سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

پدافندغیرعامل زیستی در استان نیازمند توجه بیشتر است

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بر توجه بیشتر به موضوع پدافند غیرعامل زیستی در این استان تاکید کرد.

طهمورث فتاحی، در همایش عوامل بیولوژیک در پدافند غیرعامل زیستی استان چهارمحال و بختیاری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: با وجود اهمیت بالای پدافند غیر عامل به ویژه مواقع تهدیدات زیستی تاکنون اقداماتی که در این استان در این زمینه انجام شده به صورت موردی بوده است.
وی گفت: در زمینه پدافند غیر عامل در کشور نیز زیر سازی مناسبی انجام شده، ولی در زمینه پدافند غیر عامل زیستی که موضوع مهم تری است کمتر توجه شده است.
فتاحی، با بیان اینکه سند راهبردی پدافند غیرعامل کشور در دست تدوین است، گفت: انتظار می رود با تدوین این سند و تدوین راهبردها، برنامه ریزی های لازم در زمینه توجه بیشتر به این مهم انجام شود.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، دراین همایش اختلال در تامین مواد غذایی (اگروترویسم ) را خطرناک ترین و کم هزینه ترین روش مقابله دولت های متخاصم علیه دیگر کشورها عنوان و تصریح کرد: تهدیدات بیولوژیکی با بروزمشکلات اقتصادی و تلفات انسانی منطقه مورد نظر را به صورت پنهانی مورد حمله قرار می دهد.
طهمورث فتاحی گفت: در روش های تهدیدات زیستی از طریق سیستم های پراکندگی استنشاقی، نامه و بسته ها، سیستم های تهویه هوا، آلودگی آب و غذا، گلوله های انفجاری و تماس مستقیم با افراد آلودگی به منطقه منتقل می شود.
وی، با بیان وابستگی واحد های استانی در حوزه های مختلف پدافند زیستی به تصمیم گیری های ملی اظهارداشت: از گذشته تاکنون انجام تمامی اقدامات در گرو تصمیم گیری های ملی است که این امر نیز از دیگر نقاط ضعف استان چهارمحال و بختیاری در زمینه پدافند غیر عامل است.
پدافند غیرعامل یا دفاع غیرعامل (
Passive Defense)‏ به اقداماتی اطلاق می شود که به کارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه های امن است.
در پدافند غیرعامل تمامی نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می توانند نقش موثری ایفا کنند در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.
از چهارم تا دهم آبانماه به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.