سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مناظره اين هفته با حذف يارانه دهک‌هاي پردرآمد

در يازدهمين برنامه مناظره احمد ميري معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان نماينده دولت که در برنامه حضور داشتند ، موضوع حذف سريع يارانه ثروتمندان بين مخالفان و موافقان بررسي شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیما ، در يازدهمين برنامه مناظره احمد ميري معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان نماينده دولت که در برنامه حضور داشتند ، موضوع حذف سريع يارانه ثروتمندان بين مخالفان و موافقان بررسي شد.
 
پژویان: روش شناسایی دهک‌ها غلط است

جمشید پژویان گفت: تصور نمی‌کنم کسی به صورت صریح مخالف حذف یارانه ثروتمندان باشد؛ اما مشکل شناسایی دقیق دهک هاست که مشکل دولت قبلی هم همین بود. طوری درباره دهک‌های بالا و پایین صحبت می شود که گویی این دهک‌ها واقعا وجود دارد درحالی که اینطور نیست در ایران و هیچ جای دنیا اطلاعات کامل از دهک‌ها وجود ندارد .

پژوبان تاکید کرد: یارانه ها باید دلیل اصلی پرداخت یارانه‌ها حمایت از گروه های کم درآمد است نه ثروتمند اما پرداخت این یارانه‌ها نیازمند شناسایی قدرتمند است .   باید یرانه ها هدفمند شوند. یارانه‌های در قالب تأمین اجتماعی و ... موثر و ماندگار می شوند. گر سیستم جامع مالیاتی داشتیم می‌توانستیم از مجموع درآمد افراد استفاده کنیم و مالیات را برقرار نماییم و از سوی دیگر مانند برخی کشورها از همین طریق، یارانه پرداخت کنیم .

این کارشناس اقتصادی درباره مشکل شناسایی دهک ها گفت:   وقتی نتوانیم درست شناسایی کنیم افرادی که نباید حذف می شدند را حذف می‌کنیم و افرادی که باید حذف شوند را در لیست نگه می‌داریم؛ اگر داوطلبانه نسبت به حذف یارانه دهک‌ها اقدام کنند بهتر است
 
حسین راغفر:   دولت قبل از یارانه استفاده سیاسی کرد
 
حسین راغفر اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا که موافق حذف سریع یارانه دهک‌های بالای درآمدی است با اشاره به رویکرد غلط دولت‌های نهم و دهم درباره یارانه نقدی گفت: اگر فلسفه پرداخت یارانه برای مردم و مسئولان روشن می‌شد و انتظارات بی منظق ایجاد نمی شد، طبقات بالای جامعه خود را محق به دریافت این یارانه نمی‌دانستند و درخواست یارانه نمی‌کردند .

حسین راغفر درباره سیاست های دولت قبل درباره اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: دولت وقت اعلام ‌کرد   درآمد نفت را سر سفره مردم می‌آورد و باعث ایجاد تورم شد. مسئولان و دولت قبل اطلاعات غلط به مردم دادند و انتظارات بیهوده ایجاد   ‌کردند درنتیجه   طبقات بالای جامعه دریافت یارانه را حقوق فردی خودشان می‌دانستند .

راغفر تاکید کرد که   منابع اصلی پرداخت یارانه‌ها باید از بخش مالیاتی باشد نه از درآمدهای نفتی و ادامه داد: سرمایه‌های طبیعی کشور صرف نان، آب و گوشت مردم می‌شود   در حالی که این سرمایه‌ها باید به اشکال دیگری سرمایه‌گذاری مانند زیرساخت‌ها، جاده‌ها و پل‌ها شود به این ترتیب   درآمدهای عمومی منجر به بهبود فضای زندگی مردم می‌شود .


حسین راغفر کل جامعه را   قربانیان اصلی اجرای هدفمندی یارانه‌ها به این شیوه دانست و تاکید کرد: همه این نکات منفی را پیش از اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها اعلام کردیم اما کسی به آن توجه نکرد و ما را هو کردند .

وی ادامه داد: شناسایی 100 درصد درآمد افراد در دستگاه‌هایی که شبکه‌های اطلاعات گسترده‌ای نیز دارند امکانپذیر نیست، روش‌های شناسایی باید به صورت تقریبی انجام شود. با وجود آنکه همواره اعلام کردیم که این روش‌ها برای شناسایی مورد استفاده قرار گیرد اما باز هم به آنها توجه نشد .

