سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

احیای آسیاب شیبی گامی در مسير بهره‌وری از دانش رودخانه است

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاريخی شوشتر گفت: احیای آسیاب شیبی محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر گامی در زمينه اشاعه فرهنگ و دانش سنتی و بهره‌وری از دانش رودخانه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ حسین عیدانی بيان كرد: از ابتدای تاسیس پایگاه تا کنون یکی از برنامه‌های آن احیاإ فنون و دانش مدیریت آب و سیستم‌های مختلف استفاده از آب بوده است.

وی خاطرنشان كرد: تاکنون مطالعات زیادی در این خصوص صورت گرفته و به همت استادکاران و افراد مسنی که در این محوطه کار کرده‌اند تعداد شش آسیاب راه‌اندازی شده است که یکی از این آسیاب‌ها از نوع آسیاب شیبی و مابقی از نوع آسیاب های تنوره‌ای بوده است.

عيدانی افزود: راه‌اندازی آسیاب شیبی ماه‌ها به طول انجامید و سیستم کاری این آسیاب تماما برگرفته از روش‌های سنتی گذشته بوده است. تنها تفاوت آن با آسیاب‌های گذشته نوع مصالح امروزی در راه‌اندازی و ساخت آسیاب می‌باشد اما عملکردها کاملا با هم مطابق است.

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی ـ تاريخی شوشتر ادامه داد: این پایگاه در نظر دارد تا در جهت اشاعه فرهنگ و دانش سنتی بهره‌برداری از دانش رودخانه از تمامی ظرفیت‌های پایگاه استفاده کرده و تا تحقق این خواست عمده توان خود را معطوف این هدف كند./ز
برچسب ها: احیا ، آسیاب ، رودخانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.