سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ميزان غلظت "سرب" در کودکان بايد زير 50ميکروگرم در ليتر باشد

مسموميت با سرب بيماري همه‌گيري در سطح جهاني است که براي همه آحاد مردم بويژه کودکان و افراد سالمند و آنهايي که مبتلا به بيماري‌هاي مزمن هستند، عوارض زيانباري به همراه دارد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ استاد سم‌شناس دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد به شعار سازمان بهداشت جهاني مبني بر "بسيج همگاني براي پيشگيري از مسموميت با سرب"اشاره کرد و گفت: سرب در همه‌جا از جمله غذا و هوا وجود دارد و اگرچه جيوه از سرب سمي‌تر است، اما سرب بيشتر ايجاد بيماري و از کارافتادگي و کاهش ضريب هوش کودکان مي‌کند و به همين دليل تأکيد امسال بهداشت جهاني روي مسموميت اين فلز است.

دکتر مهدي بلالي‌مود خاطرنشان کرد: پرسشي که مطرح است اين که ميزان سرب مجاز خون چقدر بايد باشد که در پاسخ بايد اذعان کرد که ايده‌آل اين است که خون عاري از سرب باشد اما در عمل امکانپذير نيست.

وی تصريح کرد: ميزان غلظت سرب در خون براي بالغان نبايد بالاتر از 200ميکروگرم در ليتر باشد، چراکه عارضه درازمدت ايجاد مي‌کند و جاي کلسيم را مي‌گيرد.

استاد سم‌شناس دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد افزود: 20سال پيش گفته مي‌شد که ميزان غلظت سرب در خون بالغان بين 200 تا 400 ميکروگرم در ليتر و براي کودکان زير 200 ميکروگرم باشد، پس از آن، مطرح شد که اين ميزان بين 150 تا 200ميکروگرم در ليتر براي بالغان و زير 150 ميکروگرم در ليتر براي کودکان بايد باشد، اما در حال حاضر تأکيد بر اين است که ميزان غلظت سرب در خون کودکان زير 50ميکروگرم در ليتر باشد.

 در برخي کشورها، اندازه‌گيري غلظت سرب براي کودکان يک تا 3سالگي اجباري شده است

وي با بيان اين که «ثابت شده وقتي غلظت سرب در خون بالاي 50ميکروگرم در ليتر مي‌تواند ضريب هوشي کودک را کاهش دهد»، به وب دا گفت: در آمريکا و کانادا و برخي کشورهاي اروپايي، اندازه‌گيري غلظت سرب براي کودکان بين يک تا 3سالگي اجباري شده است، چراکه به ازاي هر 10ميکروگرم در ليتر که ميزان غلظت سرب در خون افزايش يابد، يک واحد از ضريب هوشي کودک کمتر مي‌شود.

 
سرب جايگزين کلسيم بدن مي‌شود!

دکتر بلالي‌مود هشدار داد: سرب عنصري است که سريع جذب و وارد بافت چربي و استخوان‌ها شده و ذخيره مي‌شود و دفع آن ساليان دراز طول مي‌کشد، از اين رو توصيه مي‌شود که ميزان غلظت سرب در خون کودکان تشخيص داده شود و اگر ميزان آن، بيشتر از حد مجاز بود، اقدامات درماني انجام شود.
برچسب ها: سرب ، هوش ، آلودگی هوا ، کلسیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.