این اقتصاد دان تاکید کرد: به نظرم به جای اینکه شناسایی در دهک‌های جامعه انجام شود، باید مردم نسبت به حقوق خود آگاه می‌شدند. آیا اینها حقوق آنهاست یا یک رانت سیاسی است. آنچه که مهمتر است شناسایی دهک‌های پایین درآمدی جامعه است .   در محاسباتی که داشتم 40 درصد مردم در 4 دهک جمعیتی 15 درصد مصرف را انجام می‌دهند، 3 دهک میانی 25 درصد مصرف و 3 دهک بالایی 60 درصد. این بدان معناست که 3 دهک بالایی 4 برابر گروه‌های پایینی مصرف می‌کنند نکته مهم در این میان این است که 8 تا 10 درصد 4 دهک کم‌درآمد جامعه دچار سوءتغذیه هستند .
 
جعفر قادری: ضرر پرداخت یارانه به این شیوه فرصت هایی است که از دست می رود

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی   در سازدهمنی برنامه مناظره تاکید کرد که روند فعلی پرداخت یارانه قانون را با مشکل روبرو می کند. وی معتقد است: علاوه بر بحث کسری در بودجه مسئله ای‌ دیگر در پرداخت یارانه‌ها وجود مشکل اساسی   فرصت‌هایی است که با پرداخت یارانه از دست می‌دهیم .   سه ماه آینده به سومین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌رسیم و تا کنون 126 هزار میلیارد تومان پرداخت شده که با این رقم می‌توانستیم حدود یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم .

این عضو کمیسیون برنامه‌و بودجه ضمن جلب توجه مخاطبان به این نکته که درآمدهای دولت باید در جهت توسعه کشور به کار گرفته شود، تاکید کرد: ما باید به سمت نظام مالیاتی مشابه بسیاری از کشور ها حرکت کنیم به نحوی که مالیات بر مجموع درآمد خانوار ‌ها است، و می توان در یک فرصت سه ماهه با توجه به اطلاعات بانکی، خودرو، املاک گردش های‌حساب و درآمدهای دولیت و غیر دولتی که در دست داریم افراد را شناسایی و مالیات بر مجموع درآمد خانوار را محاسبه کرد.

وی تصریح کرد: باید   یارانه به افراد کم درآمد را در دو نوع کالا پرداخت کرد یکی کالا ها با پیامد مثبت و دیگری کالا هایی که بیشتر مورد مصرف خانواده های کم در آمد است.   
 
حسین   قدیری ابیانه: ثروتمندان بیش از دیگران یارانه می گیرند

محمدحسین قدیری ابیانه بعنوان موافق حذف سریع یارانه‌ها از دهک‌های درآمدی بالا در برنامه مناظره خطاب به جمشید پژوهان گفت: عکس‌العمل‌ها نشان از آن دارد که خواستار حذف یارانه‌ها از دهک‌های درآمدی بالا نیستیم .   منابع بودجه حق همه مردم است بنابراین   یارانه را باید به دو دسته نقدی و پنهان تقسیم کرد. در یارانه‌های نقدی مردم ماهانه 45 هزارتومان از دولت دریافت می‌کنند اما در یارانه‌های پنهان بیشتر دهک‌های ثروتمند جامعه از آن برخوردار می‌شوند .
قدیری‌ابیانه تصریح کرد: اگر یارانه دولت به احتساب هر لیتر بنزین 2500 تومان در نظر بگیریم به طور حتم هر فردی که خودروهای زیادی را در اختیار دارد از این یارانه سهم زیادی را دریافت و مردم فقیر امکان دریافت آنها را ندارند. بدین ترتیب در یارانه پنهان عمده مبالغ مردم فقیر در جیب ثروتمندان جامعه قرار می‌گیرد .
به اعتقاد این کارشناس قبل از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها دهک اول جامعه 7/5 میلیون سهم سوخت برابر با 40 برابر یک‌دهم فقیرها در جامعه از آن خود کرده بود، بعد از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها این 40 برابر به 30 برابر تغییر پیدا کرد. قدیری ابیانه گفت: اما باید بگویم هر روز ثروتمندان از منابع درآمدی دولت که به قشر فقیر جامعه می‌بایست اختصاص پیدا کند برخوردار می‌شوند .
قدیری ابیانه تاکید کرد: اگر اختصاص درآمد به اقشار کم‌درآمد جامعه را مبنای پرداخت یارانه در نظر بگیریم نباید یارانه را به صورت غیرمستقیم در اختیار ثروتمندان بگذاریم. دولت بابت سهمیه بنزین هر ماه یک فرد حدود 160 هزارتومان یارانه پرداخت می‌کند که این رقم معادل مصرف برنج یکسال در اقشار کم‌درآمد است لذا نه تنها باید یارانه اقشار پردرآمد را حذف کنیم بلکه باید اقدامات موثری را برای حذف یارانه غیرمستقیم این قشر نیز به کار بگیریم .
 
