سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"مواد شوينده "با بدن شما چه کار مي کند؟

مسموميت ناشي از مصرف مواد شوينده روي معده، روده باريک، مري و دستگاه گوارش تأثير بد مي گذارد که در اين ميان بافت مري بيشترين صدمه را مي بيند.

دکتر آگاه، متخصص گوارش و کبد با بيان اين مطلب که مواد شوينده اغلب از مواد قليايي و بعضا اسيد ساخته اند در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: معمولا بلع اين مواد بدنبال اشتباه صورت مي گيرد که به دليل در دسترس بودن اين مواد شيميايي بلع آنها مزمن و خطرناک است و مي تواند صدمات جبران ناپذيري روي دستگاه گوارش بگذارد.

به گفته ي اين متخصص ميزان آسيب رساني اين مواد قليايي روي معده، روده باريک و مري، باهم تفاوت زيادي وجود دارد به اين نحو که به محض ورود اين مواد از راه دهان و حلق، به درون معده به دليل اسيد قوي اي که وجود دارد؛ اين اسيد در برابر قليا واکنش نشان مي دهد و آسيب کمتري به آن مي رساند که ممکن است تنها داخل معده سوختگي سطحي ايجاد مي کند.

وي در ادامه گفت: اما اين آسيب و صدمه بيشتر روي مري به دليل اينکه حاوي اسيد نيست و به طور مستقيم در معرض ماده قليايي قرار بگيرد و آسيب جدي ببيند.

وي اظهار داشت: عارضه حاد آسيب قليا بر مري نه در کوتاه مدت بلکه در بلند مدت مي تواند خطرناک غيرقابل کنترل باشد. از جمله اين عوارض را آسيب روي بافت مري و ايجاد زخم دانست که اين زخم مي تواند درد ايجاد کند که ممکن است منجر به خونريزي شود که در مواردي ممکن است اين آسيب بدون درد باشد.

به گفته وي به طور مزمن اين قليا مي تواند به دنبال آسيب بافت مري تنگي ايجاد کند و در اين تنگي مختلف داشته باشد که در خيلي موارد اين تنگي ها ممکن است به گشادکردن جواب ندهد و جراحي بخواهد که در اين مورد مري برداشته مي شود.

وي تأکيد کرد: تنگي مري ناشي از قليا و آسيب هاي آن مي تواند در طولاني مدت باعث عوارضي مثل سرطان مري شود.

متخصص گوارش و کبد در افرادي که قليا مصرف مي کنند رشد سرطان مري را در آنها ده ها برابر بيشتر از جمعيت مادي دانست.

وي توصيه کرد: فردي که قليا را نادانسته يا دانسته بلع مي کند نبايد او را وادار به استفراغ کرد چون موادي که از معده برمي گردد در حين برگشت مي تواند به مري آسيب جدي وارد کند.

وي ورود اين مواد شيميايي را به روده همراه با آسيب سطحي دانست که باعث سوختگي بافت روده شده که بدنبالش بيمار دچار درد شکم شده و حدود شش تا دوازده ساعت بستري مي شود.

وي در پايان خاطرنشان کرد: با توجه به عوارض جدي و خطرناک مواد قليايي و اسيدي در بدن، بايد اين مواد از دسترس کودکان دور نگهداشته و اطلاع رساني گسترده اي بين مردم انجام شود تا به عمق مسئله پي ببرند./ح

انتهاي پيام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.