سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آسیب پذیری ملاک اصلی شناسایی افراد واجد دریافت "یارانه"

وضعیت درآمدی می تواند معیاری از آسیب پذیری افراد باشد اما مسئله اصلی در شناسایی گروه ها با دانستن سطح درآمدی آنها حل نمی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عیسی منصوری کارشناس سازمان UNIDOسازمان گسترش توسعه صنعتی کشورهای عضو در همایش علمی امکان سنجی شناسایی گروه های درآمدی مشمول یارانه در ایران، با ذکر مثال هایی از کشور های هند و آرژانتین به توضیح شناسایی گروه های هدف در این کشور ها پرداخت و گفت: حذف بخشی از مشمولان نظام یارانه ای یکی از این رویکردها و تخصیص بهینه منابع، اصلاح ناکارآمدی نظام بازار یا اصلاح ناکارآمدی سیاست های منتخب رویکرد دیگر این شناسایی است. منصوری ادامه داد: وقتی از حذف صحبت می شود به این معنی است که ما بر آنچه نمی خواهیم تمرکز کرده ایم بنابراین حتی اگر سه دهک یا سی درصد یارانه بگیران حذف شوند، مسئله همچنان باقی است .

وی افزود: نگاهی فراگیر در جامعه وجود دارد که می گوید یارانه حق همه است و رویکرد حذف یارانه برخی اقشار در جامعه مسائلی را ایجاد می کند. منصوری تصریح کرد: هدف دولت شکوفایی قابلیت همه افراد جامعه است و این معنای اصلی عدالت است بنابراین در رویکرد دوم نیز که تخصیص بهینه منابع مد نظر است باید اول دولت ضعف های موجود در بازار را با حداقل مداخله اصلاح کند و در گام بعدی به شناسایی افراد بپردازد.

وی با بیان اینکه ملاک اصلی شناسایی افراد واجد دریافت یارانه باید آسیب پذیری آنها باشد نه سطح درآمدی گفت: وضعیت درآمدی می تواند معیاری از آسیب پذیری افراد باشد اما مسئله اصلی در شناسایی گروه ها با دانستن سطح درآمدی آنها حل نمی شود.

وی افزود: در همه مدل های شناسایی یک نقطه ضعف اصلی وجود دارد و آن این است که در همه مدل ها تصمیم گیری شناسایی یک بحث ملی است اما اجرای آن با نهاد های محلی است و این نهاد ها یا آموزش های لازم را در این زمینه ندیده اند و یا هماهنگی های لازم را با ستاد مرکزی ندارند.

منصوری برای حل این مشکل تمرکز برنامه ها در یک سازمان، آموزش حداکثری و انجام مطالعه شناختی قبل از پیاده سازی را پیشنهاد داد. وی با توجه به تجربیات کشور هند در سال 2012 اظهار داشت: این کشور وجود آسیب پذیری در گروه های هدف را در سه حوزه آسیب پذیری در اسکان، آسیب پذیری اجتماعی شامل ویژگی های سن، جنسیت، ناتوانی جسمی و ... و آسیب پذیری شغلی شناسایی و همان طور که گفته شد در این کشور نیز ملاک اصلی شناسایی افراد، آسیب پذیری آنها بوده است.

 وی تاکید کرد: یک پروژه شناسایی زمانی موثر است که قبل از اجرا، تهیه نقشه فقر در سطوح استانی، شهرستانی و محلی، استخراج و تحلیل مختصات اقتصادی_ اجتماعی گروه های آسیب پذیر، شبیه سازی، طراحی، اجرای پایلوت و پیاده سازی،به درستی انجام شده باشد.

منصوری همچنین با بیان تجربیات کشور آرژانتین در زمان کاهش ارزش پول ملی گفت: در حال حاضر ما با جامعه ای روبرو هستیم که تمایل دارد در بخش های غیر رسمی، سرمایه گذاری کند و این کار شناسایی گروه های هدف برای دریافت یارانه را با مشکل روبرو می کند.

 انتهای پیام/
برچسب ها: تعاون ، هدفمندی ، یارانه ، دهک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.