احمد میدری: دولت به زمان بیشتری نیاز دارد

احمد میدری معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نمایند سخنگوی دولت در برنامه مناظره این هفته از مشکلات و محدودیت های مجوجود برای شناسایی دهک ها گفت: بانک‌های اطلاعاتی موجود در ایران، گروه‌های درآمدی را به درستی مشخص نمی‌کند و بر این اساس و حتی با مخدوش بودن بانک‌های اطلاعاتی در برخی موارد، قطعا دولت در سه ماه نمی‌تواند به درستی گروه‌های درآمدی را شناسایی کند .

وی ضمن تاکید بر اینکه نکات کارشناسی شده در دولت را مطرح می کند گفت: دولت هنوز درباره حذف سریع دهک های بالا به نتیجه نرسیده است.

نماینده دولت ضمن تاکید بر این نکته که هیچ کشوری در دنیا به جز در موارد خاص مانند زلزله و سونامی، یارانه را به شکل یکسان به همه مردم پرداخت نکرده است، اظهار کرد: میزان یارانه‌ای که در کشورهای توسعه یافته در حالت عادی به افراد نیازمند پرداخت می‌شود، 8 درصد تولید ناخالص داخلی آن کشور هاست و شیوه پرداخت نیز به گونه‌ای است که با شناسایی دقیق افراد نیازمند، در راستای کاهش فقر آنان اقدام می‌شود .

معاون وزیر کار با ابراز تاسف درباره بانک‌های طالاعاتی موجود در کشور گفت: با بانک های اطلاعاتی که در ایران داریم، نمی‌توانیم گروه‌های درآمدی را مشخص کنیم و حذف یارانه برخی دهک‌ها نمی‌تواند دقیق باشد .   به عنوان مثال از لیست 21 هزار نفری تجار که در گمرک با گردش‌های مالی بالا موجود است، برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد هستند اما بعد از شناسایی ممیز مالیاتی معلوم می شود که تجارت به نام یک مستمند عضو کمیته امداد امام خمینی صورت گرفته است. اگر بدون در نظر گرفتن این موارد، حذف دهک‌ها را انجام دهیم، این قبیل افراد هم از لیست حذف می‌شوند .

میدری به ایرانیان مقیم خارج از کشور و جامعه پزشکان به عنوان مثال اشاره کرد و گفت: شاید در زمانیکه کد ملی و اطلاعات هویتی ارائه شد تنها 79 هزار ایرانی خارج از کشور دارای این کد و در واقع مشمول دریافت یارانه بودند در حالیکه ما بیش از 500 هزار نفر ایرانی خارج از کشور داریم که می‌توانند در لیست یارانه بگیرها باشند .   در جامعه پزشکان نیز 14 هزار نفر دارای کد ملی هستند که به دلیل ضعف بانک‌های اطلاعاتی موجود، 50 درصد آن‌ها کد ملی‌شان شناسایی نشده است .

نمیانده دولت درباره میزان کدهای مخدوش در این بانک اطلاعاتی گفت: از 4 میلیون و 200 هزار کد موجود، نزدیک به 800 هزار کد مخدوش در این بانک اطلاعاتی موجود است و نمی‌شود به آن اکتفا کرد؛ در این راستا دولت به زمانی بیش از سه ماه برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق و شناسایی گروه‌های درآمدی نیاز دارد .
 
