سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

مطالعات خاك شناسي در حوزه درياچه اروميه انجام نشده است

رئيس موسسه تحقيقات آب و خاک ايران گفت: وضعيت منابع آب و خاک فعلي پاسخگوي کشت کشاورزان نيست و 50 درصد خاک هاي کشاورزي در پي خشکسالي هاي اخير از بين رفته است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،بشارتي در نخستين همايش ملي تاثير پسروي درياچه اروميه بر منابع آب و خاک گفت: سالانه در کشور سه هزار هکتار از اراضي از چرخه کشاورزي خارج مي شود و به امر ساخت و ساز کشور تغییر کاربری داده و خاک را از کشت به خشت تبديل مي کند. وي افزود: خاکهاي کشاورزي کشور از عناصر غذايي خارج شده و بيش از 55 درصد خاک ها با فقر آهن مواجه هستند.

رئيس موسسه تحقيقات آب وخاک ايران گفت: وضعيت منابع آب و خاک فعلي پاسخگوي کشت کشاورزان نيست و 50 درصد خاک هاي کشاورزي در پي خشکسالي هاي اخير از بين رفته است.

دکتر بشارتي حجم آب ورودي به درياچه اروميه تا سال ۷۵ را پنج ميليارد مترمكعب عنوان و اضافه كرد: اين ميزان به ۲.۳ ميليارد متر مكعب در سال هاي اخير كاهش يافته كه براي جبران اين كمبود بايد حداقل مقدار آب ورودي به درياچه اروميه چهار ميليارد مترمكعب باشد و اين تلاش مضاعف متوليان را مي طلبد.

رئيس موسسه تحقيقات آب و خاک ايران گفت: منابع آب و خاک درياچه اروميه با چالش هاي جدي مواجه است و شوري، اين منابع را به صورت جدي تهديد مي کند. وي افزود: يکي از راه کارهاي موثر در درياچه اروميه اصلاح مديريت آب در مزارع و باغات در حوزه درياچه است.

دکتر بشارتي ايجاد تناسب بين سطح زير کشت و آب قابل دسترسي، بهبود انتخاب برنامه مناسب آبياري مديريت منابع آبي، تشخيص مراحل رشد و نمو گياه، رعايت الگوي کشت مناسب، آموزش و ترويج تکنيک هاي کاربردي و سهل الوصول مديريت آب در مزرعه، انتخاب روش هاي آبياري مناسب و متناسب با خصوصيات اقليتي خاک آبي و اقتصادي به صورت ويژه مکاني را از راه کارهايي براي کشت محصولات کشاورزي در درياچه اروميه دانست و افزود: متاسفانه تاکنون مطالعات خاك شناسي در حوزه درياچه اروميه انجام نشده و بايد مديريت و مطالعات خاك شناسي انجام شود.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد مطالعات خاك شناسي حوزه درياچه اروميه در آذربايجان شرقي انجام شده و ۶۵ درصد مطالعه نشده است در حوزه درياچه اروميه آذربايجان غربي ۵۰ درصد مطالعات خاك شناسي انجام شده است.

رئيس موسسه تحقيقات آب و خاک کشور خاطرنشان كرد: احداث سد ها بر روي رودخانه هاي منتهي به درياچه ، مصرف آب و برداشت بي رويه از رودخانه هاي منتهي به درياچه ، حفر چاهاي متعدد ( بعضا بدون مجوز)، وقوع خشكسالي هاي پي درپي، افزايش دما و كاهش ميزان بارندگي از جمله عوامل اصلي پس روي درياچه اروميه است.

دکتر بشارتي گفت: ۲۹ سد فعال در حوزه درياچه اروميه وجود دارد و ۱۶ سد ديگر در حال ساخت و ۱۷ سد هم در دست مطالعه است كه حجم آب ورودي به درياچه را كم مي كند لذا حجم آب درياچه اروميه بايد به شش تا هفت ميليارد مترمكعب برسد تا مشكل پسروي اين درياچه برطرف شود.

وی اصلاح الگوي كشت ومديريت آب در مزرعه را از راهكارهاي مقابله با پسروي درياچه اروميه وتاثير آن در كشاورزي اعلام كرد و گفت: ۱۷ طرح مختلف براي احيای درياچه اروميه در هيات دولت، دولت تدبير و اميد تصويب شده است.

دکتر بشارتي با اشاره به اينكه يكي از چالش هاي منابع آب و خاك كشور پس روي درياچه اروميه است، تاكيد كرد: اين معضل منطقه اي نبوده و مشكل ملي و كشوري است كه امنيت غذايي را دچار چالش جدي كرده است.

رئيس موسسه تحقيقات آب و خاک کشور به راهکارهاي پيشنهادي براي بهبود مديريت مصرف آب در مزارع و باغات اشاره نمود و افزود: ايجاد تناسب بين سطح زير کشت و منبع آب قابل دسترس ، انتخاب روش آبياري مناسب، متناسب با خصوصيات اقليمي ،خاکي، آبي و اقتصادي بصورت ويژه مکاني، انتخاب برنامه مناسب آبياري (دور و عمق آب آبياري)، تشخيص مراحل رشد ونمو گياه براي شناسايي تقويم مراحل حساس به آب، وضعيت حاصلخيزي خاک براي رفع محدوديت هاي تغذيه گياهي، آموزش و ترويج تکنيک هاي کاربردي و سهل الوصول مديريت آب در مزرعه و رعايت الگوي کشت مناسب را از جمله این پیشنهادات عنوان نمود.

دکتر بشارتي ضرورت توجه بيشتر به توان توليد خاکهاي کشور از طريق شناسايي منابع و استعداد اراضي و نيز مديريت حاصلخيزي خاک ها و پايش کمي و کيفي منابع آب و خاک کشور در مقياس مزرعه اي را در این حوزه موثر دانسته و گفت: تنظيم بيلان آبي در حوزه از اهميت بالايي برخوردار است.

رئيس موسسه تحقيقات آب و خاک کشور در خاتمه با بیان اینکه درياچه اروميه يک درياچه شور است و اراضي اطراف همواره متاثر از شوري آب درياچه بوده است ادامه داد: بايستي کشاورزي در شرايط شور(شورزيست) همواره مد نظر قرار گيرد و بهره برداري از اراضي با لحاظ اين عامل محدود کننده مديريت شود. /س

برچسب ها: مطالعات ، خاک ، شناسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.