سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

افزایش تولید محصولات ارگانیک در سایه حمایت از تولیدکنندگان

محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که از مرحله کاشت تا برداشت و فرآوری آنها تا تبدیل شدن به محصول نهایی از سموم و آفتکش‌ها، کودهای شیمیایی و بذرهای اصلاح شده ژنتیکی استفاده نمی‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریزگفت: استفاده از محصولات ارگانیک هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت را دارای تأثیر بسیار زیاد بر افزایش سلامت شهروندان و مصرف‌کنندگان دارد. فرهنگ سازی استفاده از محصولات سالم با همکاری آموزش و پرورش از طریق توزیع بروشورهای ترویجی و نیز کلاس‎های فوق برنامه آموزشی و نیز روان‎سازی مراحل دریافت گواهی سلامت از دیگر روش های فرهنگسازی برای تولید محصول سالم به شمار می رود.

مناطق حاشیه ای رودخانه ارس از جلفا تا خداآفرین به مساحت یک هزار و 500 هکتاری به کشت و تولید محصولات ارگانیک در آذربایجان شرقی اختصاص یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: طی سال‌های گذشته تعریف مشخصی برای حد مجاز مصرف سموم، کود شیمیایی، آفتکش ها و میزان نیتراته در محصولات کشاورزی وجود نداشت، افزود: هم‌اکنون محصولات کشاورزی بر ‌مبنای استاندارد تولید می‌شود.

مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز سلامت محصولات کشاورزی را در وضعیت مناسبی ارزیابی کرد و افزود: در بسیاری از محصولات اصلاً سم استفاده نمی‌شود و در مورد محصولاتی که سم استفاده می‌شود مدیریت حفظ نباتات پایش این محصولات را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: با توجه به معایب استفاده بی رویه از کودها و سموم شیمیایی علاوه بر آلودگی منابع پایدار محیط زیست باعث توسعه و گسترش بیماریهای ناشی از استفاده از محصولات آلوده، دولتمردان را به فکر تولید محصولات سالم معطوف داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو تعریفی از محصول سالم یادآور شد: محصول سالم محصولی است که با حداقل استفاده از نهاده های شیمیایی یا مصرف بهینه این نهاده ها تولید می شود و میزان باقیمانده مواد شیمیایی در این محصولات باید مطابق با استانداردهای تعیین شده باشد.

وی افزود: هزينه هاي توليد محصولات ارگانيك بالا است و دولت در اوايل كار بايد به اين گروه از توليدكنندگان يارانه دهند.

محمدیان تاکید کرد: توليد محصولات ارگانيك به لحاظ صنعتي داراي هزينه بيشتري است، اما اين موضوع بهانه اي براي عدم استفاده كردن محصولات ارگانيك است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران یادآور شد: کارشناسان کاهش ضايعات مواد غذايي و افزوده شدن بر ميزان توليد محصولات کشاورزي را از مهم ترين مزيت هاي کشاورزي ارگانيک مي دانند.

ایوب ایرانی فام با اشاره به افزايش عملکرد در اين شيوه از کشاورزي تصريح کرد: افزايش راندمان محصول در واحد سطح با بکارگيري علم و تکنولوژي در کشاورزي امکانپذير است.

وی با توصيه اي پيرامون راه هاي رسيدن به راندمان بالا در واحد سطح تاکيد کرد: رعايت اصول تغذيه گياهي، مبارزه با آفات، بيماري هاي گياهي و علف هاي هرز را بايد از راه هاي رسيدن به راندمان بالا در واحد سطح خواهد بود.

ایرانی فام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در واقع اين روش شيوه اي از كشاورزي است كه طي آن در هيچ يك از مراحل كاشت تا برداشت، جمع آوري و بسته بندي محصولات از كود شيميايي استفاده نمي شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک از اهداف مدیریت های زراعت و باغبانی در استان، برنامه های متعددی را به خود اختصاص داده است، افزود: در منطقه آذربایجان شرقی، حبوباتی مانند نخود و عدس به صورت ارگانیک تولید می شوند.

وی افزود: کنترل بیولوژیکی و غیرشیمیایی آفات برای از بین بردن آفات محصولات خاص از جمله این اقدامات تاثیرگذار برای تولید محصولات ارگانیک است.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مهم ترین عامل در کاهش مصرف سم و کودهای شیمیایی آموزش اصولی به بهره برداران بخش کشاورزی است.

احمد بایبوردی افزود: بالا بودن غلظت نیترات در اندام های قابل مصرف سبزی ها، علوفه و در آب آشامیدنی مخاطرات بهداشتی جدی را برای انسان ودام ایجاد نموده است.

