سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اينديپندنت: آب شدن يخ روابط آمريکا و ايران و روي برگرداندن عربستان از آمريکا

روزنامه اينديپندنت نوشت اختلاف آمريکا و عربستان براي واشنگتن مشکل ساز است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه انگليسي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "ديويد اوزبورن" نوشت از آن جايي که گفته مي شود عربستان به علت برخي مسائل از جمله بحران سوريه از آمريکا روي بر مي گرداند، آمريکا در حال مقابله با بحران روزافزون در روابط خود با اين کشور است، کشوري که دهها سال از مهمترين متحد آن در خاورميانه بوده است.

شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود، عضو خانواده سلطنتي عربستان که به مدت 22 سال سفير اين کشور در واشنگتن بوده و اکنون رئيس سرويس اطلاعاتي عربستان است به ديپلمات هاي اروپايي گفته است قصد دارد همکاري اين کشور را با آمريکا به علت سياست هاي واشنگتن در منطقه کاهش دهد.

اين تصميم در آخر هفته گذشته زماني که عربستان با رد پيشنهاد عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل جامعه ديپلماتيک را حيرت زده کرد، به صورت ناگهاني در معرض توجه قرار گرفت.

رياض از تصميم آمريکا براي حمله نکردن به سوريه به خشم آمده است. نشانه هايي از آب شدن يخ روابط آمريکا و ايران از زمان آغاز رياست جمهوري حسن روحاني و همچنين ناتواني در پايان دادن به درگيري اسرائيل و فلسطين از علل ديگر خشم عربستان به آمريکا است. اين خشم به ترديد آمريکا در حمايت از رياض در محکوم کردند قيام شيعيان بحرين در سال 2011 باز مي گردد.

اين اختلاف نه فقط روابط ديپلماتيک ميان عربستان و آمريکا را تهديد مي کند بلکه روابط گسترده اقتصادي و نظامي اين دو کشور را نيز در معرض خطر قرار داده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.