سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاي خالي چتر قانون بر سرخرده مالکي

عدم قوانين مدون در امر خرده مالکي سبب تغيير کاربري اراضي مي شود که اين امر واردات بي رويه را در پي دارد.

الياس ظهوري کارشناس اقتصاد روستايي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: تقطيع اراضي از جمله عوامل موثر کاهش بهره وري در واحد سطح است که خرده مالکي يکي از عوامل تاثير گذار در آن است.

وي گفت: هر چند قانون تنها سد گسترش تقطيع اراضي است اما بايد توجه نمود که هر تقطيع اراضي سبب خرده مالکي نمي شود.

اين کارشناس با بيان اينکه هر تقطيع اراضي سبب تغيير کاربري نمي شود ادامه داد: هر تقطيع اراضي سبب تغيير کاربري نمي شود اما نبود قانون مدون سبب شده که اين امر به ويژه در زمينه هاي تک محصولي شمال کشور بيشتر ديده شود.

ظهوري اضافه کرد: در حال حاضر اصلاح قانون حفظ کاربردي اراضي کشاورزي در کميسيون کشاورزي آماده ورود به صحن علني است که هدف اصلي اين طرح ممنوعيت حق مالکيت نيست بلکه جلوگيري از تقطيع اراضي است.

وي تاکيد کرد: عدم توجه به تقطيع اراضي به بهانه  خرده مالکي سبب هدر رفت منابع آبي، فرسايش خاک، برداشت بي رويه  و بي برنامه محصول مي شود که سامان دهي اين امر نيازمند برنامه ريزي اصولي صحيح است.

اين کارشناس اقتصاد روستايي در پايان گفت: خرده مالکي تنها در صورتي که با تنوع محصول همراه باشد مي تواند سبب توسعه بخش کشاورزي شود در غير اين صورت با کاهش اراضي کشاورزي و واردات محصول همراه است که  اصلاح اين امر تدوين قوانين مدون را مي طلبد.
انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.