سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/در شش ماه آغازین سال جاری صورت گرفت:

واگذاری تصویر 400 دست‌نویس کهن کتابخانه آستان قدس به پژوهشگران داخلی و خارجی

در شش ماه آغازین سال 1392، تصویر 400 دست‌نویس (نسخه خطی) از دست‌نویس‌های کهن موجود در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی، به افراد حقیقی و حقوقی در سراسر کشور و خارج از کشور واگذار شده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد کارشناس‌مسئول تالار محققان کتاب‌های خطی سازمان یادشده، با اعلام این خبر گفت: "با توجه به وجود بیش از 85 هزار دست‌نویس کهن در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، این مرکز، همه‌روزه با درخواست‌های پژوهشگران داخلی و خارجی در رشته‌های مختلف روبه‌روست”.

حسن‌علی فریدونی، با اشاره به دیجیتال شدن تمام دست‌نویس‌های کهن موجود در این مرکز، از واگذاری تصویر این دست‌نویس‌ها به پژوهشگران حقیقی و حقوقی به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم و اساسی اداره مخطوطات نام برد و تأکید کرد: "پس از بررسی درخواست‌های حضوری و اینترنتی پژوهشگران، در سریع‌ترین زمان ممکن، تصویر دست‌نویس‌های درخواستی به آن‌ها واگذار شده است”.

وی متقاضیان را از ملّیت‌های مختلف و با سطوح علمی متفاوت دانست و افزود: "بیشترین درخواست برای دریافت تصاویر دست‌نویس‌های کهن، از طرف مؤسسه‌ها، استادان حوزه و دانشگاه و دانشجویان دوره دکتری می‌باشد».

فریدونی به کشورهایی مانندِ بحرین، لندن، عراق، قزاقستان، عربستان سعودی و تاجیکستان اشاره کرد و ادامه داد: «مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی، مرکز پژوهشی نسخه‌پژوهی و تصحیح متون دانشگاه اصفهان، مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، دانشگاه شهید مطهّری، مرکز پژوهشی میراث مکتوب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی خرّم‌آباد، الجامعه المستنصریه در عراق، جامعه بحرین و مرکز باب المراد لندن، از جمله مؤسسه‌ها، مراکز و دانشگاه‌هایی هستند که پژوهشگران آن‌ها در این مدّت، تصویر دست‌نویس‌های کهن را به منظور پژوهش، پایان‌نامه، تصحیح و چاپ، دریافت کرده‌اند”.

وی همچنین شخصیت‌هایی مانندِ آیت‌الله حسین واثقی، دکتر محمدجعفر یاحقی (مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی و ادبیات خراسان) و محمود شالچی طوسی (قائم‌مقام کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی) را از زمره پژوهشگرانی نام برد که تصویر دست‌نویس‌های درخواستی خود از این گنجینه را دریافت کرده‌اند.

فریدونی در پایان، یادآور شد: "کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، همچون گذشته، علاوه بر واگذاری تصویر دست‌نویس‌های کهن، جهت پژوهش و تصحیح، آماده واگذاری تصویر دست‌نویس‌های نفیس خود برای چاپ عکسی و نسخه‌برگردان (فاکسیمیله) با انعقاد قرارداد می‌باشد”.


برچسب ها: کتابخانه ، آستان ، قدس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.