سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

علائم خطی دوره پیش از تمدن عیلامی در تیمره خمین کشف شد

محقق سنگ نگاره های ایران از کشف علائم خطی دوره پیش از تمدن عیلامی (شبیه به خط ترکیه پاشان )در منطقه تیمره خمین خبر داد.

 ناصری فرد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: این خطوط و نشان های کشف شده در مجموع هشت کتیبه است که در ارتفاعات تیمره خمین به دست امده و از نظز تاریخی از هزاره دوم تا پنجم قبل از میلاد را در برمی گیرد.
وی گفت : این آثار ضمن فراوانی قدمت زیادی نیز دارند و به لحاظ باستان شناسی و تاریخی معرف گستره پیوسته فرهنگی ایران باستان در فلات مرکزی است .
این محقق سنگ نگاره های ایران گفت: نمونه هایی از این علائم خطی ترکیه باستان در کشورهای ترکمنستان، مغولستان، سیبری و قفقاز نیز کشف شده و علاوه بر آن در مطالعات کشف شده کاخ بلقیس جنوب شرق عربستان متعلق به قوم سبا نیز این علایم با شباهت های همگون شگفت آوری رویت شده است.
وی افزود : بعد از بررسی و تبادل نظرهایی که با متخصصین این خط در برخی از کشورهای مذکورصورت گرفته ، مشخص شد این علائم خطی برای آنها بسیار شگفت انگیز بوده و بیانگر پیوستگی حوزه فرهنگی از آسیای میانه ، تیمره درقلب ایران و شبه جزیره عربستان در منتهی الیه امپراتوری باستان ایران است.
این محقق سنگ نگاره های ایران گفت : در تمامی کتیبه های کشف شده خطی دوران پیش از عیلام تصاویر بزکوهی مشاهده می شود که وجود این نماد ایرانی کهن و نمونه های دیگر خطوط هندسی مشترک مایه اصلی فرضیه گستره پیوسته قلمرو فرهنگی ایران باستان است.
ناصری فرد افزود : تاکنون در ایران اطلاعاتی از وجود چرایی این علائم وجود نداشته و کشف این آثار به پژوهشگران کمک می کند تا این مشترکات باستانی کشورهای مذکور را با پژوهشگران عرصه های خط و نماد شناسی بطور مشترک بررسی شود./س

برچسب ها: علائم خطی ، تیمره ، کشف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
علامت IYIدر قبور قشقایها ویا طوایف قشقایی برای نشان دادن مالکیت خود بر روی اجناس میزدند
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
علامت IYIدر قبور قشقایها ویا طوایف قشقایی برای نشان دادن مالکیت خود بر روی اجناس میزدند
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
IYIاین علایم در قبر ترکهای قشقایی زیاد هست
سینا
۲۳:۳۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۳
میشه لطف کنید وبفرمایید جطور این اشکال رو به خط ترکی ترجمه میکنید شما سراسر تیمره را بگردید اثاری از خط ونوشته پیدانمیکند بجز اشکال فراوان حالا شما جطور این اشکال روبه خط ترکی مربوط میفرماییدحتماجوابی قانع کننده دارید