نبود بانک اطلاعاتی مشکل اصلی هدفمندی یارانه ها

مناظره و بحث گروهی بر سر حذف سریع   یارانه دهک‌های بالا با اختلاف نظر درباره راهکارهای شناسایی دهک ها همرا شد و به چالشی جدی در بین مناظره کنندگان انجامید.
محمد حسین قدیری ابیانه در ابتدای این بحث گفت: هر کدام از ما نگاهی به این مسئله دارد آقای پژویان معتقدند که نباید به ثروتمندان یارانه داد، من گفتم هم‌اکنون داریم این کار را می‌کنیم، آقای قادری اشاره کرد با حذف یارائه ثروتمندان کسری بودجه حل نمی‌شود .   ما روزانه برای مصرف بنزین یک تن طلا و در مجموع مصرف روزانه بنزین، گازوئیل و نفت سفید 3 تن طلا یارانه می‌دهیم، آیا راه بهتری برای صرف این پول وجود ندارد، آیا نمی‌توان این پول را به جای یارانه در مصرف سوخت به توسعه میادین مشترک و ایجاد اشتغال اختصاص داد .
قدیری تصریح کرد: ظرف یک سال یارانه‌ای که دولت بابت مصرف نفت سفید، گازوئیل و بنزین می‌دهد معادل یک هزار تن طلا است در حالی که تولید طلای کشور سالانه 2 تن و کل منابع طلای کشور 340 تن است و این به این معنی است که به اندازه 5 قرن تولید طلای کشور در طول سال در باک خودروها می‌ریزیم .

این کارشناس مدیریت استراتژیک افزود: ثروتمندان در وهله فعلی دارند 30 درصد فقرا سهم می‌برند .   به نظر من اولا باید کل سهمیه‌های سوخت حذف شود و پس از آن سه دهک پردرآمد نیز از دریافت یارانه حذف شوند .

حسین راغفر در ادامه گفت: این اظهارات شما عین عبارت‌های رئیس دولت نهم و دهم است، اینکه در جامعه ما برخی 6 خودرو دارند و دارند به زیان دیگران عمل می‌کنند همان عباراتی است که پیش از این بیان شد .

این استاد دانشگاه افزود: وقتی پرداخت یارانه‌ها شروع شد بنزین 100 تومان و دلار 900 تومان بود بعد از آن بنزین به 400 و دلار به 1000 تومان رسید در آن وقت عنوان شد بنزین لیتری 30 سنت یکی از دلایل افزایش قاچاق است و براساس این سیاست‌ها قیمت‌ها به شدت افزایش یافت و دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به افزایش نرخ ارز کرد، هر لیتر بنزین 12 سنت شد اما مطمئناً الان قاچاق به شدت بیشتر شده است .

راغفر تاکید کرد:   اصلا من می‌گویم به جای افزایش قیمت بنزین به 3 هزار یا 4 هزار تومان آن را به 10 هزار تومان افزایش دهید اما کی قرار است این دور باطل متوقف شود چون در نهایت گروه‌های فقیر بازنده هستند .

پژویان در پاسخ به راغفر گفت: در دهه 70 میلادی تمام کشورهای صنعتی، اقدام به افزایش قیمت حامل‌های انرژی کردند .
راغفر پاسخ داد: کشورهای صنعتی پیش از آن بسترهای توسعه صنعتی را فراهم کرده بودند .

 
پژویان گفت: دلیلش اصلاح قیمت‌های نسبی در اقتصاد است، وقتی زیربنای قیمت‌های نسبی به هم بریزد آن اقتصاد محکوم به فناست .   قیمت حامل‌های انرژی در ایران نسبت به سایر قیمت‌ها به هم ریخت و این باعث شد مثلاً ریسنده ما یک کیلو نخ را با 100 واحد انرژی تولید کند اما در جای دیگر دنیا آن را با 20 واحد تولید کنند .

جعفر قادری در این باره تاکید کرد: در شرایط تحریم که تولیدکننده‌ها امکان استفاده از تکنولوژی‌های جایگزین را نداشتند و جایگزینی نهاده‌ها وجود نداشت افزایش نرخ تولید موجب افزایش قیمت‌ها شد. نقدینگی وارد قیمت سکه و ارز و دلار شد و این دور باطل را ایجاد کرد .
احمد میدری ابراز داشت: براساس همان   الفبای اقتصاد وقتی 40 هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهد و 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم تورم ایجاد می‌شود، این همان کاری بود که در ایران صورت گرفت .

میدری اضافه کرد: هیچ کشوری در دنیا یارانه به همه مردم نداده است وقتی شما از اجرای این قانون به این شیوه حمایت می‌کردید باید فکر می‌کردید که به اینجا می‌رسد .

در ادامه مناظره قدیری ابیانه گفت:   اینکه بگوییم ریشه تورم افزایش قیمت سوخت است، درست نیست چرا که بیش از یک سال و نیم است که قیمت سوخت ثابت است اما تورم ادامه دارد .

