سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

سرعت غیراصولی در ساخت‌وساز، ایمنی پروژه‌ها را به خطر می‌اندازد

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری مشهد گفت: سرعت بخشیدن غیر اصولی در اجرای پروژه‌های شهری عاملی برای اتفاقات ناگوار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، محمدهادی جاوید ، بیان کرد: عدم رعایت اصول قوانین 21 گانه مقررات ملی ساختمان توسط مالکان در ساخت و سازهای شهری پیامدهای ناگواری را به وجود می‌آورد.

وی عنوان کرد: در گودبرداری هر گونه اقدامی در فرآیند احداث ساختمانی صورت می‌گیرد و در این راستا فردمقررات ملی ساختمان است.

سرمایه‌گذار ملزم به رعایت اصول و مباحث

این مسئول اظهار کرد: گودبرداری غیراصولی در پی ناهماهنگی فرد سرمایه‌گذار و مشاوره با مهندسان همچنین سرعت بخشیدن غیر اصولی به ساخت‌ و ساز رخ می‌ دهد.

دکتر جاوید عنوان کرد: در ساخت‌ و سازها و پروژه ‌های شهری باید هم جو ار ی با بنای همسایه و خود معبر همچنین تدابیر لازم محاسبه شود و در این امر خود مالک و فرد سرمایه گذار زیان میبینند.

معاون معماری و شهر سازی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه ساخت وساز در مشهد رو به افزایش است گفت: پلیس ساختمان نظارت بر ساخت و ساز های شهری دارد اما این افراد سرمایه گذار هستند که یکسری اصول را رعایت نمی ‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حصار کشی اطراف پروژه‌ های شهری علاوه بر رعایت اصول ایمنی نیازمند انس با فضای شهری است افزود: نیازمند مصوبات قانونی برای اجرایی شدن و پیگیر این امر از شورای شهر هستیم.

دکترجاوید درخصوص روز شماری پروژه‌های شهری عنوان کرد: از زمان گرفتن پروانه تا ساخت و ساز پروژه به دلیل مشکلات مالی وقفه‌ای در کار ایجاد می‌شود و فرد سرمایه‌گذار بعد از این مدت شروع به ساخت وساز می‌کند و در این زمان نیاز به تمدید پروانه برای ادامه ساخت‌وساز پروژه ایجاد می‌شود، برای همین از آوردن روز شمار خودداری می‌کند اما شهرداری پیگیر این مباحث است.

توجه به بهداشت روان شهروندان از ضروریات مدیریت شهری است

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری مشهدگفت: توجه به بهداشت روان شهروندان از ضروریات مدیریت شهری است

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد، دکتر محمد هادی جاوید خاطرنشان کرد: امروزه نیازهای بشری با رشد تکنولوژی رفته رفته تغییر شکل داده‌است. به طوری که دغدغه شهروند امروزی در هیاهوی شهری، دیگر صرفا نبود پارک در اطراف محل سکونت، نداشتن آسفالت مناسب و... نیست، بلکه مهم‌تر از همه زیبایی سیمای بصری شهر است که به یک مطالبه اساسی برای شهروندان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: شهرهای امروزی به دلیل کاربرد عناصر سخت مانند سیمان و بتن بیشتر غالب رنگ خاکستری به خود گرفته است، در صورتی که در گذشته مصالح محلی که در ساخت بناها و فضاهاي قديمی استفاده می‌شد، دارای رنگهای طبیعی بود؛ از این رو شهری هماهنگ و همگون شکل می‌گرفت که با روحيه، اقليم و فرهنگ مردم نيز تطابق داشت.

دکتر جاوید تصریح کرد: گاهی استفاده نادرست از رنگ سبب آلودگی بصری می‌شود که مدیریت طراحی و بهسازی محیط شهری شهرداری مشهد با تشکیل کمیته نور پردازی از سال 87، ساماندهی وضعیت نور و رنگ را در دستور کار خود قرار داده است.

وی یادآور شد:روشنایی معابر اهمیت زیادی در رفت و آمد و ایجاد احساس امنیت و آرامش شهروندان دارد که نورپردازی در شهر نیاز به تخصص و مهارت دارد که سبب جذاب شدن آن می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: از این رو مکان یابی و شناسایی نقاط مستعد برای نورپردازی، بررسی نواقص موجود و رفع آن‌ها از جمله برنامه‌های کمیته نورپردازی خواهد بود که توسط کارشناسان خبره انجام خواهد شد.

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری مشهدهمچنین نورپردازی را یکی از مهمترین عوامل تحول سیمای شهری به ویژه در شب دانست و عنوان کرد: از این رو لزوم تدوین ضوابط و مقررات سیستم‌های روشنایی و نورپردازی در شهر مشهد امری ضروری است.

دکتر جاوید افزود: از سوی دیگر توجه به بهداشت روان شهروندان از ضروریات مدیریت شهری است که باید تلاش شود عنصر لذت و آرامش در فضا سازی ‌های شهری لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه حساسیت شهروندان نسبت به نمادهایی که هر روز در مقابل دید آنها قرار می ‌گیرد، امری بدیهی است که باید با برنامه ریزی علمی و عملی بستر های تأمین و پاسخ به نیازهای جدید آن‌ ها را فراهم کرد.

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری مشهدگفت: بر این اساس احیا بافت و فضاهای شهری به دلیل ارتقای كیفی فضاهای مربوطه و تجهیز مناسب آنها نه تنها نیاز ساكنان به فضاهای مطلوب شهری برای زندگی جاری را تامین می‌كند، بلكه موجب افزایش هویت اجتماعی و فرهنگی می‌شود.

وی ارتقاء کيفي سيما و منظر شهري، توجه به اقليم در امر نماسازي، حفظ هويت شهري مشهد، رسيدن به سطوح همخوان ، هماهنگ و وحدت يافته در بدنه فضاي شهری را از موارد مورد توجه جهت رفع آلودگی های بصری دانست.

نایب ریس نطام مهندسی خراسان افزود: براین اساس مقرر گردید کليه سطوح نمايان ساختمانهاي واقع شده در حريم شهر که از داخل معابر عمومي قابل مشاهده است اعم از نماهاي جانبي و اصلي ، نماي شهري محسوب شده که باید با مصالح مرغوب، به طرز مناسب، زيبا و هماهنگ نماسازي شوند.

وی عنوان کرد: قطعاتی که بارگذاری آنها در حاشیه خیابان فرعی (خيابان با عرض كمتر) می باشد، ملزم به رنگ گذاری قالب دیوارهای جانبی، متناسب با رنگ نمای اصلی می‌باشند

دکتر جاوید قرار گیری کليه الحاقات اضافي بنا از قبيل کولر، کانال کولر، سيم کشي، لامپ‌های روشنايي، کنتورهاي تاسيسات و ... بر روي نماي اصلي ساختمان‌ها طبق آیین نامه اجرایی ممنوع دانست.

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری مشهدگفت : بکار بردن نماي تمام شيشه‌اي جهت ساختمان با کاربري مسکوني ممنوع مي باشد، همچنین سطح شيشه نباید بيش از 40 درصد نماي واحدهاي آپارتماني را تشکیل دهد.


برچسب ها: معماری ، شهرداری ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.