سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"مارهايي " که اقتصاد و رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي را تسخير کرده اند

مساله سیطره "مارهای خوابیده براموال" و مجاری امور دراسرائیل بار دیگر این روزها مطرح شده است. اینان گروهی هستند که بر سیاست اقتصادی و تصمیم گیر یهای مرکزی تسلط یافته و در حلقه سیاست اسرائیل به شدت نفوذ دارند. گزارشی جدید، این گروه را عامل ادامه گرانی و سختی معیشت در اسرائیل می داند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فلسطين آنلاين: برهوم جرایسی، نویسنده مشهور می گوید: در سالهای اخیر افراد بزرگ ثروتمند که در اصطلاح به "مارهای خوابیده بر اموال"معروفند، بر اقتصاد تسلط یافته و امور را در دست گرفتند. این پدیده نه تنها در هنگام انتخابات پارلمانی و شهرداری خود را نشان داده بلکه در زندگی روزانه نیز دیده می شود. این افراد در تصمیم گیری های مرکزی نیز نقش عمده ای ایفا می کنند، یعنی همان گروه هایی که سیاست اقتصادی اسرائیل را نیز مشخص می کنند. 

در حقیقت باید گفت که سیاست اقتصادی اسرائیل در شش دهه گذشته به دور از تاثیرپذیری از این گروه و در جهت تامین نیازهای سرمایه داران، نبوده است؛ اما با آغاز دهه نود قرن گذشته، تحول بزرگی بین سرمایه داران و رژيم اسرائيل رخ داد؛ به طوری که موسسه اسرائیلی تلاش کرد تا با استفاده از متغیرات جهانی حاصله و به دنبال تفکیک سوسیالیست نظامی و فضای باز در بازارهای جهانی و برگردادندن سرمایه گذاران اسرائیل و خارجی ها به داخل ، مرحله جهانی شدن را آغاز کند. این سرمایه گذاران به دنبال وقوع جنگ و انتفاضه ها که تاثیر منفی  بر اقتصاد اسرائیل داشت، کشور را ترک کرده بودند.

زمان نفوذ ثوتمندان بزرگ به قدرت، در اوایل دهه نود بود؛ یعنی هنگامی که حزب "العمل" و حزب "لیکود" به سبک احزاب آمریکا، رهبران و نمایندگان خود را در انتخابات پارلمانی انتخاب کردند یعنی در خلال انتخابات حزبی داخلی؛ روشی که نیاز به سرمایه فراوان دارد. در این انتخابات سرمایه داران بزرگ، از ستادهای انتخاباتی حمایت کردند و این ستاد ها به هنگام  پیروزی در انتخابات ، در واقع موالی سرمایه داران شدند. این پدیده بسیار رشد کرد و هنوز نیز به قوت خود باقی است و مجموعه قوانین موضوعه در سالهای اخیر، نتوانسته جلوی آن را بگیرد.

در این سالها پدیده تسلط بر اقتصاد هم به ویژه بعد از واگذاری صندوق های بازنشستگی به بورس و بازار سرمایه ، بیشتر شده است و این صندوق ها به منبعی برای وام های بزرگ به ثروتمندان تبدیل شد که به راحتی می توانستند از آن پول بگیرند و در مقابل دارایی های مردم با خطر روبرو شد و سود کمی نصیبشان می شد و سود های بزرگ تنها جیب سرمایه داران را پر می کرد. در این راستا فسادهایی رخ داد که نزدیک به غارت گسترده اموال مردم بود و یکی از این قضایا هم اینک در دادگاه های اسرائیلی جریان دارد.


***  اشکال سیطره سرمایه داران و نفوذ آنان در دستگاه حکومتی تل آويو:
مجله اقتصادی زی مارکر رژيم صهيونيستي در گزارشی، پرونده بزرگی از تاثیر تسلط سرمایه داران  بر اقتصاد اسرائیلی را نشان داده است، علاوه بر این گزارشی نیز از ایتان افرائیل ضمیمه این گزارش کرده که در آن أشکال تاثیر این گروه ها بر اقتصاد اسرائیل را نشان می دهد.
این افراد ابتدا سیطره خود را بر یک شرکت یا مجموعه ای از شرکت های فعال آغاز می کنند ، به این ترتیب که سهم این شرکت ها را می خرند و از این به عنوان امتیازی در تصمیم گیری های شرکت استفاده می کنند. 