پژویان در واکنش به این اظهارات گفت: قیمت های نسبی را باید اصلاح کنیم. یک مثال ساده در این باره می‌زنم قیمت نان بربری قبل از هدفمندی یارانه‌ها 250 تومان بود و بنزین نیز لیتری 100 تومان .   فرض کنیم نیروی کار یک معلم نیز ساعتی هزار تومان در آن زمان بود. قیمت نسبی یعنی اینکه کسی که یک نان بربری تولید می‌کرد 2 لیتر بنزین دریافت می‌کرد، حالا قیمتها را افزایش دادید و بنزین به 400 تومان نان نیز به 400 تومان افزایش پیدا کرد این به ضرر کیست؟ قیمت نسبی در اینکه آن معلم به جای 10 لیتر بنزین که هر ساعت حقوق می‌گرفت 2/5 لیتر بنزین دریافت می‌کند. این یعنی قیمت نسبی .

قدیری‌ابیانه گفت: منطق آقای راغفر این است که از سهم فقرا به ثروتمندان بدهیم تا فقرا فقیرتر نشوند یعنی اینکه از جیب فقرا لیتری 2500 برای ارزانی بنزین یارانه بدهیم آیا این منطقی است که در جیب فقرا دست کنیم تا به یارانه سوخت اختصاص یابد یا اینکه جای بهتری هزینه کنیم.

در ادامه این مناظره پژویان اظهار داشت: آقای قادری اعتراض کردند که چرا به یکباره قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافت و چرا به نزدیک قیمت‌های نسبی نرسیدیم. بر اساس مصوبه مجلس اصلاح قیمتها باید به صورت پلکانی صورت می‌گرفت شاید هم دولت قبل اشتباهاتی را مرتکب شده اما نکته اصلی را همه گم کردند هم دولت و هم مجلس .

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: زمانی که هدفمندی یارانه‌ها مصوب شد گفتم که مجلس باید برای تصویب این طرح از دولت نقشه راه می‌خواست. اینکه دولت به چه طریقی می‌خواست این طرح را اجرا کند و چطور سهم تولید را بدهد. سهم بخش تولید باید از محل مالیات‌ها پرداخت می‌شد و در نهایت اجرای این طرح منجر به تجدید سرمایه‌گذاری‌ها می‌شد .

جعفر قادری نماینده مجلس یادآوری کرد:   به اینکه در ابتدا قرار بود پرداخت در هدفمندی‌ یارانه به مرور زمان به صورت غیرنقدی شود، گفت: در طرح هدفمندی یارانه‌ها به درستی پیش‌بینی شده بود که از کالاهای مورد مصرف اقشار مردم یارانه پرداخت شود و یارانه نقدی به مرور زمان تبدیل به یارانه غیرنقدی شود در این راستا نیز قرار بود بسته سیاستی آثار تورمی هدفمندی یارانه‌ها را خنثی کند .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اما نه بسته سیاستی به درستی اجرا شد بلکه سیاست‌های غلطی هم اجرا شد که به افزایش تورم و عدم تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها انجامید. بهترین روش برای جبران کسری این است که درآمد و ثروت مردم را شناسایی کنیم نه اینکه تنها درآمد را مد نظر قرار دهیم .

قادری ادامه داد: در برخی از بخش‌ها از جایگاه افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند سوء‌استفاده و برای واردات به اسم آنها استفاده شده است و با انجام این کار یعنی شناسایی درآمد و ثروت می توان جلوی چنین اتفاقی را گرفت. بر این اساس پایگاه اطلاعاتی که در بخش ‌های املاک، بانک ها و غیره در دست داریم باید به روز رسانی شود و درآمد و ثروت خانوار را شناسایی کنیم و سپس با این آمار دهک‌ها را حذف کنیم .

میدری در تائید سخنان قادر گفت: اطلاعات اقتصادی خانوارها از مهم‌ترین سیاست‌ها است   و برای اینکه بتوانیم این اطلاعات را بدست بیاوریم باید اطلاعات پراکنده‌   را تجمیع کنیم. انجام این کار نیز در مدت سه ماهه قابل انجام نیست و شاید یک سال زمان نیاز داشته باشیم.

