سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان آمریکا به ایجاد تنش با متحدان در پی رسوایی جاسوسی

آمریکا اعلام کرد، اتهاماتی مبنی بر اینکه آژانس‌های اطلاعاتی این کشور تماس‌های تلفنی صدراعظم آلمان و دیگر سیاستمداران در فرانسه و ایتالیا را ضبط کرده‌اند، لحظه‌ای تنش‌زا با برخی متحدان ایجاد کرده و نباید بر همکاری در مورد مسائل سوریه و ایران تاثیر بگذارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز، جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: شکی وجود ندارد که افشای این اطلاعات محرمانه لحظاتی تنش‌زا را با برخی از متحدانمان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به سفر روسای اطلاعاتی آلمان به واشنگتن در روزهای آتی گفت: ما با متحدان خود گفت‌وگو خواهیم کرد.

جنیفر پساکی ادامه داد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به اروپا درباره این ادعاها که توسط ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام شده، با مقامات فرانسه و ایتالیا صحبت کرده است.

وی گفت: افشای فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا چالش‌های مهمی را در روابط ما با متحدان و مردم به وجود ‌آورده است. کری با قاطعیت مشخص کرد، از آنجایی که ما اولویت‌های دیپلماتیک متنوعی همچون مسائل جهانی چون سوریه و ایران با مذاکرات تجاری داریم، کاملا اشتباه است که اجازه دهیم این افشاگری‌ها بر این مسائل تاثیر بگذارد.

آنگلا مرکل، صدراعظم ‌آلمان خواسته که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به این ادعاها که آژانس امنیت ملی آمریکا ده‌ها هزار تماس تلفنی شهروندان فرانسوی را ضبط و تماس‌های شخصی مرکل را شنود کرده، رسیدگی کند.

برلین قصد دارد مقاماتی را از آژانس‌های اطلاعاتی خود به واشنگتن بفرستد و این در حالی است که اعضای پارلمان اروپا اعلام کرده‌اند که به منظور بررسی خسارت‌های قانونی احتمالی برای شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه به آمریکا سفر می‌کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.