مرحله دوم: این افراد وقتی به اداره شرکت های می رسند مدیرهای بزرگی را انتخاب می کنند که با حکومت ارتباط دارند، از این رو عادتا افراد مشهور و دارای سابقه در موسسات دولتی یا سیاسی را برای این هدف بر می گزینند تا بتواند با موسسه حکومتی راحت تر ارتباط برقرار کنند. افرادی که انتخاب می شوند معمولا دست مزد ها و پاداش های سنگینی می گیرند تا وظیفه ای که به عهده آنان هستند، بتوانند به خوبی انجام دهند و اساسا در مقابل کسانی که انتخابشان کردند اطاعت پذیری بیشتری داشته باشند.

مرحله سوم : تلاش برای ایجاد روابط بسیار محکم با شرکت های سرمایه گذاری مالی ، یکی از راه های ایجاد این رابطه خریدن سهام شرکت های مذکور است تا بتوانند از داخل بر این شرکت ها تاثیر بیشتری داشته باشند.

مرحله چهارم: هر یک از این ثروتمندان مشاورانی در زمینه های اقتصاد و حقوقی دارند. و مهم این است که این مشاوران دارای روابط محکمی با حکومت و موسسات مالی و اقتصادی باشند.

مرحله پنچم: ایجاد روابط مستقیم با مسئولان در موسسات ریاست رسمی

مرحله ششم: نفوذ در عرصه سیاسی: زیرا وزراء و اعضای کلیسا می توانند بر اصلاحات تاثیر داشته باشند و باعث ترفیع یا براندازی سرمایه داران شوند. 

 ***  تسلط بر رسانه ها
اما مرحله هفتم – و همانطور که ایتان آفرئیل می گوید- این است که همه راه ها و ابزارهای ذکر شده برای نفوذ در موسسه حکومتی  بدون ایجاد روابط و ائتلاف و سیطره بر رسانه ها ممکن، نخواهد شد و رسانه است که بر افکار عمومی و جهت دهی آن تاثیر بسیار دارد.

آفرئیل می گوید: تشکل و باشگاه سرمایه داران تنها چند هزار نفر (  بین سه تا ده هزار) عضو دارد و متشکل از بازرگانان و بانکداران و صاحبان شرکت های سرمایه گذاری مالی و رسانه و مسئولانی از شرکت های حکومتی و موسسات و شرکت های بزرگ و برخی از سیاستمداران است اما با همین اعضا بر بسیاری از امور و حداقل بر منتخب مردم تاثیر می گذارند.

در سالهای اخیر تسلط بر رسانه های مرکزی تجاری در اسرائیل توسط ثروتمندان زیاد شده و به ویژه روزنامه های مشهور و کانال های تلویزیونی پربیننده و شبکه دو و ده را در دست خود گرفتند. این قضیه بیش از چند بار در کلیسا و محافل مربوطه برای رسیدگی مطرح شده است.

***  صحنه بسیار خطرناک
آفریئیل می گوید: وقتی از بالا نگاه می کنیم و مسائلی که رو شده و اموری که هنوز در خفا هستند را در نظر بگیریم، متوجه می شویم که تاثیر این سرمایه داران بر حکومت و مجاری امور بسیار خطرناک است. باشگاه سرمایه داران علاوه بر متحدانی که در رسانه ها دارد تاثیر فراوانی در بازارهای مالی و استفاده از اموال صندوق های بازنشستگی دارد. کما اینکه بر طریقه مصرف مردم و گرایشها و شکل دادن سلایق افراد و تفکر آنان و افکار عمومی نیز اثر می گذارد.

این نویسنده در ادامه می گوید: باشگاه سرمایه داران بر ارتش و نیروهای امنیتی هم تاثیر دارد و با اعمال فشارها بر رئیس حکومت و وزرا و دیگر مسئولان رده بالای حکومتی هم تاثیر گذار است. 

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.