سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراسم گراميداشت شاعر انقلاب اسلامي عباس باقري؛

عباس باقري دنباله‌روي بومي‌سرايي در شعر نيما

عباس باقري مستعدترين فرد در دنباله روي از شيوه نيما در بومي سرايي است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل مراسم گراميداشت شاعر انقلاب اسلامي عباس باقري اين مراسم در موسسه فرهنگي رسانه‌اي اوج با حضور يوسف علي ميرشكاك شاعر، عليرضا قزوه شاعر، عباس براتي‌پور شاعر، جواد محقق، محقق و پژوهشگر ادبي، دكتر عالي نماينده سيستان در مجلس شوراي اسلامي، دكتر شهرياري نماينده مجلس شوراي اسلامي مهندس گلشن و ساير اساتيد شعر و ادب حضور داشتند.

در اين مراسم كيومرث عباسي شاعر با خواندن شعري گفت: استاد "باقري" واقعا يكي از شاعران بي‌رياي سيستان و بلوچستان و از بنيانگذاران شعر نيمروز در سيستان است در آخرين كنگره شعرشان من را نيز دعوت كردند.

وي در پايان سخنانش با اشاره به اينكه شعري با رديف سيستان سروده بيان كرد: شعرم با رديف سيستان را به عباس باقري تقديم مي‌كنم.

در ادامه مراسم محمدرضا سهرابي‌نژاد شاعر با اشاره به اينكه آشنايي وي با عباس باقري به دهه پنجاه برمي‌گردد گفت: در مجله "جوانان" ان زمان كه زير نظر استاد تباهي چاپ مي‌شد در مقطعي شاعران را با عكس و بيوگرافي معرفي مي‌كردند و من از آن زمان با عباس باقري آشنا شدم.

اين شاعر با اشاره به اينكه شاعران دهه پنجاه به لاابالي‌گري‌هاي خود و طرفداري از ايسم‌هاي چپ و راست افتخار مي‌كردند افزود: باقري در آن زمان به اينكه قرآن  گوش مي‌كردند افتخار مي‌كردند بعدها وي را ‌آدمي به دور از ريا و تظاهر و رنج كشيده ديدم.

سهرابي نژاد ادامه داد: دغدغه مردم و كشورش در وجود باقري سبب شده چرب و شيرين هاي روزگار را رها كند و به دليل علاقه به نياكان خويش در زابل ماند به دوستي با عباس باقري افتخار مي‌كنم در دهه 70 با وجود محروميت‌هاي شهر زابل كنگره شعر در آن شهر برگزار كردند.

وي با اشاره به چگونگي برگزاري كنگره‌هاي شعر در زابل توسط عباس باقري تصريح كرد: عباس باقري شاعري دوست داشتني است و از برگزاري پاسداشت براي اين شاعر تشكر مي‌كنم شاعري است كه شاعران زيادي تربيت كرده و خواهد كرد.

در اين مراسم فيلمي درباره عباس باقري پخش شده در ادامه اين مراسم جواد محقق، محقق و پژوهشگر  ادبي در اين مراسم گفت: عباس باقري گنجينه فرهنگ و  ادب سيستان است و از ويژگي‌هاي شخصيتي باقري مي‌توان به اخلاق مداري وي اشاره كرد.

وي افزود: باقري در كنار ويژگي‌هاي علمي و ادبي، داراي ويژگي‌ اخلاق مداري است كه اين ويژگي‌ را براي اهالي ادب و هنر قابل تامل مي‌دانم وي همواره اين ويژگي‌ها را با خود داشتند در طول اين چهل و چند سال آشنايي با عباس باقري يكبار صداي بلند ايشان را نشنيدم.

محقق با اشاره به اينكه ويژگي اخلاق مداري باقري زيربناي دين مداري دارد عنوان كرد: باقري دين مداري بي هياهواست كه به وظايف ديني خويش عمل كرده در سالهاي قبل از انقلاب دوستان نسل اول انقلاب يادداشتهايي داشتند.

اين محقق و پژهشگر ادبي با اشاره به اينكه دوستان نسل اول انقلاب تمرين‌ها و تجربه‌هايشان را در همان سالها به ثمر رساندند و از جمله اين دوستان عباس باقري بود اظهار داشت در مجله "جوانان امروز" آثار دوستان را پيگيري مي‌كردم.

جواد محقق به اشاره به اينكه چهار سال توسط مسئول شعر مجله مطرح شد و پاسخ شاعران جوان آن زمان تصريح كرد: عباس باقري با شجاعت و صراحت قرائت قرآن را آن هم در فضاي غير ديني آن زمان به عنوان فعاليتش در اوقات فراغت بيان كرد.

