سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اشپيگل فاش کرد:

آمريکا از سال 2002 تلفن مرکل را شنود مي‌کرده است

مجله آلماني "در اشپيگل" فاش کرد آمريکا احتمالا به مدت بيش از ده سال تلفن آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را شنود مي کرده و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به مرکل گفته است اگر از شنود تلفن او خبر داشت، مانع اين کار مي شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاري رويترز، خشم آلمان از انتشار خبر شنود تلفن مرکل از سوي آژانس امنيت ملي آمريکا موجب احضار سفير آمريکا در برلين در هفته گذشته براي نخستين بار در تاريخ روابط دو کشور شد. چنين اختلاف ديپلماتيکي از زمان جنگ جهاني دوم سابقه نداشته است. 

مجله اشپيگل نوشت تلفن همراه مرکل از سال 2002 در فهرست اهداف سرويس ويژه جمع آوري اطلاعات وابسته به آژانس امنيت ملي آمريکا بود و تا چند هفته پيش از سفر اوباما به برلين در ماه ژوئن، همچنان در اين فهرست قرار داشت. 

اشپيگل افزود، در اسناد آژانس امنيت ملي آمريکا آمده است شعبه اي که آژانس امنيت ملي آمريکا براي جاسوسي در سفارت آمريکا در برلين ايجاد کرد، قانوني و علني نبود زيرا افشا شدن اين مسئله به روابط آمريکا با دولت آلمان آسيب مي رساند. 

کارکنان آژانس امنيت ملي آمريکا و اطلاعات مرکزي آمريکا از اين شعبه با استفاده از تجهيزات کنترل با فناوري پيشرفته، تماس ها در دولت آلمان را شنود مي کردند. 

اشپيگل به نقل از سندي محرمانه که مربوط به سال 2010 است افزود، چنين شعبه هايي براي جاسوسي در هشتاد منطقه از جهان از جمله پاريس ، مادريد ، رم ، پراگ ، ژنو و فرانکفورت وجود دارند. 

به نوشته اين مجله، معلوم نيست سرويس ويژه جمع آوري اطلاعات وابسته به آژانس امنيت ملي آمريکا فقط شماره تماس ها را ثبت مي کرد يا محتواي مکالمات را هم ثبت مي کرد. 

اشپيگل به نقل از منبعي در دفتر مرکل نوشت اوباما در تماس تلفني روز چهارشنبه مرکل با وي براي توضيح خواستن در اين باره، از مرکل عذرخواهي کرد. روزنامه فرانکفورتر الگماينه سايتونگ نيز نوشت اوباما در اين تماس به مرکل گفت از شنود تلفن همراه او اطلاع نداشته است. سخنگويان مرکل و کاخ سفيد از توضيح در اين باره خودداري کردند.

قرار است آلمان اين هفته مسئولان اطلاعاتي خود را براي دريافت پاسخ هايي درباره شنود تلفن مرکل به واشنگتن بفرستد. 

پس از آن که ادوارد اسنودن پيمانکار سابق آژانس امنيت ملي آمريکا مدارکي جنجالي درباره جاسوسي اين کشور منتشر کرد، اوباما دستور بازنگري در برنامه جاسوسي آمريکا را صادر کرد. 

در عین حال روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ نیز در گزارشی -بدون ارائه جزئیات- آورده که رئیس‌جمهوری ایالات متحده به صدر اعظم آلمان گفته است او چیزی درباره شنود مکالمات مرکل نمی‌دانسته است.

خبرگزاری آلمان، د پ آ، می‌گوید چنین سخنی خود به طور غیرمسقیم حکایت از نظارت بر مکالمات آنگلا مرکل دارد.

پیشتر نیز اشپیگل گزارشی منتشر کرده بود که حکایت از شنود مکالمات آنگلا مرکل داشت.

پیش از این نیز گزارش‌های مشابهی در مورد جاسوسی مکالمات، ایمیل‌ها و حتی پیامک‌های رئیسان جمهوری برزیل و مکزیک با واکنش‌های گسترده‌ای در آمریکا جنوبی روبه‌رو شده بود.

این گزارش‌ها بنا بر اسنادی منتشر می‌شوند که ادوارد اسنودن، یک کارمند پاره‌وقت ساز و کارهای امنیتی آمریکا با خود همراه دارد.

او اینک در روسیه پناهنده است و آمریکا او را تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

اسنادی که از طریق او در رسانه‌ها منتشر شده‌اند از شنود، جاسوسی، نظارت و ردیابی مکالمات تلفنی، ایمیل‌ها، پیامک‌ها و ارتباطات مجازی شهروندان غیرسیاسی تا سیاستمداران عالی‌رتبه حکایت دارد. آنچه طی ماه‌های گذشته با اعتراضات گوناگون و واکنش‌های کاخ سفید روبه‌رو شده است.
برچسب ها: اشپیگل ، آلمان ، شنود ، مرکل ، spiegel
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.