سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مصاحبه با روزنامه الحيات؛

خالد العطيه: در سطوح مختلفي با ايران ارتباط داريم/ مخالفان دولت سوريه تمايل به شرکت در کنفرانس "ژنو2" ندارند

وزير امور خارجه قطر گفت تا وقتي که دولت سوريه مفاد کنفرانس ژنو 1 را نپذيرد شرکت در کنفرانس ژنو 2 براي مخالفان دولت سوريه پذيرفتني نيست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "خالد العطيه" وزير امور خارجه قطر که پس از جلسه وزراي امور خارجه عرب با جان کري وزير امور خارجه آمريکا در پاريس ، عازم لندن بود تا در نشستي با حضور گروه موسوم به دوستان سوريه شرکت کند در مصاحبه با روزنامه الحيات گفت : ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان در  سفر به دوحه از امير قطر خواسته بود براي آزاد سازي شهروندان لبناني وارد عمل شود و بر همين اساس امير قطر به ما دستور داد موضوع ربوده شدن شهروندان لبناني را بررسي کنيم.ما نيز مذاکراتي  با آدم ربايان انجام داديم .آنها باتوجه به آن که عده اي از وابستگان آنها در زندانهاي سوريه تحت بازداشت بودند با ما وارد مذاکره شدند.

وي در پاسخ به سوالي درخصوص ارتباط قطر با ايران و حزب الله لبنان گفت: ايران کشور همجوار ماست و ما در سطوح مختلفي با اين کشور ارتباط داريم اما با اين کشور درخصوص موضوع سوريه اختلاف نظر داريم.ما با ايراني ها گفتگو کرده ايم و به آنها گفته ايم که با آنها درخصوص سياستشان در سوريه موافق نيستيم. 

وي درباره مفهوم بيانيه شوراي همکاري خليج فارس در انتقاد از سياست هاي ايران وحزب الله گفت : ما قطري ها حزب الله را حزب مقاومت بشمار مي آوريم و در سال 2006 از آنها حمايت مي کرديم اما اکنون نمي توانيم در کنار حزب الله باشيم.

العطيه درباره کنفرانس ژنو 2 و موضع آمريکا گفت : اظهارات مقامات آمريکائي درخصوص کنفرانس ژنو 2 کاملا روشن و بر مبناي مفاد شش گانه کنفرانس ژنو 2 است.اکنون درباره موضع آمريکا درخصوص کنفرانس ژنو 2 سوالي مطرح نيست بلکه سوال اين است که مردم سوريه چه مي خواهند؟

مخالفان دولت سوريه فقط شوراي ملي بود و جامعه بين المللي اعتراض داشت که شوراي ملي شامل همه طيف هاي مخالفان سوريه نمي شود و به همين علت به سراغ ائتلاف رفت سپس گفتند که ائتلاف بايد گسترش يابد و گروههاي متنوع درآن باشند و مخالفان پذيرفتند. سپس گفتند ائتلاف با انقلابيوني که درميدان حضور دارند ارتباط ندارد و به همين علت شوراي نظامي تشکيل شد.چرا بايد شکست جامعه بين المللي و شوراي امنيت را به گردن مخالفان دولت سوريه بيندازيم؟ما پاسخ اين سوال مي خواهيم.

العطيه درباره اين که آيا مخالفان به کنفرانس ژنو 2 خواهند رفت يا نه ؟ گفت: ما احساس مي کنيم که آنها تمايل به شرکت در کنفرانس ژنو 2 را ندارند شرايط کنفرانس ژنو فراهم نيست و اين نقص از جانب نظام حاکم درسوريه و حاميان آن است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.