سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

صادرات ۳۳ هزار تن از تولیدات شهرک سلیمی به ارزش ۷۷ میلیون دلار

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با اشاره به صادرات 33 هزار تن تولیدات با ارزش 77 میلیون دلار از شهرک سلیمی گفت: شرکت هایی چون گروه تراکتورسازی برای استقرار در شهرک صنعتی بعثت تقاضای کتبی داده اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،عسگری در گفتگو با خبرنگاران افزود: در آذربایجان شرقی 52 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که در 36 مورد از آنها واگذاری واحدهای صنعتی صورت می گیرد و در بسیاری نیز زیرساخت های مورد نیاز برای فعالیت های صنعتی ایجاد شده است.

وی در مورد قراردادهای منعقد در این شرکت نیز گفت: تا کنون بر اساس سه هزار و 399 قرارداد منعقد شده در این شرکت، یک هزار و 400 هکتار از اراضی شهرک های صنعتی واگذار و یک هزار و 750 واحد صنعتی در آنها افتتاح شده است که تنها 12 درصد از این واحدها پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و بنا بدلایلی چون کمبود نقدینگی، فقدان بازار، کمبود و گرانی مواد اولیه و یا اختلاف شرکا غیر فعال هستند که در مقایسه با متوسط کشوری رقم بسیار پایینی است.

عسگری با اشاره به اشتغالزایی 41 هزار نفری در شهرک های صنعتی استان، از تخصیص نیافتن اعتبارات استانی این شرکت انتقاد و تصریح کرد: با وجود اینکه سال گشته تنها 22 درصد از اعتبارات استانی140 میلیارد ریالی این شرکت اختصاص یافته ولی توانستیم بیش از صد درصد اعتبارات مورد نیاز را با استفاده از منابع داخلی شرکت تامین کنیم.

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی در ادامه افزود: در شش ماهه اول امسال نیز توانسته ایم بیش از 56 درصد اعتبارات شرکت را محقق کنیم و این در حالی است که از اعتبارات 126 میلیارد ریالی استانی تا کنون تنها 9 درصد اختصاص یافته ولی با وجود تمام این مشکلات در کنار مشکلات تحریم ها و تنگناهای اقتصادی، افزایش اعتیارات داخلی شرکت از 250 میلیارد ریال به 450 میلیارد ریال هدفگذاری و 70 پروژه را برای تحقق این هدفگذاری تعریف کرده ایم.

وی در مورد پروژه های آینده این شرکت نیز گفت: در دهه فجر امسال 18 پروژه مهم با اعتباری بیش از 140 میلیارد ریال افتتاح می شود و علاوه بر آن هفت پروژه نیز برای یکصد روز اول دولت یازدهم تعریف کرده بودیم که تمام آنها با اعتباری 15 میلیارد ریالی به بهره برداری رسیده اند.

عسگری به اقدامات این شرکت در حوزه صنایع کوچک نیز خاطرنشان شد: شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با رعایت تمام شاخص های مدنظر شرکت شهرک های صنعتی ایران توانسته رتبه اول کشوری را کسب کند که حوزه صنایع کوچک نیز در این میان حایز رتبه برتر کشوری شده و در راستای همین رویکرد نیز تفاهم نامه ای با پارک علم و فن آوری پردیس برای تجاری سازی ایده ها به امضا رسیده است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با اشاره به مزیت های شهرک های صنعتی استان تصریح کرد: تنها در شهرک سلیمی به عنوان تنها شهرکی که دارای پایانه گمرکی است، 33 هزار تن از تولیدات این شهرک با ارزش 77 میلیون دلار صادر شده است که نشان از مزیت ها و ویژگی های منحصر بفرد شهرک های صنعتی استان و قابلیت های بالای آنهاست.

وی با اشاره به برنامه ریزی های این شرکت برای واگذاری واحدهای شهرک صنعتی بعثت در دهه فجر گفت: با توجه به آغاز عملیات اجرایی یکصد هکتار از فاز اول این پروژه در ائاخر خرداد و پیشرفت 50 درصدی آن، نسبت به تحقق برنامه واگذاری واحدهای این فاز در دهه فجر بسیار امیدواریم و برنامه ریزی های لازم برای اجرای پروژه 450 هکتار دیگر از همین فاز بلافاصله پس از این یکصد هکتار نیز صورت گرفته است.

عسگری با تایید برخی اخبار در خصوص تقاضای برخی شرکت های بزرگ استان در شهرک بعثت اظهار داشت: با توجه به نزدیکی این شهرک به مرکز استان و وجود زیرساخت های مناسب، درخواست های بسیاری برای واگذاری قطعات فاز اول شهرک بعثت صورت گرفته بطوریکه برای همین صد هکتار تقاضایی نزدیک به 200 هکتار وجود دارد و حتی شرکت های بزرگی چون گروه تراکتورسازی نیز برای حضور در این شهرک تقاضای کتبی داده اند.

وی از استحصال 540 هکتار از اراضی فاز اول شهرک بعثت برای واگذاری در قالب 109 خبر داد و گفت: در مجموع 70 الی 80 درصد از اراضی 10 هزار و 800 هکتاری شهرک بعثت با پیش بینی استقرار واحدهای صنعتی در 13 هزار قطعه قابل استحصال است که زمینه اشتغال بین 150 هزار تا 273 هزار نفر را فراهم می کند و این در حالی است که تنها در فاز 550 هکتاری فعلی بیش از 22 هزار نفر مشغول بکار می شوند.

عسگری در خصوص تاثیر ایجاد و توسعه شهرک های صنعتی استان بر رونق منطقه آزاد ارس تاکید کرد: طبق آیین نامه های این دو حوزه، چنین اقداماتی تضادی با هم ندارند و حتی معتقدیم فارغ از تمام نگاه های سیاسی و منطقه ای، در نگاهی کلان ایجاد و توسعه شهرک های صنعتی در نقاط مختلف استان می تواند منجر به ارایه محصولات متنوع و جلوگیری از تمرکز زیرساخت ها و منابع در یک نقطه خاص و در نتیجه حضور سرمایه گذاران در مناطق محروم استان شود./ش

برچسب ها: صادرات ، تولیدات ، شهرک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.