سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

آغاز کوچ پرندگان مهاجر به تالاب های استان

با آغاز فصل سرما در مناطق شمالی، اولین گروه از پرندگان مهاجر در مسیر کوچ سالانه خود به سمت مناطق گرمسیر جنوبی وارد آبگیرها و تالابهای استان چهار محال و بختیاری شدند.

عمده این پرندگان که شامل انواع اردک، چنگرکنار آبزی، حواصیل ها و پرستوهای دریایی هستند، در روزهای اخیر در آبگیرهای شهرستان بروجن در استان چهار محال و بختیاری فرود آمدند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: این پرندگان از سیبری، ترکیه و مناطق شمالی به تالاب های استان چهارمحال و بختیاری مهاجرت کردند.
مرتضی منصوری افزود: کوچ زمستانی پرندگان همه ساله از اواخر آبان ماه انجام می شد، ولی به دلیل تغییرات اقلیمی، خشک شدن تعدادی از دریاچه های در مسیر کوچ و امن نبودن مکان های توقف کوچ زود هنگام پرندگان به تالاب های استان چهارمحال و بختیاری، آغاز شده است.
وی، با بیان اینکه تالاب های استان چهارمحال و بختیاری زیستگاه مناسبی برای پرندگان کنار آبزی و نیزارهای نیز مکانی برآشیانه سازی است، ماندگاری این پرندگان در این تالاب ها بیشتر است.
منصوری اظهار داشت: مسیر کلی برای کوچ پرندگان از سیبری به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و تالاب های شهرستان بروجن از توفقگاه های پرندگان در مسیر کوچ است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: شرایط مطلوب آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری و موقعیت مناسب هر تالاب برای پرندگان به توقف طولانی پرندگان به تالاب های این شهرستان منجر می شود.
تالاب گندمان، چغاخور، علی آباد و سولقان از ضلع جنوبی شهرستان بروجن و در امتداد کوه کلار در رشته کوه های زاگرس، به طرف غرب استقرار یافته اند و از جمله تالاب های استان چهارمحال و بختیاری هستند./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.