سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

" "تولید سالیانه 14میلیون و200هزار تن انواع محصولات کشاورزی در خوزستان

سالیانه 14 میلیون و200هزار تن انواع محصولات کشاورزی در خوزستان تولید می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛ استان خوزستان یکی از استان های مهم کشور در تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، سبزیجات، علوفه و... است در این زمینه ودر سال جاری کار کشت محصولاتی همچون سبزیجات وعلوفه در استان اغاز شد وقرار است امسال محصولات مختلف دیگر از جمله نیشکر  گندم، جو، کلزا، سیب زمینی وحبو بات در زمین های کشاورزی کشت شود.
امسال کشت پاییزه به منظور کاهش هزینه های تولید وافزایش تولید محصولات انجام میشود، به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی پیش بینی میشود امسال سطح زیر کشت محصولات 40هزار نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
"خشکسالی های اخیر وهزینه های سنگین از موانع تولید چغندر قند در خوزستان"
خشکسالی های اخیر در خوزستان و هزینه های سنگین برق وسوخت از موانع تولید چغندر قند در این استان است.
یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی که شاید بتوان در گذشته از آن نام برد چغندر قند است واستان خوزستان یکی از استان های صاحب پتانسیل در تولید این محصول کشاورزی است، این محصول در سال های گذشته تولید خوبی در استان داشته و یکی از محصولات مهم به شمار می رفت. اما متأسفانه در سال های اخیر دچار مشکلات فراوانی در تولید شده است. یکی از اعضای انجمن صنفی کشاورزان خوزستان، از مشکلات کشاورزان استان و لزوم احیای محصول چغندر قند به عنوان یک محصول پرسود سخن گفت،آقای بخشنده در در ادامه با اشاره تولید 10هزار هکتاری تولیدچغندرقند در سال گذشته گفت: این عدد امروز به صفر رسیده است، وی در ادامه با ا براز تاسف از او ضاع نابسا مان صنعت در کشور با بیان این مطلب که چغندر قند در درجه اول محصولی است که حاصلخیزی را حفظ میکند واز طرف دیگر تولید شکر در کشور را در پی دارد گفت: تعطیلی دو کارخانه در این رابطه یکی در دزفول ودیگری در اهواز درشش سال گذشته باعث شده که استان از این محصول پرسود محروم شود.
چغندر قند در اقلیم های خشکی ما نند کشور ایران در مقایسه با کشت بهاره میزان آب کمتری مصرف میکند ومیتواند گزینه مناسب تری برای بهره گیری از بارندگی های پاییزه و زمستا نه ومقابله با بحران کمبود آب باشد.
منطقه ایذه یکی از مناطقی است که دارای استعداد با القوه تولید چغندر قند در استان خوزستان است، در همین رابطه به تازگی ودر  مقاله ای مطالعاتی در دو ازمایش جداگانه  به منظور مقایسه وارزیابی پتانسیل تولید چغندر قند در دو منطقه ایذه خوزستان و اران وبیدگل اصفهان نوشته شد، در این ازمایش ها عملکرد کمی وکیفی دو چغندر قند ایرانی وخارجی که شامل عملکرد ریشه، عملکرد قند ناخالص وعملکرد قند قابل استحصال چغندرقند مورد بررسی قرار گرفت.در منطقه ایذه در صد ساقه روی رقم ایرانی در دوران کاشت و برداشت او ل به دلیل سرمای کمتر نسبت به منطقه آران وبیدگل در صد کمی بود که با تاخیر در کاشت وکاهش دوره رشد، در صد ساقه روی افزایش وبه پنج در صد رسید،در منطقه آران وبیدگل در صد ساقه روی چغندر ایرانی 38.15در صد و عملکرد های قند و قابل استحصا ل بیش از یک واحد کاهش داشت. همچنین در منطقه ایذه چغندر ایرانی در هر دو تاریخ کاشت دارای عملکرد بهتری در ریشه ،قند ناخالص و قند قابل استحصال بود، ولی ایرادی که در اینجا مطرح شد این بود که با  افزایش دوره رشد، عملکرد های ریشه و قند قابل ا ستحصال افزایش و با کاهش دوره رشد این عملکرد ها کاهش پیدا میکرد که این موضوع موجب لزوم کاشت چغندر قند در ایذه در زمان آ با ن ماه  وبرداشت آن در اوایل خرداد شد که با توجه به این زمان بسیار حساس برداشت، یک ماه برداشت زودتر میتواند موجب کا هش عملکرد ریشه ، قند و عملکرد قابل استحصال شود.
نتایج نشان داد که کشت پاییزه چغندر قند در منطقه ایذه وآران وبیدگل اصفها ن در صورت استفاده از ارقام مقاوم به ساقه روی، قابل توصیه است./ب


برچسب ها: تولید ، سالیانه ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.