سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

نمایش خوشمزه‌ها در سکوت خبری

صنعت تولید مواد غذایی و صنایع وابسته به آن از جهات بسیار زیادی از صنایع کلیدی کشور به حساب می‌آید.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، صنعت تولید مواد غذایی نه تنها از جنبه مزیت‌های متعدد اقتصادی و اشتغالزایی و ارزآوری که یکی از بهترین شاخه‌های کسب‌ و کار کشور است بلکه از آن جهت که امنیت غذایی یکی از پایه‌های اصلی امنیت ملی است و پیشرفت صنعت ارتباط مستقیمی با بهبود تغذیه مردم دارد که خود باعث بهبود شاخص‌های سلامتی و کاهش هزینه‌های درمانی و دارویی می‌شود.

در زمینه جنبه‌های اقتصادی نیز کشور در سال گذشته نیم میلیارد دلار شکلات و شیرینی صادر کرده که البته قطعاً این رقم بسیار فراتر از صادرات خودرو بوده است.

مقایسه کنید سرمایه مورد نیاز این صنعت چقدر در مقابل سرمایه و زیرساختی که صرف صنعت خودرو شده است، ناچیز است.

همچنین این صنعت نقش کلیدی در بهره‌وری نهاده‌های کشاورزی بازی می‌کند که این امر نیز برای کشوری چون ایران که همواره با چالش‌های کمبود آب و زمین کشاورزی و فرآورده‌های کشاورزی و دامی دست به گریبان است، بس غنیمت است.

نمایشگاه صنایع غذایی امسال نیز به سیاق سالیان گذشته در محل نمایشگاه‌های دائمی اصفهان واقع در پل شهرستان با مشارکت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان و معاونت نظارت بر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، قطعاً چنین نمایشگاه‌هایی در کنار نشاطی که در این شاخه از کسب‌ و کار می‌تواند ایجاد کند می‌تواند تا حدی آینه وضعیت صنعت غذا در استان نیز باشد.

ورودی نمایشگاه بدترین اثر ممکن را بر مخاطب می‌گذارد، به خصوص بر کسی که به عنوان یکی از فعالین این صنعت به نمایشگاه آمده که با تازه‌های صنعت غذا در استان آشنا شود.

در پس در ورودی با سالنی پر از خالی مواجه می‌شوید و تازه مشخص می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های نمایشگاه اصفهان خالی مانده است (بماند که کل فضای نمایشگاهی موجود در پل شهرستان قطعاً برای شهری صنعتی که قرار است نقش کلیدی در اقتصاد کشور بازی کند بسیار کوچک است) بنابراین توش و توان و رمق صنعت غذای استان به حدی از ضعف رسیده است که صنایع استان حتی در حد سه سالن نمایشگاهی اصفهان نیز مشارکت نکرده‌اند.

موضوع بعدی این است که غیر از 6 یا هفت برند موجود هیچ برند مطرح دیگری از استان با غرفه‌آرایی حرفه‌ای و باقدرت ظاهر نشده‌اند. در بسیاری از موارد، شرکت‌کنندگان شرکت‌های استان‌های دیگر بودند که نمایندگی‌های توزیع‌شان در استان اصفهان در نمایشگاه شرکت کرده بودند.

به طور مثال در زمینه تولید فرآورده‌های گوشتی هیچ نماینده و کارخانه‌ای از استان حضور نداشت و تنها نماینده توزیع یک کارخانه شمالی در نمایشگاه شرکت کرده بود.

به گفته یکی از فعالین این صنعت، استان اصفهان که روزگاری تا همین پنج سال گذشته قطب تولید این فرآورده بوده و کارخانه‌های متعدد و معتبر استان با ظرفیت بالایی تولید می‌کردند و سهم بالایی از فرآورده‌های گوشتی مورد نیاز کشور در اصفهان تولید می‌شد ولی در طی چهار سال گذشته با پیاده‌سازی سیاست‌هایی بعضاً متناقض نظارتی که با سخت‌گیری زیاد در اصفهان اجرایی شده ولی در استان‌های دیگر عمدتاً اجرایی و عملی نشده است چراکه عملاً تولیدکنندگان اصفهانی تار و مار شده‌اند و عرصه را به رقیبان دیگر استان‌ها واگذار کرده‌اند. 

وی همچنین گفت: هم‌اکنون تقریباً بیش از 75 درصد فرآورده‌های گوشتی مصرفی مردم اصفهان از دیگر استان‌ها وارد می‌شود که هیچ‌کدام از نظارت‌هایی که ادارات اصفهانی اجرا می‌کنند بر آن‌ها نرفته است و سخت‌گیری‌های صورت گرفته عملاً تاثیری در بهبود سلامت غذایی مردم نداشته است.

فضا و شرکت‌کنندگان محدود این نمایشگاه بار دیگر یادآور این نکته اساسی است که استان صنعتی و پهناور اصفهان با همه مزیت‌های متعدد نسبی که دارد به شدت از قافله توسعه در این صنعت باز مانده است و در سالیان اخیر هیچ برند جدی و قدرتمندی از این استان وارد بازار نشده است. موضوعی که استاندار اصفهان نیز به خوبی به آن واقف است و در سخنرانی خود در روز استاندارد به آن اشاره کرده است.

نکته مثبت نمایشگاه امسال حضور پررنگ‌تر و قوی‌تر شرکت‌های جانبی این صنعت به خصوص شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات بود که می‌توان گفت شاید یکی از سودمندترین بخش‌های نمایشگاه برای توسعه ارتباطات صنعت و فعالین این صنعت باشد./ج1

برچسب ها: واگذار ، صنعت ، گوشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.