سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به دنبال خالی ماندن صندلی دانشگاه‌های غیر انتفاعی:

حسنی: رشد بالای تعداد موسسات موجب خالی بودن صندلی ها شده/آهومنش: خودتان "مجوز تاسیس" داده اید

وزارت علوم و موسسات غیر انتفاعی همچنان همدیگر را مقصر خالی ماندن ظرفیت ها می دانند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ به دنبال  انتشار خبری مبنی بر خالی بودن 40 درصدی صندلی دانشگاه‌ها به سراغ ابوالفضل حسنی،  مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی رفته تا این مسئله را پیگیری کنیم.

وی افزود: با توجه به برنامه چهارم توسعه  بحث کمیت مراکز" آموزش عالی" مد نظر بوده است و این امر هم اکنون با توجه به پیش بینی های موثر محقق شده است چنانچه در سال 92 براساس گزارش های آماری تعداد ثبت نام کنندگان کنکور یک میلیون و 83 هزار و 583 نفر كه از این تعداد 924 هزار و 535نفر به طور کل در جلسه آزمون کنکور حاضر بوده اند که در نهایت  522 هزار و 144 نفر پذیرش شده اند.

وی افزود:  در سال 85  تعداد جمعیت 18 تا 24سال 12میلیون و 564 هزار نفر و در سال 90 تعداد این جمعیت به 11 میلیون و 673 نفر رسید چنانچه پیش بینی می شود در سال 95 تعداد جمعیت بین سنین 18 تا 24 سال که متقاضی "آموزش عالی" هستند 8 میلیون و 938 نفر برسد و براساس  افق 1404در این سال این جمعیت به 7میلیون 673نفر برسد.

حسنی تصریح کرد: در سال 90 تعداد جمعیت که در پوشش دانشجویی قرار گرفته 40 درصد و در پایان سال 95 به پنجاه درصد می رسد و البته در افق 1404 این تعداد به 60 درصد می رسد.

وی افزود: در سال جاری 4میلیون و 500 هزار جمعیت دانشجویی وجود داشت که در مقاطع کاردانی و کارشناسی با کمبود دانشجو مواجه شده و این امر باید به درستی مدیریت و بررسی شود.

حسنی در پاسخ به سوال خبرنگار  باشگاه خبرنگار مبنی بر ارائه راهکار اظهار داشت: با دستور شورای گسترس" آموزش عالی" فعالیت و بررسی در این امر از سال گذشته آغاز شده  چنانچه در ابتدا "دانشگاه پیام نور" مورد بررسی قرار گرفت و البته دانشگاه آزاد نیز براساس اساسنامه خود باید تعیین اولویت شود.

وی اظهار داشت:  توسعه کمی در دانشگاه‌ها  به حد خود رسیده لذا باید کیفی سازی در دانشگاه ها صورت گیرد چنانچه در خصوص "دانشگاه هاي غیر انتفاعی" نیز باید بگویم که در سال 88 تعداد جمعیت در مقاطع مختلف "آموزش عالی" در دانشگاه‌ها و موسسات غیر دولتی  242 هزار و 563  مورد، سال 89 به 323 هزار و 287 مورد در سال 90 به 392 هزار و در سال 91 به 438 هزار رسیده یعنی طی این چند سال شاهد رشد 55 درصدی دانشجو در این دانشگاه‌ها بودیم تا حدی در استان‌هایی چون مازندران، اصفهان، مشهد و گیلان 40 موسسه غیر انتفاعی  تاسیس شده است.

بنابراین رشد بالای تعداد موسسات موجب بروز چنین مشکلاتی  یعنی خالی بودن صندلی ها شده است چرا که سخت گیری های ما از همان ابتدا برای جلوگیری از بروز و کنترل رشد بیش از حد موسسات غیر انتفاعی بود.

 در ادامه آهومنش، رئیس اتحادیه "دانشگاه‌های غیر انتفاعی" کشور در مورد افزایش تعداد موسسات غیر انتفاعی گفت: در ابتدا باید بگویم که دلیل خالی بودن ظرفیت موسسات غیر انتفاعی در ابتدا این است که دانشگاههای آزاد، علمی کاربردی و پیام نور برای نخستین بار بدون کنکور اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی کرده اند.

وی افزود: دلیل دوم آنکه "وزارت علوم" بدون پرداخت هیچ هزینه ای تنها با این اصل که این موسسات از هر دانشجو 600 هزار تومان به طور میانگین شهریه  دریافت می کنند خواستار پذیرش دانشجو در این موسسات  از سوی روسا شد حال سوال اینجاست با کاهش ظرفیت دانشجویی همان هزینه های آب و برق و حتی اساتید حتی برای تعداد اندک دانشجو باقی مانده است.

آهومنش تصریح کرد: چرا  وزارت علوم با توجه به بحث آمایش اقدام به تاسیس و ارائه مجوز برای تاسیس "موسسات غیر انتفاعی" نکرده است.

در ادامه حسنی اظهار داشت: "وزارت علوم" از همان ابتدا با توجه به افزایش تعداد موسسات این تذکر را به مسئولین این موسسات غیر انتفاعی داد که با چنین مشکل هایی در سال های آینده رو به رو می شویم.

حسنی برای حل این  مشکل راهکاری مبنی بر  "تجمیع" موسسات ارائه داد و افزود: بحث تجمیع موسسات غیر انتفاعی باید محقق شود همچنین موسسات غیر انتفاعی باید به سمت تخصصی شدن حرکت کنند./ح

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.