سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری /

نباید از بیوتروریسم غافل شویم

در حوزه تهدیدات زیستی نباید از بیوتروریسم غافل باشیم.

مدیر‌کل دامپزشکی مازندران، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت : دردو ماه گذشته، سناریوی رزمایش مبارزه با بیماری شاربن در یکی از واحد‌های دامی استان، طراحی و امروز به مرحله اجرا درآمد.

مختاری پیش‌بینی وقوع بیماری در مناطق مختلف و آمادگی برای مقابله با آن، تعیین نحوه انتشار و پیشرفت بیماری بر اساس شرایط منطقه، مبارزه و ریشه‌کنی بیماری‌ها و ارائه راهکار‌های مناسب و شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های مرتبط را از جمله اهداف این رزمایش برشمرد.

فرمانده رزمایش پدافند زیستی مازندران، با بیان این‌که تهدیدات حوزه زیستی می‌تواند در قالب حوادث طبیعی و یا بیوتروریسم باشد، افزود: نباید از تهدید بیوتروریسم غافل باشیم زیرا دشمن از هر حربه‌ای برای ضربه‌زدن به امنیت داخلی کشورها استفاده می‌‌کند.

وی تصریح کرد: هر عنصر یا وضعیتی که موجودیت منافع، امنیت ملی و یا ارزش‌های حیاتی کشور و استان ما را به خطر بیندازد، تهدید است و هر نشانه و رویدادی که منابع و سرمایه‌های زیستی را به سمت نابودی، تضعیف و تخریب بکشاند، یک تهدید زیستی محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به سابقه بیوتروریسم و استفاده از سلاح‌های بیولوژیک که به بیش از 300 سال قبل از میلاد مسیح(ع) باز می‌گردد، گفت: آلوده کردن چاه‌های آب به‌وسیله لاشه حیوانات مرده توسط رومی‌ها، پرتاب اجساد فوت‌شده به‌علت طاعون به داخل قلعه تاتار‌ها در سال 1344 و شواهدی دال بر تولید و انبار سلاح‌های بیولوژیکی توسط برخی کشورها مانند عراق و شوروی سابق همچنین استفاده از عامل سیاه‌زخم در سال‌های اخیر توسط برخی دولت‌ها و انتقال آن به کشورهای هدف، نمونه‌های کوچکی از تروریسم زیستی است.

مختاری افزود: ایجاد وحشت و ناامنی، تهدید امنیت غذایی با منشأ دامی در زمان صلح، تهدید بهداشت و امنیت روانی و عمومی جامعه، به چالش‌کشیدن امنیت اقتصادی، خروج ارز از کشور به‌منظور واردات دام و فرآورده‌های خام دامی، افزایش فشار‌های سیاسی و اجتماعی و نشان‌دادن ضعف و افزایش فشار بر نظام از جمله پیامدهای تروریسم زیستی است./س

برچسب ها: حوزه ، تهدیدات ، زیستی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.