سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

صادرات انار مرغوب از شهرستان جلفا به کشورهای خارج

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا گفت: امسال بیش از 1600 تن محصول انار مرغوب از باغات این شهرستان استحصال و به بازارهای محلی و سایر نقاط کشور عرضه شده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، عباسی در حاشیه دومین جشنواره انار یاقوت بهشت در روستای «مرزی‌قولان» هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن محصول انار سالم و ارگانیک، ظرفیت‌های سواحل ارس و ایجاد انگیزه در کشاورزان و باغداران منطقه بیان کرد و افزود: هم اکنون در 160 هکتار از اراضی حاشیه رودخانه ارس و در روستاهای قولان، میسن، اشتبین، دوزالُ کردشت نوجه مهر و پهناور، انار کشت می‌شود.

وی گفت: متوسط عملکرد سال جاری محصول انار در هر هکتار 10 تن بوده و این میزان در برخی از باغات به بیش از 12 تن نیز رسیده است و اصلاح باغات و درختان پیر، استفاده از ارقام اصلاح شده و همچنین تغذیه مناسب درختان و هرس به موقع آن از عمده دلایل بالا بودن راندمان عملکرد در واحد سطح باغات انار این شهرستان محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی جلفا ادامه داد: وجود آب و هوای معتدل، فراوانی آب مورد نیاز باغات به واسطه وجود رودخانه پرآب ارس در افزایش راندمان تولید مؤثر بوده است.

عباسی با اشاره به اینکه بیش از 11 گونه انار در این شهرستان کشت می‌شود، ادامه داد: گونه‌های گلوشا، گل تفت یزد، پوست سیاه یزد، ملس دانه سیاه، قصرالدشت ابرکوه و ملس ساوه از عمده انار کشت شده در این شهرستان بوده و علاوه بر عرضه محصول انار به صورت تازه‌خوری به بازار، مقداری نیز بصورت مربا، رب انار و آب میوه فرآوری و به بازار مصرف ارائه می‌شود و با توجه به مرغوبیت انار تولیدی این شهرستان، مقادیر قابل توجهی از این محصول در فصل برداشت جاری به جمهوری خود مختار نخجوان و ارمنستان صادر شده است.

وی کرم گلوگاه، شته و کرم سفید ریشه انار را از جمله مشکلات تولید این محصول در منطقه جلفا ذکر کرد و افزود: طی سال گذشته، با راه‌اندازی کلینیک گیاه پزشکی در سیه‌رود، مبارزه بیولوژیکی با آفات انار از جمله کرم گلوگاه در 90 هکتار از اراضی انجامده نتایج موفقیت‌آمیزی نیز به دنبال داشته است/س

برچسب ها: صادرات ، انار ، مرغوب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.