سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

زنان محور سلامت و تضمین کننده سلامت خانواده هستند

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به مناسبت هفته ملی سلامت زنان گفت: زنان به عنوان مادر، محور سلامت و تضمین کننده سلامت خانواده هستند.

پوران خلفیان، با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشورهای در حال توسعه را بزرگسالان تشکیل می دهند افزود: بر اساس سر شماری سال ۱۳۸۵ ، زنان حدود ۴۸ درصد جمعیت ایران را به خود اختصاص می دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت زنان میانسال کشور (گروه سنی ۵۹-۲۵ سال ) ۱۸ میلیون نفر برآورد شده است. حال آنکه همه گروه های زنان از دختران تا میانسالان و سالمندان نیازمند حمایت جدی برای ارتقای همه جانبه کیفیت زندگی و سلامت هستند.
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: از آنجایی که زنان محور سلامت خانواده به شمار می روند مرگ و میر و ناتوانی و رفتارهای آنان همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.
خلفیان ادامه داد: زنان به طور معمول مدیریت و برنامه ریزی سلامت خانواده از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس های بزرگ ها و ارائه خدمات به سالمندان را به عهده دارند.
وی گفت: با توجه به یادگیری رفتار در خانواده و نقش مادران در شبکه یادگیری اجتماعی آثار رفتارهای زنان و مادران بر جنبه های مختلف سلامت و بیماری و تاثیر آن در فرهنگ رفتار همه اعضای خانواده بر هیچکس پوشیده نیست.
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: لذا با توحه به آمار فوق و اهمیت سلامت زنان در جامعه، خدمات مورد نیاز گروه های مختلف سنی زنان تحت عناوین برنامه مراقبت مادران- سالمندان- میانسالان)
در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت استان ارائه می گردد.
وی افزود: همچنین برنامه سلامت میانسالان تحت عنوان سبا ۲ (زنان ۵۹- ۴۵ سال) و با هدف کاهش موربیدیتی و مورتالیتی با ارائه راهکارهای پیشگیرانه و سلامت محور در جهت اتخاذ شیوه زندگی سالم، خود مراقبتی، کنترل عوامل خطر، پیشگیری از بیماریهای و تشخیص و درمان زود هنگام آنها به صورت پایلوت از سال ۹۱ در شهرستان های کیار اجرا می گردد.
خلفیان گفت: جمعیت گروه هدف ( زنان ۵۹- ۴۵ ساله) در این شهرستان چهارهزار و هفده نفر بوده و تاکنون یک هزار وهفتادو هشت نفر از گروه مذکور دارای پرونده ارزیابی سلامت می باشند که ظرف ۳ سال تمامی گروه هدف به تدریج تحت پوشش قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: شیوه زندگی سالم مشتمل بر تغذیه، فعالیت فیزیکی و دخانیات و سلامت باروری، مشتمل بر یائسگی، اختلال عملکرد زناشویی، بیماری های آمیزشی، سرطان های زنان و سلامت عمومی با تاکید بر کنترل عوامل خطر و پیشگیری از بیماریهای شایع دوران میانسالی و ترویج خود مراقفبتی؛ هسته اصلی خدمات سلامت میانسالان را تشکیل می دهد.
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: از دیگر اقدامات مرتبط با سلامت بانوان نامگذاری هفته آخر مهرماه به عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی (سبا) می باشد که با هدف حساس سازی عموم مردم و سایر بخش های مرتبط با سلامت زنان برگزار می گردد.
وی افزود: امسال هفته سبا (سلامت بانوان ایرانی) با شعار" فردا دیر است، سلامت زنان را جدی بگیریم" با همکاری همه سازمانهای ذیربط و با استفاده از امکانات و ابتکارت مختلف برگزار می شود.
خلفیان، با اشاره به محورهای فعالیت های این هفته افزود: اهم فعالیت های پیش بینی شده در جهت برگزاری هر چه با شکوه تر این هفته می توان به اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و جراید، نصب پلاکارد و بنر در مراکز پر تردد ، برگزاری جشنواره های غذای سالم در مراکز بهداشتی و درمانی ، برگزاری کلاسهای آموزشی و همایش با موضوعات مرتبط با سلامت زنان اشاره کرد./ب

برچسب ها: زنان ، سلامت ، خانواده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.