وي با اشاره به اينكه ويژگي هاي باقري سبب اقامت هميشگي وي در زابل شد عنوان كرد: از ويژگي‌هاي ديگر باقري شاگرد پروري وي است كه با مدير پروري تفاوت دارد. هر چند آموزش و پرورشي نبودند شاگرپروري كردند.

محقق با اشاره به اينكه باقري دختران و پسران زيادي را به مراتب بالاتري رساند و به مجامع شعري و ادبي معرفي كرد افزود: به روز بودن از ويژگي‌هاي ديگر باقري است و با وجود دوري از مركز به عنوان شاعر به روز، توانمند مطرح بود.

اين پژوهشگر و محقق ادبي ادامه داد: وجود شعرهاي نوآيين و كلاسيك در آثار عباس باقري، تعادل شخصيتي وي را نشان مي‌دهد و مجموعه اين ويژگي‌ها شخصيت توانمند و  متعهد به آرمانهاي بومي و محلي را در وجود او ايجاد كرده است.

وي با اشاره به اينكه قدر عباس باقري به اندازه جايگاه واقعي وي شناخته نشده خاطرنشان كرد: اميدوارم از بركات آثار باقري بهره مند شويم و باز هم نيروهاي تازه‌تري را در فرهنگ تربيت كنند.

در ادامه اين مراسم عليرضا قزوه شاعر و مدير دفتر آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري با اشاره به برگزاري بزرگداشت طاهره صفارزاده در حوزه هنري در روز چهارشنبه اول آبان گفت: سعادتي است كه امروز در خدمت يكي از چهره‌هاي شاخص ادبيات هستيم.

وي با اشاره به حضور امثال عباس باقري به عنوان نيازي براي فضاهاي شعر انقلاب اسلامي افزود: در سرزميني كه قله‌هاي ادبيات در آن كمتر است باقري تك قله شعر و ادبيات در آن سرزمين محسوب مي شود به دنبال آن هستيم كه شاگردان عباس باقري خود را نشان دهند.

قزوه با اشاره به اينكه هر جا بودم از جمله در مسافرتهايم و در ترجمه آثار شاعران و برگزيده كردن كتاب شعر عباس باقري را فراموش نكردم اظهار داشت: باقري را هميشه به عنوان استاد خودم قبول داشتم باقري اگر در تهران بود نامش بزرگتر مي‌شد.

اين شاعر با اشاره به گذشت چهار دهه از ادبيات انقلاب اسلامي تصريح كرد: با وجود گذشت چهار دهه از ادبيات انقلاب اسلامي هنوز شاعران دهه شصت پهلوانان اين  عرصه هستند و پهلواناني رشيدتر از شاعران دهه 60 نيامدند مدير آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري با اشاره به اينكه اكنون دوره تثبيت ادبيات انقلاب اسلامي عنوان كرد: در كنار برگزاري مراسم بزرگداشت براي شاعران نيازمند نقد و تذكره نويسي به صورت جدي هستيم.

وي با اشاره به اينكه ده هزار جلد كتاب شعر درسي و چند ساله انقلاب به رشته  تحرير درآمده اما  تذكره اي براي آنان نوشته نشده بيان كرد: در دوره صائب و بيدل 60 تذكره براي شاعران نوشته شد در صورتيكه تذكره براي شاعران نوشته شود باز هم تعداد تذكره ها به تعداد انگشتان دست نخواهد رفت.

قزوه با اشاره به اينكه دركنار تجليل از شاعران به نقد شعر آنان پرداخته شود خاطرنشان كرد: عيبي ندارد شعر يك شاعر شاخص را به صورت جدي نقد كنيد  اين ادبيات بايد تجليل و ترجمه شود درخت ادبيات انقلاب ميوه اي دارد كه در صورت بسته بندي بد خراب خواهد شد.

اين شاعر با اشاره به لزوم استفاده از تكنيك‌هاي گذشته براي نقد شعر امروز و روشن كردن رابطه شاعران امروز با شاعران نسل آينده اظهار داشت: با برنامه‌ريزي براي ادبيات مي‌توانيم جلو برويم و ادبيات را به جايي رساند. اگر كتاب عباس مرادي در تاجيكستان ، ارمنستان و تركمنستان بود از او چهره اي جهاني مي‌ساختند.

