سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

چرخه زيستي مناسبي براي پرندگان در تالاب ميقان اراك ايجاد شد

مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: پساب فاضلاب وارده به تالاب كويري ميقان اراك در رشد جلبگ هاي مقاوم به شوري و گونه آبزي آرتميا اثر مثبت داشته و چرخه زيستي مناسبي را براي پرندگان مهاجر ايجاد كرده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، انصاري افزود: آرتميا يكي از ذخيره هاي آبزي با ارزش در وسعت هشت هكتاري تالاب ميقان اراك محسوب مي شود كه از گونه سخت پوستان است و با توجه به اينكه يكي از غذاهاي اصلي پرندگان مهاجر به ويژه فلامينگوها است به نظر ميرسد توسط آنها از ديگر تالابها به ميقان منتقل شده باشد.
وي گفت: آرتميا به پا يا پرهاي پرندگان مي چسبد و گاهي توسط پرنده خورده مي شود و چند روزي در دستگاه گوارش پرنده سالم باقي مي ماند و بستر انتقال آن از يك محل به محل ديگري مهيا مي شود.
انصاري ادامه داد: آرتمياهاي تالاب ميقان اراك به خاطر شرايط اكوسيستمي اين تالاب بچه زا هستند و به دليل قرمزي بدن آنها نوعي موج قرمزرنگ بر سطح درياچه و حوضچه هاي آبي سولفات سديم اين منطقه با زيبايي تمام به چشم مي خورد.
وي اظهار كرد: آرتمياها از جلبگ هاي مقاوم به شوري تغذيه مي كنند و اين جلبك ها نيز با پساب فاضلاب كه املاح زيادي دارد تكثير بالايي دارند و فلامينگوها نيز از ارتميا كه سرشار از پروئنين است خود را سير كرده كه حفظ اين چرخه بسته به تخصيص حق آبه مناسب ازپساب فاضلاب است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي خاطرنشان كرد: بر اساس محاسبه انجام شده تالاب ميقان اراك سالانه به پنج ميليون متر مكعب حق آبه از محل روان آبهاي سطحي و پساب نياز دارد.
انصاري توضيح داد: سالانه 31 ميليون متر مكعب پساب فاضلاب در تصفيه خانه اراك توليد مي شود كه هدايت آن به كوير ميقان علاوه بر تامين نياز اين منطقه چرخه زيست آرتميا و پرندگان مهاجر را تضميمن و تقويت مي كند.
تالاب میقان اراک از زيستگاه هاي قديمي و اصلي پرندگان مهاجر و حيات وحش كشور است كه به عنوان آخرين حلقه اكولوژيك حوضه آبريز دشت اراك مطرح است و تخصيص حق آبه مناسب به آن به منظور مهار ريزگردها و تعادل در اكوسيستم امري حياتي است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.