وی با ضرورت دانستن کاهش کودهای شیمیایی خاطرنشان کرد: باید ضمن کاهش مصرف کودهای شیمیایی، هم چارچوب ذهنی کشاورزان را درباره آثار مفید کودهای آلی تغییر داد و هم مردم را به استفاده از سبزی های تولید شده به روش ارگانیک تشویق کرد.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از کم اطلاع بودن و یا به نوعی بی اطلاعی کشاورزان از عوارض مصرف کودهای شیمیایی گفت و ادامه داد: استفاده از اين كودها موجب بزرگ و سنگين شدن سبزي هاي غده اي مانند سيب زميني وپیاز مي شود و سود بيشتري را براي کشاورزان به دنبال دارد ولی بيشتر اين کشاورزان نيز نمي دانند كه اين كودها به عنوان يك عامل سرطان زا شناخته شده اند و در حالي مردم را به خوردن سبزي و صيفي جات به منظور مقابله با سرطان ترغيب مي كنيم كه به دليل استفاده از كود ازته، اين سبزي ها به نوعی خودمنشأ انواع سرطان ها هستند.

بایبوردی با توصیه ای به مصرف کنندگان اظهار داشت: به دليل آنكه بيشتر سموم محلول در چربي هستند، روي پوست ميوه قرار گرفته و هنگام شست وشو با آب از بين نمي روند، بنابراين توصيه مي شود براي پاك كردن سموم از روي ميوه ها و سبزي ها آنها را با كمي مواد ضدعفوني كننده يا نمك شسته و سبزي ها را به طور آب كشي نمود تا سم شان از بين برود.

وی ضمن بازگو نمودن تاثیر مثبت اختصاص یارانه به تولیدکنندگان محصولات ارگانیک تاکید کرد: اختصاص یارانه به کشاورزان تولیدکننده محصولات ارگانیک را می توان در افزایش تولید این محصولات را می توان به عنوان راهکاری اساسی قلمداد نمود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ادامه داد: کارشناسان حفظ و ارتقاء حاصلخیزی درازمدت خاک را از اهداف اصلی توسعه کشاورزی ارگانیک عنوان کرده‌اند.

سعداله اسکندری گفت: حفظ سلامتی انسان و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی وی یکی از عناصر مهم در فعالیت های کشاورزی است.

وی ادامه داد: شرایط کاری مناسبی در کشاورزی ارگانیک برای تولیدکنندگان و خانوار آنان فراهم می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به پایداری اقتصادی در کشاورزی ارگانیک یادآور شد: پایداری اقتصادی در کشاورزی ارگانیک و امنیت اقتصادی را می توانیم از امتیازات کشاورزی ارگانیک قلمداد کنیم.

وی غذاهای تولیدی با محصولات حاصل شده در کشاورزی ارگانیک، با کیفیت دانست و اظهار داشت: تولید غذا و دیگر فرآورده ها به مقدار کافی و باکیفیت مطلوب در کشاورزی ارگانیک حاصل می‌شود.

اسکندرری ضمن اشاره‌ به کاهش هزینه‌ها در فرآیندهای تولیدی تاکید کرد: کاهش هزینه ها و افزایش درآمد در فرآیند بهره برداری و تولید با کشاورزی امکانپذیر است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف کودهای حیوانی نظیر کمپوست، ورمی کمپوست و کودهای مرغی در حد مورد نیاز و با کیفیت مطلوب از عوامل موفقیت در اجرای کشاورزی ارگانیک خواهد بود.

سعید سلیمانی افزود: آبیاری در کشاورزی ارگانیک نباید موجب فرسایش و آبشویی عناصر غذایی شود.

سلیمانی با اشاره به اثرات خصوصیات شیمیایی آب از نظر املاح در کشاورزی ارگانیک ادامه داد: کارشناسان آبیاری تحت فشار را مناسبترین شیوه آبیاری و حفظ این املاح در این سیستم کشاورزی می دانند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: آبیاری به موقع و مناسب با در نظر گرفتن کیفیت مطلوب آب از اساسی ترین راهکارهای اصول تغذیه در کشاورزی ارگانیک است.

سلیمانی ضمن بیان فواید کود سبز تاکید کرد: استفاده از کود سبز و برگرداندن بقایای گیاهی به خاک را باید از عوامل تاثیرگذار در اجرای موفق کشاورزی ارگانیک بدانیم.

بر اساس این گزارش، از آن جایی که هزینه بالای تولید محصولات ارگانیک از مهم ترین سختی ها و به نوعی از عوامل بازدارنده این محصولات است می توان با حمایت از تولیدکنندگان، ضمن افزایش تولید محصولات ارگانیک سلامت تولیدکنندگان را تضمین نمود./س

برچسب ها: افزایش ، محصولات ، ارگانیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.