سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

از غار امروله چه می دانید؟

مهرداد موید، غارنورد برجسته کرمانشاهی در خصوص غار «امروله» می گوید غار «امروله» در کوهستان امروله در حدود 12 کیلومتری شمال شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
مهرداد موید گفت: کوهستان امروله از کلمه «امرو» و پسوند «له» ترکیب یافته که «امرو» به گویش کردی همان امرود یا گلابی وحشی است و «له» علامت تصغیر، بنابراین «امروله» به معنی امرود کوچک است و این اسم به خاطر وجود درختان امرود بوده که به صورت جنگلهای پراکنده در زمانهای پیشین در نقاط مختلف آن دیده شده است.

موید تاکید کرد: امروزه هم آثاری از این درختان در شمال روستای «گرگلان» و شمال روستای «کل گدار» بصورت درختچه هایی مشاهده می شوند.

رسوبات «امروله» مربوط به دریای تتیس است که از آلپ غربی تا هیمالیا گسترش داشته و در دوره تریاس از دوران دوم زمین شناسی است که حدود 160میلیون سال پیش تشکیل یافته و در اثر چین خوردگی آلپ و فشارهای تکنویکی از زیر آب بیرون آمده است و جنس رسوبات آن از کربنات کلسیم و در بعضی نقاط همراه با کربنات منیزیم می باشد که به آن «دولومیت» گفته می شود.

موید خاطرنشان کرد: سنگهای آذرین به صورت قطعات ریز و درشت و پراکنده مشاهده شده که از جنس سیلیکاتها مانند «آبسیدین» می باشد، ظمنا قطعاتی از شهاب سنگها در قسمتهای مرکزی امروله دیده می شود.

این غارنورد کرمانشاهی اظهارکرد: ارتفاع شهرستان صحنه 1325 متر از سطح دریا است و بلندترین نقطه «امروله» قله «نخود چال» با ارتفاع 3200 متر از سطح دریا و قله «نمازگاه» 3150 متر از سطح دریاست.

وی خاطرنشان کرد: در این کوهستان پناهگاهی در منطقه «گاچال» در ارتفاع 2850 متری در سال 1370 احداث شده است.

موید گفت: غار «امروله» یک غار عمقی با چاه های متعدد ، متشکل از 10 چاه است که عمیق ترین چاه آن بیش از 10متر عمق دارد.

غار «امروله» برای غارنوردان حرفه ای دارای جاذبه های قابل توجه بسیاری است./س

برچسب ها: کرمانشاه ، غار ، امروله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.