به گزارش
حوزه دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران،
به نقل از دفتر ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر سیدحسن
فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش تربیت و آموزش نیروهای
مسلح، اظهار داشت: تحول واقعی نیروهای مسلح، در گرو تحول انقلابی آموزش و
اجرای آن است و همانطور که رهبر عزیز فرمودهاند تربیت و آموزش اولویت یک،
فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح است.
وی افزود: توانمندی در تعلیم و تربیت انسانی مومن، متعهد به مبانی و
ارزشهای انقلاب اسلامی، ولایی، مردمی، بصیر، شجاع، شهادتطلب، متخصص،
کارآمد، خلاق، منضبط و نقشآفرین در آمادگی دفاعی برای مقابله با تهدیدات
به ویژه فرامنطقهای و افزایش بازدارندگی و برتری علوم و فنون دفاعی _
امنیتی در سطح منطقه، چشمانداز آموزشی و تربیت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی
ایران است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در خصوص مهمترین ویژگی نظام آموزش و
تربیت نیروهای مسلح گفت: برخورداری از نیروی انسانی کوشا و تلاشگر، علاقهمند
و دارای شم آموزشی، توامکننده علم و عمل دارای مهارت و دانش تخصصی لازم،
دارای قابلیت اثربخش، منسجم و روزآمد در طراحی، تدوین محتوا، برنامهریزی،
اجراء، ارزیابی و ارزشیابی، دارای جامعیت، هماهنگی، انعطافپذیری و پویایی
در ساختار اجرایی آموزش و ساختار سازمانی، دارای قابلیت تعامل و همکاری
آموزشی پژوهشی کارا و اثربخش در بین سازمانهای نیروهای مسلح در سطح ملی و
بینالمللی با سامانه اطلاعرسانی مناسب در ایجاد تعامل، همکاری و تبادل
اطلاعات با رعایت ملاحظات امنیتی، از جمله ویژگیهای نظام آموزش و تربیت
نیروهای مسلح است.
سرلشکر فیروزآبادی خاطرنشان کرد: نظام آموزش و تربیت نیروهای مسلح دارای
قابلیت لازم برای پشتیبانی و توسعه پژوهش با رویکرد آموزش پژوهش محور در
تحصیلات تکمیلی، توانا در توسعه یادگیری سازمانی در جهت بالندگی و دانائی
محور شدن نیروهای مسلح، توانمند در استفاده بهینه از سامانههای نرم افزاری
و سختافزاری و فکرافزار، دارای ساز و کار مناسب برای تحقیق، توسعه و
بازنگری نظام آموزش و تربیت نیروهای مسلح، توانا در تولید علوم و فنون
پیشرفته دفاعی و موردنیاز به صورت بومی و کاربردی با تکیه بر تحقیقات و
جنبش نرمافزاری، توانا در توسعه آموزشهای مستمر و مداوم و ماموریتهای
ویژه (نظارت و برقراری و حفظ صلح) با تکیه بر تجربیات هشت سال دفاع مقدس،
آموزههای عملیاتی و تجربیات آموزشی و توانا در ارائه آموزش نیروهای ذخیره و
احتیاط، دفاع همگانی و پدافند غیرعامل و بسیج عمومی به اقشار جامعه است.
عضو شورای عالی امنیت ملی کشور، نقش فرماندهان در پیادهسازی نظام جامع
تربیت و آموزش سازمانهای نیروهای مسلح را مغز و قلب یا راس و مرکز دانست و
برای رسیدن به برتری در علوم دفاعی، امنیتی در سطح منطقه در افق 1404
اظهار داشت: باید برنامه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت مدون داشته باشیم و
مهمترین ارکان و حوزههای محوری در تربیت و آموزش عبارتند از اساتید و
مربیان، فراگیران، محتوای تربیت و آموزش و محیط و فضای تربیتی و آموزشی.
فیروزآبادی تاکید کرد: فرمانده باید دانشگاه را بشناسد و به روز اداره کند،
با اساتید مذاکره و مجالست داشته باشد، با دانشجویان مرتبط و مانوس باشد و
مصاحبت کند، نیازهای دانشگاه، استاد و دانشجو را در اولویت قرار دهد و
روی کار سوار باشد، فرمانده مثل معلم، ناظم و مطوف و معمار عمل کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط نقش فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح
اظهار داشت: رکن رکین ارکان اصلی تربیت و آموزش اساتید و مربیان میباشند
که میتوان گفت با داشتن اساتید و مربیان تزکیه شده و عالم دستیابی به سایر
ارکان حوزه تربیت و آموزش بسیار تسهیل خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: بنابراین، فرماندهان بایستی نقش پررنگتری در
انتخاب و تربیت و آموزش اساتید و مربیان، گردش مشاغل آنان در صف و ستاد به
منظور انتقال آخرین یافتهها از مراکز آموزش به یگانهای عملیاتی و همچنین
انتقال تجربیات یگانهای عملیاتی به مراکز آموزشی، نیاز معنوی و مادی
اساتید و مربیان و ... توجه ویژه داشته باشند.
در این همایش به بیش از 30 استاد برجسته مراکز آموزشی نیروهای مسلح به
همراه همسرانشان لوح تقدیر و هدایایی از سوی سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعطا شد.
انتهای پیام/