌شرقی را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از دیرباز یکی از کانون‌های مهم صنایع دستی کشور بوده که وجود ایلات و عشایر، روستاهای متعدد و تنوع زیستی منطقه نقش به سزایی در آن داشته است، افزود: تنوع هنرهای بومی و منطقه‌ای شمال‌غرب کشور و همچنین وجود هنرمندان مطرح در این حوزه موجب شد تا جای خالی موزه صنایع ‌دستی در استان احساس شود./س

برچسب ها: موزه ، صنایع ، دستی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.