سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/ اصلاح مديريت آب درباغات واراضي كشاورزي:

راهكاری مناسب در مقابله با پسروي درياچه اروميه

رييس بخش تحقيقات آبياري و خاك موسسه تحقيقات خاك و آب كشور گفت: اصلاح مديريت آب درباغات واراضي كشاورزي راهكار مناسب مقابله با پسروي درياچه اروميه از منظر وزارت جهاد كشاورزي است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، غالبي در همايش ملي تاثيرات پس روي درياچه اروميه بر خاك و آب در تبريزافزود: انتخاب سامانه و نوع آبياري در مزرعه و طراحي نوع آبياري متناسب با اقليم و نياز منطقه بايد مد نظر باشد.

وي افزود: آموزش هاي لازم بايد در سر مزارع و اراضي كشاورزي به كشاورزان داده شود تا در آبياري تحت فشار ، كشاورز به طور كامل با اين سامانه آشنا شود.

غالبي خاطرنشان كرد: مديريت آب در مزرعه و تغيير الگوي كشت راهكارهايي است كه در حوزه درياچه اروميه كاربرد دارد.

وي تاكيد كرد: وجود ضعف و مشكلات مديريت بهينه مصرف آب در مزارع و باغات كشور از مهمترين موضوع هاي چالشي در كشور است به طوري كه عمده ترين تلفات در مصرف آب به اين قسمت مربوط مي شود.

وي افزود: ضعف در ساختار الگوي مصرف در مزارع و باغات به واسطه نبود تبعيت الگوي مصرف آب از اصول فني و علمي براي كاهش تلفات آب، افزايش توليد در واحد سطح، پايداري و تضمين توليد اقتصادي در شرايط بحران آب و خشكسالي از ديگر مشكلات مربوط به بخش آب كشاورزي در كشور و حوزه درياچه اروميه است.

وي انتخاب روش آبياري مناسب، متناسب با خصوصيات اقليمي، خاكي، آبي و اقتصادي به صورت ويژه مكاني (site specific) هر منطقه براي افزايش بازدهي كاربرد آب و كاهش تلفات آب در مزرعه را از روش هاي اثربخش براي مديريت آب در اراضي كشاورزي اعلام كرد.

غالبي افزود: انتخاب برنامه مناسب آبياري متناسب با دسترسي به منابع آب مطمئن به صورت ويژه مكاني هر منطقه از مناسب ترين اقدامات براي برنامه ريزي آبياري در مزارع و باغات است.

نخستين همايش ملي تاثير پسروي درياچه اروميه بر خاك و آب از ديروز در تبريز آغاز شده و امروز چهارشنبه در مجتمع فرهنگي شهيد كسايي تبريز به پايان مي رسد/س

برچسب ها: اصلاح ، مدیریت ، آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.