سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحمانی‌فضلی در کنگره خانه کشاورز:

زنگ خطر آب در کشور به صدا درآمده/ کشاورزان ایران باید با نگاه رقابت‌جویانه در عرصه داخلی و بین‌المللی حضور یابند

وزیر کشور گفت: ما نباید تنها به وضعیت موجود اکتفا کنیم و یا راضی به تغییرات جزئی باشیم. کشاورزان ایران باید با نگاه رقابت‌جویانه در عرصه داخلی و بین المللی داشته باشند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور طی سخنانی در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز، با بیان اینکه عرصه روابط بین‌الملل، عرصه بر سر منافع است، اظهار داشت:اگر قدرت ملی بالایی داشته باشیم در صیانت و حفاظت از منافع ملی قوی عمل خواهیم کرد و لذا ناگزیر هستیم که به قدرت ملی توجه ویژه ای داشته باشیم.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه قدرت ملی به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می‌شود، گفت: پایه هر دو مورد نیروی‌انسانی و جمعیت است، یعنی انسان‌هایی که در یک چارچوب مشخص تحت عنوان یک کشور ملت را تشکیل می‌دهند و اساس قدرت ملی، ملت‌ها هستند.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت ملی مبتنی بر استفاده درست و صحیح از قدرت ملت‌ها باشد، موفق خواهد بود و هر دو بعد مادی و معنوی قدرت ملی در ملت‌ها متبلور می‌شود و بنابراین اگر به دنبال قدرت ملی هستیم، باید به مردم خود توجه کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه اسلام بعد معنوی قدرت ملی به شمار می‌رود، افزود: اسلام نیز در وجود مردم متبلور می‌شود، چرا که اسلام اندیشه و رفتار یک ملت است.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: اگر خواهان قدرت اقتصادی به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت مادی نیز هستیم، باید در رفتار و اقدامات یک ملت متبلور شود، یعنی از هر طرف که برویم به ملت می‌رسیم.

با بیان اینکه پایه و اساس انقلاب اسلامی نیز ملت بود و اگر امام‌خمینی(ره) به عنوان یک راهبر، پیش‌رو و مدیر انقلاب مطرح می‌شود، هنرشان بسیج ملت بود.اگر آمریکا نیز طی 34 سال گذشته در مقابل جمهوری اسلامی موفق نبوده، به دلیل این است که ملت در برابر آمریکا ایستاده است.

وی با بیان اینکه خانه کشاورز یکی از نهادهای جوشیده از متن مردم است تصریح کرد: این تشکل از بدو خلقت و تولد علیرغم فراز و فرودهایی که بر آن حاکم بوده، موفق بوده و با پرهیز از سیاسی‌کاری، حاشیه‌پردازی و اهمیت به افراد در موقعیت بسیار مطلوبی قرار گرفته که انشاءالله با نگاه دولت آقای روحانی مبنی بر اعتدال و تدبیر و امید موفق‌تر عمل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: پرداختن به امنیت غذایی در قالب اولویت‌بندی و اهمیت دادن به موضوعات خاص نباید باشد و ما باید با در نظر گرفتن چتر کلی موضع امنیت غذایی با رویکرد رقابتی به مسئله توجه کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه در کشور باید به صورت یکسان به حقوق کشاورز و تولیدکنندگان و مردمی که آن کالا را مصرف می‌کنند، توجه کنیم، افزود: نمی‌توانیم به کشاورز بگوییم که به نفع امنیت ملی و قدرت ملی حرف خود را مطرح نکند و خواسته‌هایش را نگوید. ما باید اقدامی کنیم که هر دو طرف معامله در حوزه امنیت غذایی منتفع شوند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در عرصه اقتصادی تولید ملی حرف اول را می‌زند، افزود: ما در عرصه تولید ملی باید به صنعت، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها توجه کنیم و در این نگاه سنتی کشاورزی به عنوان یکی از مقوله‌های حوزه تولید اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی افزود: باید در حوزه کشاورزی تولید ملی را به گونه‌ای ببینیم که ارزش افزوده آن بتواند قدرت رقابت و قابلیت رقابت را با حوزه صنعت، تجارت و خدمات داشته باشد. اگر این کار را انجام ندهیم حتما شما کشاورزان در طول مسیر ضعیف و ضعیف‌تر خواهید شد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه خانه کشاورز به عنوان اتاق‌فکر جامعه کشاورزی باید دستورالعملی برای رقابت‌پذیری عرصه کشاورزی در مقابل صنعت و خدمات پیدا کند، گفت: ما نباید تنها به وضعیت موجود اکتفا کنیم و یا راضی به تغییرات جزئی باشیم. کشاورزان ایران باید با نگاه رقابت‌جویانه در عرصه داخلی و بین المللی داشته باشند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه رقابت‌جویی در عرصه اقتصاد کشاورزی بسیار مهم است، اظهار داشت: خانه کشاورز باید این موضوع را به عنوان یک اصل کلی مدنظر داشته باشد.

وی یکی از مشکلات عرصه کشاورزی را غیرعلمی بودن جامعه کشاورزان عنوان کرد و حاکمیت نگاه سنتی در عرصه کشاورزی و ضعف بهره وری از جمله مشکلات کشاورزان دانست.

وزیر کشور با بیان اینکه سیستم کشاورزی کشور باید مکانیزه شود، گفت: حتی آن بخش‌هایی که مکانیزه شده به صورت کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در روش‌های بهره‌برداری کشاورزی نیز مشکل داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زنگ خطر آب در کشور به صدا درآمده و دریاچه ارومیه خشک شده است، تصریح کرد: ما باید بتوانیم روش‌های بهره‌برداری را به گونه‌ای پیش ببریم که این اتفاق بیفتد و هم آب داشته باشیم و هم کشاورزی و باید بر روی الگوهای کشت کار کنیم.
 
رحمانی‌فضلی ادامه داد: شما کشاورزان با یک مسئولیت مهم تاریخی روبه‌رو هستید و باید سهم خود را در قدرت ملی به خوبی ایفا کنید و نه‌ تنها باید در قدرت ملی کشور ایران، بلکه در قدرت ملی حکومت اسلامی نیز نقش داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه حکومت اسلامی همان چیزی است که جمهوری اسلامی برای آن هزاران شهید داده که برای آن استقامت و مبارزه می‌کنیم، گفت: لذا وظیفه ما و شما ایجاد حکومت اسلامی در گستره بین‌المللی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج)‌است.

وی اضافه کرد: این اقدام باید از طریق قدرتمند کردن مولفه‌های ملی و تقویت اقتصاد کشاورزی انجام شود و شما کشاورزان می‌توانید در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موثر واقع شوید به شرطی که حرفی برای گفتن داشته باشید.

وزیر کشور در پاسخ به درخواست اعضای خانه کشاورز مبنی بر اینکه اعضای این تشکل مشاوران کشاورزی استانداران باشند، گفت: در شرایط کاملا برابر از نظر شاخص‌هایی که ما دنبال می‌کنیم، حتما اعضای خانه کشاورز در اولویت خواهند بود و بنده این را می‌پذیرم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.