       کسری 25 هزار میلیارد تومانی

مرتضی حیدری مجری مناطره از مهمنان برنامه پرسید:   دولت با توجه به اینکه حداکثر 50 درصد از درآمد خاصل از هدفمندی را می تواند توزیع کند که 14 هزار میلیارد تومان است و با توجه به اینکه کل درآمد 42 هزار میلیارد تومان است کسری 25 هزار میلیاردی را چگونه قرر است تأمین کند؟

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال گفت: در قانون ذکر شده که باید ظرف 5 سال قیمت‌ها آزاد شود و اگر هر سال 20 درصد قیمت ها ازاد شود باید به تورم نیز توجه کرد، رقمی که در دو سال گذشته در یارانه مطرح شده باید در سال جاری با   توجه به تورم رقم ناچیزی است بنابراین لازم است برای آزاد سازی قیمت‌ها بگوییم هر سال 20 درصد به اضافه تورم تا این قیمت‌ها به صورت واقعی آزاد شود .
در ادامه قدیری ابیانه نیز تأکید کرد: قانون درصدی برای ازاد سازی قیمتها در هر سال اعلام نکرده است بلکه اعلام کرده که باید مرحله‌ای انجام شود .   اگر یارانه سوخت به سمت واقعی شدن بروند بر همه چیز اثر دارد ولی یارانه زیادی بابت سوخت پرداخت می‌شود، می توان در جای بهتری هزینه کرد.
راغفر نیز در این باره گفت: در سال نخست اجرای هدفمندی یارانه ها 30 میلیارد دلار پولی که می توانستیم در چاه های مشترک سرمایه گذاری کنیم را به مردم دادیم .

جمشید پژویان در ادامه مناظره گفت: مشکل بسیار جدی که وجود دارد بهم ریختگی قیمت نسبی است و نمی توان آن را معطل گذاشت و   ناکارامدی صنعت و تولید همه ناشی از بهم ریختگی قیمت‌های نسبی است .   طی 30 سال گذشته اصلاحات مالیاتی متعددی از سوی دولت به مجلس ارسال شده است، اگر اصلاح قوانین مالیاتی می‌توانست در طی این سال‌ها مورد تصویب و با پیشنهادات موثری همراه باشد به طور حتم نگرانی‌ها در حوزه مالیاتی که به اعتقاد آقای میدری یکی از ابهامات پیش روی تعیین دهک‌های پردرآمدی است برطرف می‌شد .

قدیری در ادامه صحبت‌های پژویان با اشاره به اینکه در طول 18 سال گذشته دولت‌ها تلاش زیادی را برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها انجام داده‌اند، گفت: به دلیل آنکه تا حدودی دریافت یارانه به اقشار کم‌درآمد با ابهامات زیادی همراه بود هر ساله دولت‌ها از اجرای این قانون ممانعت می‌کردند که در نهایت دولت سابق این قانون را اجرا کرد .

راغفر تاکید کرد: هر ساله دو درصد به حجم اقشار کم‌درآمد جامعه افزوده می‌شود، در اینجا باید به بررسی راهکاری مناسب برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد بپردازیم نه اینکه آمار و ارقام متفاوتی را اعلام کنیم .

پژویان در واکنش به صحبت‌های راغفر ضمن تاکید بر اینکه محاسبات شما در افزایش حجم فقرا در کشور نادرست است، اظهار داشت: آقای راغفر باید مبنای محاسبات خود را اصلاح کند چرا که این آمار نادرست است .

قادری به مجلس هفتم انتقاد کرد و گفت: مجلس به جای آنکه به سیاست‌های قیمتی بپردازد، به سیاست‌های غیرقیمتی توجه کرد که در راستای این امر تصمیمات ناکارآمدی برای کشور گرفته شد.   البته در مجلس هشتم برعکس این موضوع یعنی به سیاست‌های قیمتی توجه شد در حالی که باید دو سیاست مذکور در کنار همدیگر برای تدوین سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه مسئولین قرار گیرد .

قدیری ابیانیه در واکنش به صحبت‌های قادری تصریح کرد: هر ساله هزاران تن طلا را از طریق سوخت خرج می‌کند و می‌تواند همین منابع را برای تامین بخش‌های موردنیاز اختصاص دهد، می‌توان با سیاست‌های کارآمد در حوزه سوخت تا حد ممکن کسری بودجه‌ها را تامین کرد .
قادری در واکنش به صحبت‌های قدیری ابیانه با اشاره به اینکه به یکباره نمی‌توان سیاستی را در حوزه سوخت انجام داد، گفت: اگر قیمت‌ها را افزایش دهیم باید در راستای آن سیاست منسجمی را به کار گرفته باشیم در حالی که همچنان تعادل در سیاست‌گذاری‌ها وجود ندارد .
وی اصلاح قیمت های نسبی را عاملی تورم‌زا در جامعه دانست و گفت: نمی‌توان به یکباره قیمت‌ها را افزایش داد .
 
 
انتهاي پيام/ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.