وي با اشاره به لزوم پرداختن پايان نامه‌هاي دانشگاه‌ها به كتابهاي عباس باقري ادامه داد: در كشورهاي پيشرفته بر روي مسائلي غير قابل باور تحقيق مي شود در صورتيكه ما از كتابهاي عباس باقري با وجود اينكه بيان كننده فرهنگ مردم سيستان است به راحتي مي‌گذريم.

قزوه ادامه داد: عباس باقري شاعري در حد جهاني است اكنون نيازمند نهضت ترجمه در ادبيات كشورمان هستيم اين كارها بايد به صورت برنامه‌ريزي شده صورت بگيرد.

مصطفي محدثي خراساني در اين مراسم با اظهار ارادت به عباس باقري گفت: عباس باقري با وجود آرامش ظاهري هيجانات بيش از دو نسل شاعران انقلاب اسلامي را در وجودش دارد.

دكتر عالي نماينده مردم سيستان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه زبانش از بيان محسنات عباس باقري قاصر است شعر يكي از شاعران سيستاني را درباره باقري خواند.

يوسف علي ميرشكاك شاعر در اين مراسم با اشاره به فارغ از تاثير مراسم بزرگداشت براي شاعر عباس باقري را نماينده شعر جنوب دانست و گفت: نهضت ويژگي بومي بودن شعر با نيما شروع شده اكثر شعرهاي نيما زادبوم او را نشان مي‌دهد.

وي با اشاره به اينكه قبل از نيما يك شاعر نداريم كه بتوان زاد و بومش را شناخت افزود: از جمله آنهايي كه از نيما استقبال كردند منوچهر آتشي بود . از دهه 60 عباس باقري كه شعرهايش در همان دوران چاپ مي‌شد نشان داد مستعدترين فرد در دنباله‌روي از شيوه نيما در بومي‌سرايي است.

اين شاعر ادامه داد: عباس باقري از عناصر بومي به عنوان نماد در شعر خود استفاده كرده است توانمندي شاعر در بيرون كشيدن نماد از عناصر طبيعي همچنان در شعر عباس باقري نمايان است در مجموع واژه‌ها در فضاي شعر باقري جابه‌جا مي‌شوند و اين توانمندي است كه اغلب شاعرانمان نسبت به آن بي اعتنايند.

ميرشكاك با اشاره به همانندي بومي گرايي در شعر نيما و باقري با كاربرد عشق مجازي براي عشق حقيقي توسط شاعران گذشته عنوان كرد: حادثه هنگامي در زبان اتفاق مي‌افتد كه سخني بگوييد و سخن ديگري را مدنظر داشته باشيد در صورت ارتباط مستقيم شعر با مخاطب هم ارزش شعر پايين آمده و هم مخاطب به شعر پشت مي‌كند.

اين شاعر با اشاره به ارتباط آينه و آينه ساز بيان كرد: بخشي از آ‌ثار باقري كه آينه گون است بنابر قول قزوه قابل ترجمه است شعري را با ويژگي اينه گون مي‌توان از زباني به زبان ديگري ترجمه كرد.

وي ادامه داد: مايه رويكرد نماد در شعر باقري  به قبل از انقلاب برمي‌گردد كه همه شاعران ناگزير از روي آوردن به نمادگرايي در شعرشان بودند آنهايي كه توانستند طبيعت را به نماد تبديل كنند اندك بود خوشحالم ميراثدار نيما و آتشي در ميان ماست.

در پايان مراسم عباس باقري ضمن تشكر از تمام شاعران براي حضور در مراسم بزرگداشتش گفت: ارزشهاي وجودي من پايين‌تر از اين بزرگواري‌هاي دوستان نسبت به من است خدا كند بخشي از اين واقعيت‌هاي وجودي بزرگواري ها و هويت مداري در وجود من باشد.

همچنين در پايان مراسم عباس باقري شعرهاي خود را خواند و حجه‌الاسلام و المسلمين كازروني معاون سازمان فرهنگي رسانه‌اي اوج، دكتر بديل درخشاني شاعر و اديب سيستاني، دكتر نورا رئيس دانشگاه آزاد، نماينده محترم حوزه هنري، براتي‌پور نماينده انجمن قلم ايران، نماينده حوزه هنري سيستان و بلوچستان، موسسه فرهنگي اشراق نماينده محترم باغ  موزه دفاع مقدس، حسن‌نژاد نماينده سازمان بسيج هدايايي به عباس باقري تقديم كردند.

از حاشيه‌هاي اين مراسم مي‌توان به تقدير از بتول فيروزكوهي همسر عباس باقري و قدرداني عباس باقري از همسرش اشاره كرد.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.