سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن می‌خواهد اصلاحات اساسی در حکومت سعودی ایجاد کند

منابع رسانه ای شرقی تاکید کردند که واشنگتن مجموعه ای از اقدامات استراتژی، وضع و آن را به دوستان اروپایی خود نیز ابلاغ کرده که مربوط به آینده روابط با کشورهای عربی ای است که سیاست های جدید آمریکا در در مورد خاورمیانه و ترکیه را رد می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از سيريا ناو، این منابع رسانه ای معتقدند که سخن گفتن در مورد اختلافات واشنگتن و ریاض تنها یک کلام رسانه ای یا به منزله پیش بینی های سیاسی برای تخریب دو دولت متحد بعد از آنکه حملات متبادل بین دو طرف باعث شد که روسیه میانجی گری کند و معتقد بود که عربستان خود را در انزوا قرار داده است، نیست. دیدیم که عربستان از شرکت در نشست مجمع عمومی شورای سازمان ملل هم خود داری کرد و معتقد بود که آمریکا آن را در حاشیه قرار داده است و رفتار مناسبی با آن ندارد.

روزنامه ای آمریکایی درنتیجه چنین اقدام سعودی حملات مختلفی علیه حکومت سعودی و رجال امنیتی آن به راه انداختند وبا توجه به تاثیر این ماجرا براعراب داشت،بااستفاده از دیپلماسی شرقی، خواستار پیگیری موضوع از نزدیک شدند. 

اختلافات عربستان وآمریکا برکسی پوشیده نیست وحالکه تنش دراین روابط به جایی رسیده که آمریکا میگوید باید اصلاحات اساسی درحکومت سعودی بویژه در پستهای مربوط به وزارت امورخارجه و بخش روابط با همسایگانش و مراکزامنیتی به وجود آورد.

این منابع خبری معتقدند که سازش دراین موضوعات انجام نخواهد شد کما اینکه کنفرانس ژنو نیزبا حضورعربستان یا بدون آن برگزارمی شود.

دیپلماسی آمریکا تاکید می کند که آنچه برای اقتصاد و امنیت و منافع آمریکا مهم است محدود به مرزهای خلیج فارس و مرز آن نیست بلکه تا آفریقا و کشورهای آآسیایی نیز ادامه دارد. بنابر این مصلحت آمریکا در این است که با این نیروها و مناطق ارتباط داشته باشد و البته نزدیکی ویژه بین آمریکا و سعودی تنها به منظور فشار بر ایران بود که دهه هاست محور مقاومت را شکل داده است. از این رو می توان گفت که هدف استراتژیک آمریکا تا زمانی که قادر به حمله به ایران نیست، این است که می خواهد خود را به ایران نزدیک کند و به دیگر سخن غرب تا زمانی که نیاز استراتژیک به تنگه هرمز دارد، برقراری امنتیت تنگه هرمز است.

از سوی ديگر این دیپلماسی فرضیه عدم مشارکت ائتلاف معارض در کنفرانس ژنو دو را طرح کرده است و اشاره کرده که عربستان به رئیس این ائتلاف فشار آورده و وی مستقیما از این فشارها تاثیر پذیرفته است، و این نشان می دهد که عربستان می خواهد با ادامه حمایت از معارضان در سوریه به سمت جنگ پیش برود و از راه مسالمت آمیز  فاصله می گیرد. و این چیزی است که بر کل ترکیب حاکمیتی عربستان تاثیر می گزارد، بنابراین بهتر است که برای جلوگیری از ارتداد و بازگشت به عقب، عربستان با حکمت و منطق برخورد کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.