سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روابط بحرانی آمریکا_اسپانیا بدنبال جاسوسی های کاخ سفید

جاسوسی آمریکایی ها از خطوط تلفنی مسئولان کشورهای اروپایی توفان در روابط بین آمریکا و اروپا را به دنبال داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24 ؛ افشای جاسوسی تلفنی آمریکا در اسپانیا توفانی بود که در این کشور وزیدن گرفت. این بار روزنامه اسپانیایی ال موندو فاش کرد، سازمان های جاسوسی آمریکا بیش از شصت میلیون تماس تلفنی را در این کشور هدف اقدامات جاسوسی خود قرار داده اند. از این پس اسپانیا نیز در فهرست بلند بالای کشورهایی که توسط آمریکا مورد جاسوسی قرار گرفته اند، جای گرفت. به دنبال این افشاگری سفیر آمریکا در اسپانیا فراخوانده شد. مادرید از آمریکایی ها در این باره توضیح خواسته است. در تعطیلات آخر هفته فاش شد که باراک اوباما در جریان جاسوسی از تماس های آنگلا مرکل بوده است. 

گزارشگر این شبکه گفت: تلفن همراه آنگلا مرکل منشاء توفان دیپلماتیک و رسانه ای در روابط بین آمریکا و آلمان تلقی می شود. روزنامه آلمانی اشپیگل مرکز این جاسوسی را سفارت آمریکا در آلمان دانست. این اقدام آمریکایی ها افکار عمومی آلمان را شوکه کرده است. 

یک زن آلمانی گفت: این اتفاق خوبی نیست. یک مرد آلمانی نیز گفت: این عمل یک رسوایی است و بدتر آن که چنین اقدامی تاثیر جدی برجای نخواهد گذاشت. این وضع ایجاد هراس می کند. گزارشگر ادامه داد: روزنامه بیلد فاش کرد، باراک اوباما از سال دو هزار و ده در جریان این جاسوسی تلفنی بوده و اجازه ادامه عملیات شنود تلفنی را داده است. سازمان امنیت ملی آمریکا این اظهارات را انکار کرده است. این سازمان اطلاعاتی آمریکایی این هفته همتایان آلمانی خود ملاقات خواهد کرد. سرویس های اطلاعاتی آلمانی خواستار توضیح آمریکایی ها و عقد توافقنامه و منع جاسوسی تا پیش از پایان سال جاری هستند. از نظر دیک چنی معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا، واشنگتن یک بار دیگر هدف حملات ادوار اسنودن مشاور اطلاعاتی خود قرار گرفته است. چنی از فاش کردن مقادیر زیادی از اطلاعات توسط اسنودن که برای آمریکا مشکلات زیادی به وجود آوره است، ابراز نگرانی کرد. 

به نوشته یک روزنامه آلمانی، رئیس جمهوری آمریکا با آنگلا مرکل تماس گرفته و تاکید کرده است که در جریان این جاسوسی تلفنی قرار نداشته است. اوباما جاسوسی سرویسهای اطلاعاتی آمریکا از صدراعظم آلمان را انکار کرده است. مخالفان آلمانی خواستار تحقیق پارلمان در این خصوص شده اند و اسنودن احتمالا به عنوان شاهد در این تحقیقات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.