سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

ملاحظات ناظر بر خلع سلاح شیمیایی سوریه

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ملاحظات ناظر بر خلع سلاح شیمیایی سوریه را مورد مطالعه قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: استفاده از تسلیحات شیمیایی در حومه دمشق باعث شد که آمریکا، سوریه را تهدید به حمله نظامی کند.

 این تهدید، پس از دو هفته تبلیغات شدید رسانه‌ای در بعد حنگ روانی و اردوکشی نظامی، گام به مرحله تازه‌ای گذاشت که طی آن با ابتکار طرف ایرانی و روسی، قرار شد دولت سوریه جنگ افزارهای شیمیایی خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد و با عضویت در پیمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، عملا بهانه را از آمریکا و متحدان غربی – عربی‌اش در حمله به خاک خود بگیرد.

هر چند آمریکا برای حمله به سوریه چالش‌هایی فراوانی پیش رو داشت و در صورت انجام این حمله، بروز یک جنگ منطقه‌ای و شاید هم جهانی چندان دور از انتظار نبود، اما این ابتکار سیاسی که منجر به دور شدن سایه جنگ از سر منطقه شد از اهمیتی حیاتی و راهبردی برخوردار است.

نکته قابل استنباط از تحولات اخیر سوریه این است که همه طرف‌های درگیر در سطح کلان – به استثنای کشورهای عربی، ترکیه و فرانسه – برای رسیدن به توافقی در راستای ممانعت از جنگ به تصمیم واحدی نائل آمدند.

این گزارش می‌افزاید: باتوجه به اینکه هیچ افق روشنی در زمینه موفقیت حمله آمریکا به سوریه وجود نداشت، دو قدرت بزرگ جهانی تصمیم گرفتند وارد یک سطح تعاملی شده و به توافقی مهم در مورد سوریه دست یابند. این توافق ، سایه جنگ را از سر منطقه دور کرد.

البته در صورتی که آمریکا و متحدان این کشور بخواهند با اضافه کردن درخواست‌های جدید، توافق اخیر را به نفع خود تغییر دهند، بدون شک سرنوشت بدی در انتظار این توافق خواهد بود. دولت سوریه با قبول موضوع کنترل سلاح‌های شیمیایی خود از سوی سازمان ملل، از توان راهبردی خویش در حوزه نظامی جهت رسیدن به توافق گذشته است و طبعا سران دمشق در صورت عدم دریافت تضمین‌های جدی، به هیچ عنوان این معامله را نهایی نخواهند کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.